کد خبر : 15066
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
228 views

کمبود نان از شایعه تا واقعیت؛

گلایه‌ شهروندان ساروی از تعطیلی نانوایی‌ها تا اظهارات قابل تأمل رئیس اتحادیه خبازان

گلایه‌ شهروندان ساروی از تعطیلی نانوایی‌ها تا اظهارات قابل تأمل رئیس اتحادیه خبازان
باوجود اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان و برخوردهای قاطعانه با تعطیلی‌های خودسرانه اما همچنان شهروندان مرکز مازندران از تعطیلی نانوایی‌ها در شهرستان ساری گلایه‌مندند.


به گزارش تیتر شمال؛  تعطیلی نانوایی‌ها در مرکز مازندران در برخی از ساعات روز محل گلایه بسیاری از شهروندان ساروی شده است.

تعطیلی نانوایی به ویژه در جنوب و حاشیه شهر ساری موجب شلوغی نانوایی‌های فعال و سردرگمی مردم برای خرید نان می‌شود که این روزها بر گلایه‌های مردمی در مرکز استان افزوده است.

در روزهای گذشته شهروندان ساروی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت‌ها از کیفیت پایین، کم‌فروشی و همچنین تعطیلی نانوایی‌ها در شهر خود گلایه‌مند بودند؛ آن‌ها می‌گویند برخی از نانوایی‌ها در اکثر روزها یا تعطیل هستند و یا آرد ندارند که بخواهند نان پخت کنند.

گلایه شهروندان از تعطیلی نانوایی‌ها

مرتضی حاجی‌زاده یکی از شهروندان ساری می‌گوید: نظارت‌ها باید بیشتر شود، زیرا ساعت مشخصی برای پخت نانوایی‌ها  وجود ندارند و شهروندان را دچار سردرگمی کرده است.

وی افزود: این تعطیلی در خصوص نانوایی‌های بربری در مرکز استان ببشتر است و به ناچار مجبور هستیم از نانوایی‌های سنگک و لواش، نان مورد نیاز خود را تامین کنیم.

عباس یوسفی  یکی دیگر از شهروندان ساروی می‌گوید: در ساعت ۸ الی ۱۱ صبح اگر قصد خرید نان را داشیته باشی باید ده‌ها نانوایی را بگذرانی تا به یک نانوایی برسی که در حال پخت نان است.

وی افزود: متاسفانه شلوغی این نانوایی‌ نیز موجب می‌شود یا از خرید نان منصرف شوی و یا کمتر از تعداد نان مورد نیازت را خبازی به تو بفروشد.

نانوایان: آرد نداریم
البته در آن سوی ماجرا نیز نانوایان می‌گویند، آردی که اختصاص می‌یابد، کم است و ساعتی پس از آغاز پخت، تمام می‌شود و با این میزان سهمیه آرد دیگر هزینه و درآمدها با هم همخوانی ندارد و برای خبازی به صرفه نیست.

برای بررسی علل این تعطیلی‌ها به سراغ چراغی رئیس اتحادیه خبازان مرکز مازندران رفتیم که شرح این گفت‌وگو را در ذیل این مطلب می‌خوانید:

هر خبازی مجاز به تعطیلی یک روز در هفته است
محمدرضا چراغی رئیس اتحادیه خبازان ساری در خصوص تعطیلی نانوایی‌ها به خبرنگار بلاغ گفت: نانوایی‌ها در هر هفته مجاز به تعطیلی یک روز کاری خود هستند که ممکن است این روز به دلیل بیماری، مراسم، تعمیر، خرابی تجهیزات و سایر دلایل با روز دیگری از تقویم اعلام شده به هر خبازی، جابه‌جا شود.

وی افزود: سامانه اجرای طرح هوشمند سازی کاملا نشان می‌دهد که هر خبازی در چه روزی تعطیل و چه میزان در روز فعالیت و جه تعداد نان، عرضه کرده است و قطعا کم کاری و تعطیلی خودسرانه برای خبازان، تبعات در پی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه خبازان ساری، خاطرنشان کرد: کم شدن سهمیه و تشکیل پرونده برای خبازی‌های متخلف از عمده‌ترین تبعات تعطیلی‌های خودسرانه است و لذا با توجه به افزایش نظارت‌ها با اجرای طرح هوشمندسازی، جرایم متناسب نیز اعمال می‌شود.

مردم تعطیلی‌های خودسرانه را به مراجع نظارتی اطلاع دهند
این مسئول صنفی، ادامه داد: به محض خرید نان توسط مشتری، سامانه زمان دقیق و تعداد نان خریداری شده توسط مشتری را اعلام می‌دارد و به همین دلیل، نانوا نمی‌تواند همچون گذشته اقدام به تعطیلی خودسرانه کند.

چراغی، عنوان کرد: علیرغم نظارت‌های میدانی و سامانه‌ای از خبازی‌های مرکز استان، از شهروندان ساروی نیز درخواست می‌کنیم تا در صورت مشاهده  تعطیلی خودسرانه حتما به مراجع نظارتی اطلاع دهند تا برخورد مقتضی با متخلفان صورت گیرد.

کاهش سهمیه آرد یکی از دلایل اصلی تعطیلی خبازی‌ها است

رئیس اتحادیه خبازان ساری، افزود: سهمیه نانوایی‌ها کاهش یافته است و لذا به ناچار باید در ساعت ۸ صبح و در عصر ساعت ۲۰ تعطیل کند و این امر موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می‌آورد.

این مسئول صنفی، اظهار کرد: هوشمندسازی آرد و نان و کاهش سهمیه خبازی‌ها موجب شده است تا شاهد مشکلات عدیده هم در حوزه توزیع و هم در حوزه تولید نان باشیم.

خبازی‌ها متولی ندارند!

چراغی، تاکید کرد: خبازان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند سهمیه آرد خبازی من علیرغم رعایت تمامی موارد اعلام شده و با وجود اینکه کارت تکراری، کارت نامتعارف، نان نامتعارف و سایر تخلفات را مرتکب نشده‌ام، کاهش یافته است و در مقابل هیچ ارگانی پاسخگوی این خبازی نیست و در واقع خبازان در این حوزه، متولی ندارند.

وی افزود: زمانی که سهمیه یک خبازی کاهش پیدا کرد هیچ کسی پاسخگوی خباز نیست و اعلام می‌شود که سامانه سهمیه شما را کم کرده است! زمانی هم که با سامانه تماس گرفته می‌شود دلایل متعددی را مطرح می‌کنند که برای نانوا قابل پذیرش نیست و پاسخ‌دهی به خباز بین دستگاه‌ها، پاس‌کاری می‌شود.

کاهش ۶ هزار کیسه‌ای سهمیه آرد خبازان ساروی در سال گذشته

رئیس اتحادیه خبازان ساری، اظهار کرد: وقتی مجموع سهمیه تمامی ۷۰۰ نانوایی مرکز مازندران در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۶ هزار کیسه کاهش می‌یابد، به نظر شما در طولانی شدن صف و میزان پخت، اثرگذار است یا خیر؟

این مسئول صنفی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح در گام نخست جلوگیری از قاچاق آرد بوده است که هم اکنون نیز اگر خبازی بخواهد تخلف کند، راهکارهای دیگری را در پیش می‌گیرد که به طور نمونه اگر با کارت افراد مختلف اقدام به خرید صوری نان کند در ماه حداقل ۳۰ تا ۶۰ کیسه در انبارش به منظور قاچاق باقی می‌ماند.

تنها راه حل جلوگیری از قاچاق، عرضه آرد با نرخ آزاد است
چراغی، با بیان اینکه این طرح نیز دارای اشکالاتی است که نمی‌تواند جلوی کامل قاچاق آرد را بگیرد؛ اظهار کرد: تا زمانی که یارانه برای آرد وجود دارد، قاچاق آرد نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بنده معتقدم اگر آرد دولتی و نیز یارانه ۴۰ درصدی که به خبازان می‌دهند حذف و به مردم داده شود، دیگر شاهد قاچاق در حوزه آرد نخواهیم بود؛ اگر این یارانه‌ها به طور مستقیم در اختیار مردم قرار داده شود، خود مردم مدیریت کار را در دست می‌گیرند.

رئیس اتحادیه خبازان ساری، متذکر شد: لذا تا زمانی که آرد، آزاد نشود و یارانه به جای نانوا به خود مردم داده نشود، این مشکل ادامه خواهد داشت.

گزارش – مجتبی قربانی

منبع: بلاغ مازندران

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.