کد خبر : 12272
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
145 views

معاون عمرانی استاندار مازندران:

رفع کامل مشکل پسماند مازندران ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

رفع کامل مشکل پسماند مازندران ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: برای رفع کامل مشکل پسماند مازندران به حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


به گزارش تیتر شمال؛ رضا علیخانی در نشست بررسی وضعیت زیست محیطی مازندران با بیان اينکه بازچرخانی آب و پسماند دو موضوع مهم استان است که هر دوی آن برای استان الویت است، اظهار کرد: مازندران، استان با تنوع بالای زیست محیطی است که ۸۰ درصد آن را جنگل و مرتع و ۲۰ درصد را جلگه تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مازندران دارای ۲۲ شهرستان، ۶۴ شهر، ۵۸ بخش و ۳ هزار و ۲۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار می‌باشد، افزود: ۳۱ مرکز پردازش و دفن زباله مازندران در حدود ۱۰۰ هکتار جانمایی شده است که ۴ هزار تن در روز تولید زباله شهروندان است و در پیک سفر به حدود ۶ هزار تن می رسد.

معاون عمرانی استاندار مازندران از تولید یک میلیون لیتر شیرابه ، روزانه از زباله و پسماند استان خبر داد و یادآورشد: ۱۴۰ هزار حلقه چاه آب در مازندران موجود است که ۷۰۰ حلقه چاه آب شرب است که به دلیل بالا بودن سطح آب، خطر فسفات و کربوهیدراته شدن آب شرب به ویژه غرب استان را تهدید می‌کند و استفاده کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و همچنین فاضلاب خانگی و صنعتی، برای آب‌ سفره های زیر زمینی تهدید می‌باشد.

علیخانی با بیان اینکه ۲ زباله سوز ساری و نوشهر و ۶ کارخانه کود کمپوست در مازندران با میانگین ۴۷ درصد پیشرفت کاری در حال ساخت است که تنها توان پردازش ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله را دارند، تصریح کرد: استان، هزار و ۵۰۰  تن کمبود ظرفیت در این بخش دارد که با آغاز طرح‌های جديد در رامسر، چالوس و آمل و با اتمام طرح های قبلی، مشکل پسماند حل خواهد شد.

وی نگاه به آینده زباله را سیاست دپوی صفر دانست تا انباشت زباله در استان اتفاق نیفتد، و خاطرنشان کرد: زباله های موجود باید امحا و تبدیل به کود و کمپوست، گازوئیل، برق و آب تصفیه شده و گاز شود که ۷۵ درصد زباله را شامل می‌شود و ۲۵ درصد دیگر باید بازیافت شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه شیرابه زباله های است با هزینه ناچیز قابل مهار است، اظهار کرد: زباله های قدیمی همانند آنجلس سی بابل ۴ میلیون متر مکعب دپو شده که با اجرای لندفیل و تصفیه خانه قابل حل است.

علیخانی با بیان اينکه دپوهای گذشته ۳۱ نقطه داریم که فشرده و پر شدند و عمدتا در دل طبیعت قرار دارند که بوی آنها با آهک و مواد شیمیایی قابل رفع است و سیما و منظر آنها نیز قابل ایجاد فضای سبز است، افزود: برای رفع کامل مشکل پسماند مازندران به حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی سیاست تفکیک زباله از مبدا را مهم‌ترین راهکار برای کاهش مشکل پسماند مازندران دانست و یادآورشد: برای رفع مشکل زباله استان هم اکنون به ۸ پهنا تقسیم شده ولی باید به ۱۱ پهنا تقسیم شود و نیروگاه بیوگاز آمل، چالوس و رامسر به پهنه بندی استان اضافه می‌گردد.

معاون عمرانی استاندار مازندران عمارت زباله آمل محل دفن زباله شهرستان را نیازمند ایزولاسیون و مکش شیرابه از دل زمین محل دفن دانست و تصریح کرد: ۲ و نیم میلیون تن زباله دپو شده در عمارت زباله آمل موجود است که دپو زباله در آمل پاسخگو نیست و به جای آن امحا زباله در آمل محقق خواهد شد که در زمین ۵ و نیم هکتاری، کارخانه ۵۰۰ تنی طراحی و اجرا می شود.

علیخانی با بيان اينکه طرح‌های پسماند در بهشهر، قائم‌شهر، بابل، بابلسر، نور، نوشهر و تنکابن به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، ریجگتی‌ کارخانه های کمپوست برخی شهرستان‌ها به نیروگاه های زباله سوز ساری و نوشهر منتقل می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.