کد خبر : 15992
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
128 views

۲.۵ میلیون تن پرتقال یک ماه آینده وارد بازار می‌شود؛

پاییز خوش برای صادرات مرکبات مازندران

پاییز خوش برای صادرات مرکبات مازندران
دغدغه و نگرانی باغداران مازندران از بازار مرکبات در حالی است که مسئولان استان معتقدند که زمینه صادرات این میوه پاییزی امسال به کشورهای عربی همسایه و خزری به ویژه روسیه بیش از پیش فراهم شده و نگرانی‌ها در باره عرضه مازاد بر مصرف به بازار با قیمت مناسب کمتر از سال گذشته است.


به گزارش تیتر شمال؛ آمار و ارقام منتشر و اعلام شده از سوی مسئولان درباره صادرات محصولات کشاورزی باغی در مازندران حکایت از آن دارد که پاییز خوشی برای صادرات در استان کلید زده شده است.

صادرات بیش از ۳۵۰ محموله نارنگی و ۵۳ محموله کیوی در اولین ماه پاییزی نشان می‌دهد که مازندران برای صادرات ۷۰۰ میلیارد دلاری خیز برداشته است. هرچند آمار دقیق صادرات را در روزهای پایانی سال می‌توان ارزیابی کرد؛ اما اقدامات صورت‌گرفته تاکنون سبب شده که روند صادرات محصولات باغی و مرکبات در استان مازندران با جهش خوبی آغاز شود.

اگرچه در سال‌های گذشته نیز در ماه‌های ابتدایی پاییز روند صادرات بود؛ اما پایان سال نتیجه عکس می‌شد؛ اما برآیندها نشان می‌دهد که امسال با دیگر سال‌ها متفاوت خواهد بود.

بالابودن میانگین قیمت محصول مرکبات در سر باغات به نسبت سال گذشته، فراهم‌کردن زیرساخت‌های اولیه نظیر کانتینرهای یخچال‌دار و بهره‌گیری از ناوگان حمل‌ونقل دریایی افق پیش روی صادرات مازندران را روشن نشان می‌دهد.

بالابودن میانگین قیمت محصول مرکبات در سر باغات به نسبت سال گذشته فراهم‌کردن زیرساخت‌های اولیه نظیر کانتینرهای یخچال‌دار بهره‌گیری از ناوگان حمل‌ونقل دریایی افق پیش روی صادرات مازندران را روشن نشان می‌دهد.

بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که محصولات کشاورزی مازندران از کیفیت بسیار بالایی برای صادرات برخوردار است، باید به سازوکاری دست پیدا کنیم تا محصول در استان مازندران اظهارنامه گمرکی دریافت کند.

وی افزود: تاکنون ۳۵۳ محموله نارنگی به وزن ۷ هزار و ۷۱ تن و ۵۳ محموله کیوی به وزن یک هزار و ۱۷۹ تن به کشورهای روسیه، عراق، ازبکستان، عمان، قطر، ترکمنستان و قزاقستان صادر شد و با پیگیری‌های استاندار مازندران، برنامه‌ریزی برای صادرات دریایی مرکبات در حال انجام است.

وی ادامه داد: صادرات نارنگی مازندران به خارج از کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چندین برابری داشته است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

در شهرستان جویبار نیز نارنگی‌های پیش‌رس از مرزهای کشور عبور کردند و به مقاصد صادراتی رسیدند و باغداران در حال آماده‌شدن برای مرکبات پس رس و پرتقال‌های تامسون هستند تا بتوانند برای این محصولات نیز در بازارهای خارجی جایی بازکنند.

محمود رحیمی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در گفتگو با بازار با بیان اینکه شهرستان جویبار دارای ۱۱۲۰ هکتار باغ نارنگی است، افزود: از این میزان حدود ۳۵۰ هکتار باغات نارنگی پیش‌رس را شامل می‌شود که تاکنون حدود ۶۰ درصد این باغات با تخمین تولید هفت هزار و ۳۵۰ تن برداشت شده است.

رحیمی اظهار کرد: تاکنون ۸۱۰ تن از نارنگی‌های پیش‌رس برداشت شده در این شهرستان به کشورهای روسیه، عراق و ارمنستان از سوی پایانه صادراتی روماک گستر پارس و سایر سورتینگ‌های فعال در سطح شهرستان صادر شد و این فرایند طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

آمارهای صادراتی استان مازندران نشان می‌دهد که میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است و کشاورزان و باغداران مازندرانی نیز تاکنون از وضعیت بازار این محصول رضایت نسبی داشته‌اند. اگرچه محصول برنج شالی‌کاران روی دستشان ماند؛ ولی انتظار دارند با فروش سردرختی‌ها بخشی از خسارت‌ها را جبران کنند و پرتقال به سرنوشت برنج دچار نشود.

علی تقی‌پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که سال گذشته از اول مهر تا ۱۴ مهرماه تنها ۸۸ محموله کیوی و نارنگی صادر شده بود، افزود: این رقم در مدت مشابه امسال به ۳۵۳ محموله افزایش یافت.

وی اظهار داشت: از اول مهرماه تا ۱۴ مهرماه سال گذشته ۲۹ محموله کیوی به میزان ۶۶۸ تن صادر شد و این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۴۶ محموله و ۱۰۲۴ تن رسیده است.

وی ادامه داد: نارنگی پیش‌رس نیز طی همین مدت در سال گذشته ۵۹ محموله به حجم ۹۹۷ تن بوده است که امسال در مدت مشابه یعنی اول مهر تا ۱۴ مهرماه به ۳۰۷ محموله به حجم ۶ هزار و ۱۷۰ تن افزایش‌یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: امسال بخش خصوصی استان مازندران ثابت کرد که می‌تواند با وجود چالش‌ها و موانع صادراتی عملکرد خوبی به نمایش گذارد.

تقی‌پور با اشاره به ارسال ۳۵۳ محموله کیوی و نارنگی در مدت دو هفته با تلاش بخش خصوصی، افزود: می‌طلبد که کشتیرانی خزر نیز تمهیدات لازم را برای تسهیل در صادرات افزایش دهد.

وی افزود: برای صادرات پرتقال از همین حالا باید تدابیری اندیشیده شود؛ چون یک ماه دیگر ۲/۵ میلیون تن پرتقال وارد بازار می‌شود.

رئیس اتاق مازندران اظهار داشت: حمل‌ونقل از مسیر دریا راحت‌تر و به‌صرفه‌تر است و ظرفیت‌های خوبی از این نظر در استان داریم که باید با برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم این مسیر دریایی را جهت حمل کالا استفاده بنماییم.

تقی‌پور ادامه داد: اما باید به یک عدد مورد توافق بین کشتیرانی و صادرکننده باشیم به این دلیل که بعضاً بین داده‌ها و مسائل میدانی تناقضاتی وجود داشت که به همین دلیل به‌صورت جدی ورود پیدا کردیم تا با حمایت استانداری نیز بتوانیم به نتیجه قابل‌قبولی برسیم.

مازندران سالانه حدود سه میلیون تن مرکبات تولید و روانه بازار می‌کند و طی سال‌های گذشته درصد ناچیز از محصول روانه بازارهای خارجی می‌شد.

منبع: بلاغ مازندران
 
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.