کد خبر : 13286
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
149 views

معاون آب‌ منطقه‌ای مازندران خبر داد:

رهاسازی ۲۲ میلیون مترمکعب آب از سد گلورد نکا

رهاسازی ۲۲ میلیون مترمکعب آب از سد گلورد نکا
معاون طرح و توسعه شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: ۲۲ میلیون متر مکعب آب از سد گلورد نکا در سال آبی جاری رهاسازی شد.


به گزارش تیتر شمال؛ افراسیاب میرزایی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها طی سال آبی جاری –از یکم مهر ۱۴۰۱ تا کنون گفت: یکی از اقداماتی که در ۷ ماه اخیر برای کاهش مشکلات تأمین آب کشاورزی در شرق مازندران انجام شد، رهاسازی مدیریت شده و هدایت آب موجود در مخزن سد گلورد از پاییز پارسال تا کنون به سمت شبکه آبیاری پایین‌دست سد و آب‌بندان‌های منطقه بود که نقش زیادی در تأمین آب ۱۲۰۰ هکتار از کشتزار‌های این محدوده داشت و از بروز تنش‌های احتمالی مرتبط با تأمین آب کشاورزی در منطقه جلوگیری کرد.

میرزایی افزود: هر چند که هنوز امکان آبگیری کامل سد گلورد وجود ندارد، اما استفاده از توان تنظیم آب این سد طی سال‌های اخیر همواره در دستور کار بوده که امسال با توجه به بروز خشکسالی و کم‌بارشی‌ها، به شکل مطلوبی از این ظرفیت بهره گرفته شد و از ابتدای آذر پارسال هدایت آب از دریچه تحتانی را به شبکه آبیاری آغاز کردیم.

وی گفت: براساس آمار‌های ثبت شده از ابتدای آذر پارسال تا کنون حدود ۲۲ میلیون متر مکعب آب از سد گلورد رهاسازی شد که برای آبیاری حدود ۱۲۰۰ هکتار از زمین‌های منطقه مورد استفاده قرار گرفت و در تعدادی از آب‌بندان‌های پایین‌دست نیز ذخیره شد.

این سد مخزنی با طول تاج ۲۷۰ متر و ارتفاع دیواره ۱۱۳ متر امکان ذخیره ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب را دارد. ساخت دیواره و تاسیسات سد گلورد سال ۱۳۹۸ به پایان رسید و سد آبگیری شد. اما با توجه به زیر آب رفتن راه ارتباطی حدود ۶۰ روستای بالادست سد در صورت آبگیری کامل، ساخت پل فلزی زیرقوسی به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۲ متر برای عبور از دریاچه در دستور کار قرار گرفت تا پس از آن سد به طور کامل آبگیری شود.

عملیات اجرایی پل زیرقوسی روی دریاچه سد گلورد امسال به پایان می‌رسد و با آبگیری کامل سد گلورد، علاوه بر پیشگیری از سیل‌های منطقه و حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی مشکل کم‌آبی کشاورزی در شرق مازندران برطرف می‌شود. آب ذخیره شده در سد گلورد با اجرای ۲۳۰ کیلومتر کانال، ۱۰۰ کیلومتر زهکش و دو سد انحرافی، حدود ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق مازندران را سیراب می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.