کد خبر : 12934
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
209 views

آخرین اظهارنظر محیط زیست درباره احداث پالایشگاه در مازندران

آخرین اظهارنظر محیط زیست درباره احداث پالایشگاه در مازندران
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره آخرین وضعیت احداث پالایشگاه پتروشیمی در استان گفت: در حال حاضر مکانی برای احداث پتروشیمی به این اداره کل اعلام نکردند، ولی اگر سرمایه‌گذار پتروشیمی بخواهد در هر نقطه‌ای این پروژه را راه‌اندازی کند، تابع ضوابط زیست‌محیطی است و باید ارزیابی زیست‌محیطی انجام شود.


به گزارش تیتر شمال؛ عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست با اشاره به اینکه اتفاقات خیلی بزرگی طی یک سال گذشته  در این اداره کل رخ داده است، اظهار کرد: با چالش‌های هم در حوزه محیط زیست استان مواجه بودیم که توانستیم بسیاری از چالش‌ها را با تعامل مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در بین مردم نهادینه شود، خاطرنشان کرد: موفقیت‌ها در این حوزه مرهون تلاش‌های محیط‌بانان در مناطق صعب‌العبور و شرایط سخت بوده که باید قدردان زحمات آنها بود.

 پایگاه اطفای حریق را در میانکاله راه‌اندازی شد

وی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه اطفای حریق را در میانکاله گفت: در گذشته به دلیل اینکه امکانات مربوط به این اداره کل نبود و باید امکانات را از مناطق همجوار تامین می‌شد، شاهد از دست رفتن بخش وسیعی از مناطق جنگلی در این منطقه بودیم و نبود امکانات اطفای حریق را زمان‌بر می‌کرد که اکنون با تجهیز شدن امکانات سطح آتش به ۳۰۰ متر رسیده و در تعداد دفعات آتش‌سوزی هم کاهش ۸۰ درصدی حریق را شاهد هستیم.

اتفاق خیر بعد از پلنگ سرگردان قائمشهر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به حادثه رخ داده برای یک قلاده پلنگ قائمشهر از مسائل پیش آمده بعد از این حادثه به عنوان اتفاق مبارک یاد کرد و افزود: بعد از این حادثه کلینیک درمان حیات‌‌وحش در استان راه‌اندازی شد و قول راه‌اندازی سه کلینیک در غرب، شرق و مرکز را نیز داشتیم، که تاکنون در چالوس و ساری کلینیک درمان تیمار و درمان حیات‌وحش به نتیجه رسیده است.

به گزارش فارس، اوایل سال گذشته یک قلاده پلنگ سرگردان در محیط شهری قائمشهر مشاهده شد که به دلیل نبود امکانات در زنده‌گیری این حیوان تلف شده بود.

محل امحای زباله‌های عفونی به‌صورت جداگانه نداریم

کاویان درباره بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در استان گفت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بخشی از اطلاعات مربوط به پسماندهای عفونی و پزشکی را در اختیار ادراه کل حفاظت محیط زیست قرار داده و ما هم به عنوان ناظر عالی بر نحوه بی‌خطرسازی ورود پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی وظیفه امحا و بی‌خطرسازی این نوع زباله‌ها را دارند، اضافه کرد: به دلیل افزایش قیمت‌ها با مشکل در این بخش مواجه شدیم، با وجود اینکه بحث قیمت‌گذاری در حوزه وظایف اداره کل محیط زیست نیست اما برای اقدام درست در این زمینه،با هماهنگی کارشناس رسمی دادگستری در زمینه افزایش قیمت بحث شد که قرار است تا تیرماه سال‌جاری در این زمینه اظهارنظر شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره وجود مکانی مشخص برای امحای زباله‌های عفونی اظهار کرد: به‌صورت جداگانه  مکانی نداریم، اما در این زمینه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کرده که ادعا دارد در مدیریت زباله عفونی پیدا کند و ما به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست از اقدام مثبت در این زمینه استقبال می‌کنیم.

اجازه دپوی زباله در کنار سواحل را نمی‌دهیم

کاویان در ادامه در خصوص دپوی زباله در پاسخ به سوال یک خبرنگار اضافه کرد: در برخی از مناطق مازندران محل دپوی زباله در مجاورت دریا قرار گرفته است از جمله در شهرستان‌های محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر نظارت ویژه‌ای در دستور کار داریم و در این شهرستان‌ها اجازه دپوی زباله نمی‌دهیم، اما اگر اکنون  زباله‌ای در این مناطق دیده می‌شود به احتمال زیاد مربوط به سه چهار سال پیش بوده  چرا که اکنون به اذعان کارشناسان ما دپوی جدید به صفر رسیده است.

اظهارنظر درباره سلامت شناگاه‌های مازندران

وی درباره وضعیت سلامت شناگاه‌های مازندران، اظهار کرد: بررسی وضعیت سلامت شناگاه‌های مازندران در دستور کار است و امکان ندارد شناگاهی را بدون انجام آزمایش‌ها و پارامترهای لازم اجازه فعالیت داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره سایت ببر در پاسگاه «میان‌قلعه» منطقه میانکاله مازندران، یادآور شد: در زمانی برای این سایت هزینه شد و تشکیلاتی صورت گرفت، دو قلاده ببر از سیبری منتقل شدند، به نظر می‌رسد شرایط لازم را نداشتند، اما اکنون فضا و امکانات بلااستفاده منده است و علاقه‌مند هستیم افرادی که در حوزه تکثیر حیات وحش فعالیت کنند،با توجه به امکانات خوبی که داریم، می‌توانیم با هماهنگی سازمان حفاظت از محیط زیست این مکان را در اختیار سرمایه‌گذاری که اهلیت داشته باشد قرار دهیم تا با اولویت تکثیر در حوزه گربه‌سانان ورود پیدا کنند.

رد شایعات درباره احداث پتروشیمی در میاندورود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با رد شایعات درباره احداث پتروشیمی در شهرستان میاندورود، تصریح کرد: در حال حاضر مکانی برای احداث پتروشیمی اعلام نکردند تا به استان اعلام شود ولی اگر سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی بخواهد در هر نقطه‌ای این پروژه را راه‌اندازی کند، تابع ضوابط خود است باز هم باید ارزیابی‌های زیست‌محیطی انجام شود.

وی درباره احداث کارخانه فولاد در بهشهر نیز خاطر نشان کرد: قرار بود که با ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست‌محیط و وزارت نیرو برای منابع آب این پروژه  تعیین تکلیف شود که سازمان حفاظت محیط‌زیست  این درخواست را هم رد کرده است.

کاویان درباره  آخرین وضعیت ایجاد پتروشیمی در منطقه امیرآباد نیز تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه را بررسی کرده که در این زمینه پاسخ روشنی در این زمینه داده نشد و سمن‌ها در این زمینه ورود پیدا کردند و با ورود دادستانی و بررسی همه مسائل و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه در منطقه میانکاله منتفی اعلام شده بود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار پیگیری‌هایی کرده، از طریق فاینانس بین‌المللی  از اختصاص زمین، آب، برق و گاز مجوزهای صادر شد، ولی سازمان بازرسی مکلف شد این موضوع را پیگیری کند و پس از بررسی‌ها  مقرر شد پتروشیمی در امیرآباد منتفی شود که اکنون پیشنهاد شد اگر در جای دیگر اگر پتروشیمی احداث شود مساعدت شود.

کاویان  همچنین درباره جانمایی مکان احداث پتروشیمی در منطقه گهرباران شهرستان میاندورود نیز اظهار کرد: در ارتباط با احداث پتروشیمی در منطقه گهرباران نیز مکاتبه‌ای با سازمان صمت شده که پتروشیمی میانکاله به پتروشیمی گهرباران تغییر مکان دهد که با پیگیری‌ها مشخص شد، زمین‌ مورد نظر در اختیار یک دانشگاه است اما در هر صورت فعلا زمینی به این سازمان اعلام نشده  تا ما هم ارزیابی زیست‌محیطی را انجام و اظهارنظر داشته باشیم.

محیط‌زیست با ساخت سدهای بلند موافق نیست

وی در ارتباط با سدسازی در استان به دلیل مدیریت نشدن منابع آب نیز بیان کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست با سدسازی در ابتدا نه موافق و نه مخالف است؛ در مجموع تا زمانی که ابعاد و شرایط پروژه مشخص نباشد سازمان نظر فنی نمی‌دهد، اولویت نخست در این زمینه وجود منابع آب است به این دلیل که تخریب زیادی در بستر رودخانه با سدسازی‌ها اتفاق میفتد و حتی بخشی از روستاها حتی زیر آب می‌رود، دقت لازم در این زمینه الزامی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران یادآور شد: محیط‌زیست با ساخت سدهای بلند موافق نیست، البته در مناطقی که تنها راه‌حل باشد، موافقت می‌کند.

دلایل محیط زیست درباره مخالفت با احداث سد فینسک

کاویان در ارتباط با احداث سد فینسک نیز گفت: به سبب اثرات زیست‌محیطی و نیاز آبی پایین‌دست سد که حق‌آبه سد مربوط به مناطق پایین‌دست است و همچنین به دلیل اثرات اقتصادی و اجتماعی مخالف ایجاد این سد هستیم و این مهم  به صراحت اعلام شده است ولی در مجموع در ارتباط با سد فینسک قرار شد مهندسی ارزش برای این پروژه انجام شود و تمام خسارت‌ها و مزیت‌های این پروژه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

آخرین وضعیت درنای رویا

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در ارتباط با آخرین وضعیت درنای بلژیکی رویا نیز اظهار کرد: نگرانی‌ها درباره شرایط نگهداری این پرنده با توجه به وضعیت هوا به مجموعه مرکز بلژیک منتقل شد و آنها اعلام کردند در شرایط رطوبتی و حرارتی هیچ محدودیتی برای نگهداری وجود ندارد.

کاویان با بیان اینکه تمهیدات  لازم برای انتقال به نقطه‌ای از ارتفاعات هراز اندیشیده شده تا این پرنده به سازه موقت منتقل شود،گفت: اما از آنجایی که نقل و انتقال سازه ریسک همراه دارد، باید مطمئن شویم که در این زمینه طی مشاوره از کشور امارات برای شرایط مشابه عنوان شد که با استفاده از مه‌پاش‌ها می‌توان فضایی خنک برای این پرنده در نظر گرفت که فعلا نگرانی در این زمینه نداریم.

پسروی آب خزر فرآیند جهانی و تحت تاثیر شرایط اقلیمی است

وی در ارتباط با پسروی آب دریای خزر  تصریح کرد: پسروی آب خزر فرآیند جهانی و تحت تاثیر شرایط اقلیمی است کا باید در ارتباط با پساپسروی تدبیری جدی اندیشیده شود، بسیاری از مسیرهای سواحل با پسروی آب دریا سازه‌ها با مشکل روبرو شده و در این زمینه هشدارهای لازم داده شده است.

فعالیت مرکز پایش آلودگی هوا در ساری

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با در پاسخ به سوالی درباره وجود مرکز پایش آلودگی هوا در استان نیز گفت: در میدان امام حسین (ع)  ساری مرکزی فعال شده است که در ارتباط با  سنجش وضعیت هوای شهرستان ساری با بررسی صورت گرفته وضعیت پاک عنوان شده و لازم است.

کاویان درباره مازوت‌‌سوزی در نیروگاه نکا نیز خاطر نشان کرد: از سرجمع اعتبارات سازمان حفاظت محیط‌زیست دو ایستگاه  سنجش آلودگی هوا را در شهرستان آمل با توجه به واحدهای صنعتی و معادن و در شهرستان نکا به دلیل نیروگاه نکا می‌توانیم تجهیز و راه‌اندازی کنیم که با راه‌اندازی این ایستگاه تاثیر مازوت‌سوزی نیروگاه به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به کمبود نیرو در کل کشور در حوزه محیط‌بانی، گفت: بیش از ۲۷۰ محیط‌بان در این حوزه در استان فعالیت دارند و ۵۹ درصد چارت محیط‌بانی استان خالی است و مقرر شد، ۲۳ نیرو به مجموعه اضافه شود.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.