کد خبر : 15508
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
159 views

در آیین تجلیل از بهورزان نمونه مازندران مطرح شد؛

مازندران دارای بیشترین خانه‌های بهداشت کشور/بهورزان؛ سربازان خط مقدم نظام سلامت‌اند

مازندران دارای بیشترین خانه‌های بهداشت کشور/بهورزان؛ سربازان خط مقدم نظام سلامت‌اند
طی روز جاری در آیین نکوداشت روز بهورز از بهورزان و مربیان نمونه شبکه بهداشت مازندران تجلیل و سخنرانان ملی این مراسم، شبکه بهداشت مازندران را برترین شبکه بهداشت کشور اعلام کردند.


به گزارش تیتر شمال؛ صبح امروز دوشنبه ۱۰ مهرماه، آیین بزرگداشت روز بهورز و تجلیل از بهورزان نمونه با حضور رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران،  معاون بهداشتی دانشگاه و جمعی از پیشکسوتان حوزه سلامت  و بهورزان به میزبانی شهرستان سوادکوه برگزار شد.

بیشترین خانه بهداشت و بهورز کشور از آن مازندران است
دکتر محسن بارونی رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت در این مراسم با بیان اینکه مازندران بیشترین خانه بهداشت را در کشور دارد،
گفت: ۸۰ درصد بهورزان کشور در استان مازندران هستند  که عمده این بهورزان، خانم هستند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه عمده طرح‌های ما از سوی بهورزان عملیاتی می‌شود، ادامه داد: امروز در مقطعی هستیم که باید نوع برخورد و آموزش ما باید متفاوت است.

این مسئول تاکید کرد: سالانه ۳۴۰ هزار مرگ داریم که عمده دلایل آن بیماری های غیر واگیردار و عمدتا بیماری‌های قلبی و فشار خون است.
وی افزود: با ارتباط موثری که با مردم دارید با جلسات محله‌محور، سواد سلامت مردم را ارتقا ببخشید.

ارتقای سلامت مردم مرهون تلاش بهورزان است
دکتر فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم با بیان اینکه امروز بهانه‌ای برای تجلیل از بهورزان است و این فرصت را غنیمت می‌شماریم، افزود: آن زمینه علمی و عملیاتی که باعث شد که نظام شبکه بهداشت را نگارش و پیاده‌سازی کند بسیار با ارزش است و این مسئله کمک شایانی به ارتقای سلامت کشور کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با تاکید بر این که این شجره هر چه بارورتر شود اثرات و ثمرات آن را بیشتر و بیشتر خواهیم دید، ادامه داد: شاخص بسیار مطلوب امروز حاصل تلاش قابل تقدیر بهورزان استان است.

دکتر غلامی متذکر شد: طرح‌های فراوانی در کشور نوشته و ارائه می‌شود اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسد ابتر می‌ماند؛ اما بهورزان و خانه‌های بهداشت ما با تلاش بی‌وقفه خود این طرح را به شرایط مطلوب رساندند.

بهورزان؛ سربازان خط مقدم نظام سلامت هستند
دکتر عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پرشکی مازندران نیز در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان و مدعوین آیین تجلیل از بهورزان نمونه استان مازندران، با بیان اینکه بهورزان سربازان خط مقدم ما و خانه‌های بهداشت هستند و محصول ایده‌های خلاقانه و زحمات آنان منتج به خانه بهداشت شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه طی ۴ سال گذشته حدود ۵۵۰ بهورز دانشگاه بازنشسته شدند، ادامه داد: امسال برای ۳۱۸ بهورز را آگهی جذب دادیم.

دکتر علیپور تاکید کرد: علیرغم کاهش کمی بهورزان، درصد شناسایی بیماران و پوشش مراقبتی ما در مناطق روستایی ما افزایش پیدا کرده است و تقریبا تمامی مراقبت‌های بهداشتی ما افزایش چشمگیری داشت و این حاصل تلاش بهورزان ما است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران متذکر شد: مراقبت بیماران دیابتی ما از حدود ۴۵ درصد به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

بهترین شبکه بهداشتی کشور متعلق به استان مازندران است
دکتر حسین ملک افضلی بنیان‌گذار شبکه‌های بهداشتی کشور در مراسم تجلیل از بهورزان نمونه استان مازندران با بیان اینکه بهورزان سربازان گمنام نظام سلامت هستند که گاها فراموش هم می‌شوند، افزود: تلاش شما برای خدا است و مزد شما را او می‌دهد.

دکتر ملک افضلی، خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت مدیون خطه شمال و دکتر برزگر، شاپور و سایرین است که در مسیر توسعه شبکه های بهداشت گام برداشتند.

این عضو سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه هم اکنون نیز بهترین شبکه بهداشتی کشور متعلق به استان مازندران است؛ تاکید کرد: باید به استان مازندران این اجازه را داد که این طرح را توسعه بخشد و حمایت صورت گیرد.

مرگ نوزادان زیر یک‌سال در اکثر استان‌های کشور زیر ۱۰ در هزار است
دکتر برزگر رئیس اسبق WHO در منطقه مدیترانه شرقی در مراسم تجلیل از بهورزان نمونه استان مازندران با بیان این که طراحی و راه‌اندازی شبکه از اقدامات مهم و تحول‌آفرین در نظام سلامت بود، افزود: گام بعدی پس از راه‌اندازی خانه‌های بهداشت، انتخاب درست بهورز با شاخص‌های تعریف‌شده است.
این استاد ممتاز دانشگاه، خاطرنشان کرد:  بررسی وضعیت موجود سلامت آن زمان کشور متولیان امر را بر آن داشت که مشکل، نبود خانه‌های بهداشتی به‌ویژه در مناطق روستایی است و لذا این طرح، ارائه و اجرایی شد.

رئیس اسبق WHO در منطقه مدیترانه شرقی اعلام کرد: بررسی‌ها نشان داده بود که ۸۰ درصد شکایات مردم در ۶ شکایت و ۱۰ تشخیص پزشکی خلاصه شده بود که بر این اساس، آموزش دو ساله بهورزان جهت کاهش مشکلات و شکایات مردم در پیش گرفته شد.

وی متذکر شد: مرگ نوزادان زیر یک‌سال در اکثر استان‌های کشور زیر ۱۰ در هزار است که این امر جای بسی خرسندی دارد که حاصل مراقبت بهداشتی از زنان باردار و سایر مراقبت‌ها در این حوزه است.

گفتنی است در پایان این مراسم از بهورزان نمونه استان مازندران و نیز مربیان و مدیران برتر با اهدای لوح و هدایای نقدی تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.