کد خبر : 12296
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
108 views

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

۳۴ بنای میراث فرهنگی مازندران مرمت می‌شوند

۳۴ بنای میراث فرهنگی مازندران مرمت می‌شوند
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اعلام اینکه امسال ۳۴ بنای حوزه میراث مرمت می‌شوند، گفت: حفاظت از میراث تنها در توان اداره کل میراث فرهنگی نیست و باید سایر دستگاه‌ها و تشکل‌ها و حتی مردم در این بخش نقش آفرینی کنند‌.


به گزارش تیتر شمال؛ ظهر امروز نشست خبری صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به مناسبت هفته میراث فرهنگی با اصحاب رسانه مازندران برگزار شد‌.

برگزار در این نشست با گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، اظهار کرد: ۲۸ اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است و شعار امسال، موزه ها پایداری و حال خوب انتخاب شده است.

وی افزود: به همین مناسبت از ۲۳ اردیبهشت تا سوم خردادماه بیش از ۳۰ برنامه برگزار خواهد شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، خاطرنشان کرد: سواد میراثی باید در جامعه ارتقا یابد و در تلاش هستیم تا با خرد جمعی و مشارکت دانشگاه‌ها و تشکل‌ها، میراث فرهنگی استان را بهتر به جامعه معرفی کنیم.

این مسئول ادامه داد: چه به لحاظ ملی و چه به لحاظ استانی از میراث فرهنگی بسیار قوی برخوردار هستیم که متاسفانه در استان ما این آشنایی لازم وجود ندارد.

برزگر گفت: علیرغم اینکه جزو استان‌های نخست مقصد گردشگری کشور هستیم اما بازدید از میراث فرهنگی مازندران چندان مطلوب و درخور نیست.

وی عنوان کرد: بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر میراث فرهنگی در است داریم که از تنوع بالایی نیز برخوردار است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، اعلام کرد: ۲۹ موزه در استان مشغول فعالیت هستند که ظرفیت مهمی در این حوزه محسوب می‌شوند که باید بازدید از آن را بالا ببریم.

این مسئول افزود: حفاظت از میراث تنها در توان اداره کل میراث فرهنگی نیست و باید سایر دستگاه‌ها و تشکل‌ها و حتی مردم در این بخش نقش آفرینی کنند‌.

برزگر تاکید کرد: در حوزه موزه، از این تعداد ۸ موزه تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، ۵ موزه وابسته، یک موزه مشارکتی و ۱۳ موزه خصوصی است.

وی مطرح کرد: در سال گذشته ۳ موزه تاسیس و ۵۰ اثر مرمت شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، بیان کرد: ۶ شهر مازندران دارای بافت تاریخی هستند و در کنار روستای یوش امسال دو روستای دیگر به روستاهای دارای بافت تاریخی اضافه خواهد شد.

این مسئول گفت: جنگل هیرکانی، راه آهن شمال و باغ عباس آباد در لیست ثبت جهانی قرار دارند که کار ثبت باغ عباس آباد به پایان رسیده است.

برزگر خاطرنشان کرد: ۷۷۰ اثر ما ثبت ملی شده‌اند و امسال بنا است تا ۶۰ اثر دیگر نیز به ثبت ملی برسند.

وی افزود: در حوزه مرمت تاکنون حدود ۶۰ بنا را مرمت کردیم که امسال ۳۴ بنای دیگر مرمت خواهند شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، متذکر شد: نخستین انجمن میراث فرهنگی مازندران طی هفته آینده تشکیل خواهتد شد.

این مسئول یادآور شد: مرمت برج تاریخی عیسی خندق از الویت‌های ما طی سال جاری است که انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.