کد خبر : 14247
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
160 views

بررسی تکمیل نیروگاه زباله ساری؛ از بست‌نشینی مدیرکل تا پیگیری جذب اعتبار

بررسی تکمیل نیروگاه زباله ساری؛ از بست‌نشینی مدیرکل تا پیگیری جذب اعتبار
نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران است که اکنون با نظارت میدانی و پیگیری برای جذب اعتبار روند خوبی را برای تکمیل طی می‌کند.


به گزارش تیتر شمال؛ عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود.

زباله‌های شهر ساری سالهاست که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.

بهره برداری از این طرح به پایِ ثابت وعده مسوولان حتی در رده ملی هم مبدل شده بود به طوریکه مردادماه سال ۱۳۹۹، ۲ طرح حوزه پسماند مازندران یعنی نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر میزبان معاون رئیس جمهور وقت بود. ۲۲ مردادماه محمد باقر نوبخت رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بدو سفرش به مازندران از نیروگاه زباله سوز در دست ساخت شهرستان ساری بازدید کرد و گفت: اعتبار پروژه نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری مرکز استان مازندران تامین شد و امیدواریم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه زیست محیطی هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

اما این صحبت ها در این بازدید در حد حرف باقی ماند و کار اجرایی خاصی روی نداد.

با این حال در هفدهمین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قالب سفر استانی به مازندران، آیت الله رئیسی در بازدید از نیروگاه‌ زباله‌سوز ساری دستور راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن ارایه و همچنین معاون اول خود را مامور کرد تا قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

این طرح که تا قبل از سفر استانی رئیس جمهور در بیستم اسفند ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین ۵۱ درصد تجهیزات آن هم خریداری شده بود، اما اکنون براساس آمار فرماندار ساری پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه زباله سوز ساری بعد از گذشت ماهها از پایان این سفر، بنا به اعلام مسولان ارشد عمرانی مازندران اکنون در بخش ساخت پیشرفت فیزیکی چشمگیر و در بخش تجهیزات رشد ۸۷ درصدی دارد و پیش بینی می شود این طرح مهم زیست محیطی استان تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.

 

در این پیوند مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: برای نظارت و سرعت بخشی به فرایند افتتاح نیروگاه زباله سوز ساری هر روز از ساعت ۱۳ بعد از ظهر الی ساعت ۱۶ در این مکان حضور می‌یابم.

مهدی انگوران با بیان این مطلب که در این مکان یک دفتری تهیه و هر روز برای نظارت و بررسی فرایند تکمیل این طرح در آنجا حاضر می‌شود، اظهار داشت که روز گذشته سفری که به تهران داشتیم و فرایند تخصیص اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی برای نیروگاه زباله سوز ساری انجام و طی هفته جاری اعتبار مورد نظر به حساب شهرداری ساری واریز می‌شود.

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری مازندران اضافه کرد: از پیمانکار نیروگاه زباله سوز ساری خواسته شد برنامه زمانبندی دقیق تکمیل این طرح را به فرض تامین اعتبار ارائه دهند.

وی با بیان این مطلب که با تاکید استاندار مازندران و معاون عمرانی استانداری افتتاح هر چه زودتر این طرح از اولویت‌های مهم مجموعه محسوب می‌شود، بیان داشت : تمام تلاش ما این است که دستگاه زباله سوز ساری تا پایان سال به مرحله افتتاح برسد.

 

شورای سازمان پسماند در مازندران شکل می‌گیرد

مدیر کل دفتر امور شهری استانداری مازندران گفت: تاکنون سازمان پسماند مازندران جایگاه قانونی نداشت و با اخذ مجوز و ثبت آن فرایند قانونی شدن این مجموعه آغاز شد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی شورای سازمان پسماند که به زودی انجام خواهد شد و انتخاب یک مدیر عامل برای این مجموعه ساماندهی زباله مازندران با تمرکز بیشتری انجام خواهد شد.

انگوران بیان داشت: دفتر شهری استانداری مازندران چند ماموریت کاری دارد که پسماند یکی از آنها است اما با راه‌اندازی شورای سازمان پسماند این مهم با تمرکز و دقت نظر بیشتری انجام خواهد شد.

گره کور زباله مازندران در مسیر گره گشایی

مدیر کل دفتر شهری استانداری مازندران بیان داشت : با اقداماتی که انجام گرفت گره کور زباله مازندران شهر به شهر در مسیر گره گشایی قرار گرفت.

این مقام مسوول با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز ساری که تا پایان سال و حتی زودتر از این موعد افتتاح می شود، گفت : در حال حاضر زباله سوز نوشهر با حداکثر ظرفیت در حال کار می‌باشد و ۲۰۰ تن زباله را در روز می‌سوزاند.

 

وی بیان داشت: دستگاه زباله سوز نوشهر حتی زباله کم دارد که با انعقاد قرارداد از شهرهای همجوار زباله دستگاه نوشهر تامین و از طرف دیگر مشکل زباله شهرهای همجوار هم حل می شود.

این مقام مسوول ادامه داد: ساماندهی ۷۵ درصد شیرابه‌های زباله نوشهر انجام و بقیه هم تا ۲ ماه دیگر انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر امور شهری مازندران با بیان اینکه در نور تصفیه خانه شیرابه بهره‌برداری شد و کمپوست آن هم فعال است، بیان داشت: تلاش می‌ شود تا کیفیت فعالیت کمپوست نوشهر هم ارتقا یابد.

انگوران افزود: کارخانه کمپوست قائمشهر هفته دولت افتتاح می‌شود و ساماندهی تصفیه خانه زباله این شهر که کلنگ زنی شد تا ۶ ماه آینده افتتاح خواهد شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: در بحث زباله بابل تصفیه خانه سایت زباله مشکل داشت که شهرداری بابل در روزهای آینده با انعقاد یک قرارداد جدید این امر را ساماندهی خواهد کرد.

 

اگر چه کمر معضل زباله و پسماند در مازندران طی ۲ سال گذشته با پیگیری‌های مداوم و اجرای برنامه‌های هدفمند شکسته شده، ولی خشکاندن ریشه عمیقی که طی دستکم سه دهه در جای جای استان دوانده نیازمند تداوم پیگیری و نظارت است.

معضل پسماند سال های طولانی است که گریبان‌گیر مازندران سرسبز است و در برهه های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چند وجهی شد.

به عنوان نمونه در دهه ۷۰ معضل زباله در انجیلسی شهرستان بابل تبدیل به بحران اجتماعی و امنیتی شده بود. زباله شهرستان ساری هم چند سال پیش وضعیت مشابهی پیدا کرد. در شهرستان آمل وجه زیست محیطی این معضل به سنگی بزرگ جلوی پای اجرای بزرگ ترین سد استان تبدیل شده است. قصه تلخ دپوی زباله در سواحل محمودآباد همچنان نقل محافل است. شاید اگر آتش سوزی چند سال پیش نبود، کسی در مازندران هیچگاه متوجه کوه زباله فریدونکنار نمی شد.

اگر چه قصه تلخ معضل زباله برای بومیان مازندران تکراری است، چون درد و رنج و جان سختی آن در برابر راه حل های متنوع را با گوشت و استخوانشان لمس کرده اند، ولی برای غیربومیان هم ناآشنا نیست، چون اگر حتی سابقه یک بار سفر زمینی به مازندران را داشته باشند، بوی تعفن زباله های انباشته در جای جای استان قطعا مشامشان را آزرده است.

درشت گویی نیست اگر گفته شود در مسیر تمامی ۲۲ شهرستان مازندران مقاطعی وجود دارد که ناگهان دمه هوای متعفن چونان پتکی آهنین بر مشام آدم می کوبد.

با این که طی سال های اخیر بویژه در ۲ سال گذشته قدم های مثبتی برای ساماندهی زباله در مازندان برداشته شده، اما به جز موارد معدودی از جمله بهره برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر و کارخانه کمپوست تنکابن، بقیه طرح ها به سرانجامی بایسته نرسیده است و نیازمند سماجت در پیگیری برای جذب اعتبارات ملی و نظارت عالیه محلی است.

نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مرکز استان و همچنین یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران است که اکنون با نظارت میدانی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و پیگیری برای جذب اعتبار روند خوبی را برای تکمیل طی می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.