کد خبر : 16424
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
134 views

پس از هشت ماه انتظار؛

صادرات محصولات آبزی مازندران به روسیه از سر گرفته شد

صادرات محصولات آبزی مازندران به روسیه از سر گرفته شد
پس از توقف هشت ماهه صادرات محصولات آبزی مازندران به کشور روسیه، صادرات این محصول از هفته آتی به ارزش حدود 3 میلیون دلار از سر گرفته می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛ ظهر امروز ، حمزه آقاپور کاظمی سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران از شرکت ماهی پاک‌ثمر در شهرک صنعتی میرودسر بابلسر بازدید کرد.

این بازدید به منظور انعقاد قرارداد شرکت ماهی پاک‌ثمر با طرف روسی صورت گرفت.

رفع موانع صادراتی پس از توقف هشت ماهه

حمزه آقاپور کاظمی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به سفر تیم اقتصادی استان در تابستان امسال به روسیه و پیگیری‌های شخص استاندار، خوشبختانه مشکلات موجود و موانع صادراتی مرتفع شد.

وی افزود: یک تفاهم‌نامه با روسیه انعقاد شد تا یک دوره آموزشی برای فعالان مازندرانی برگزار شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در این سفر یکسری موارد مربوط به صادرات و عدم تطابق‌ها از سوی اساتید روسی مطرح شد و رایزنی‌ها برای ارائه اسناد و مدارک شرکت‌های مازندران انجام شد.

این مسئول ادامه داد: ارائه این مدارک موجب شد که توضیحات مشروح همراه با محدودیت‌ها به طرف روسی ارائه شد که مورد قبول نماینده روسی قرار گرفت .

به‌روزرسانی مرکز آزمایشگاهی دوک با اعتبار  ۲.۶ میلیاردی
آقاپور کاظمی گفت:  در ادامه این رایزنی اجازه صادرات برای شرکت پاک ثمر به روسیه داده شد و قراردادهای اولیه در روسیه منعقد شد.

وی مطرح کرد: البته اجازه صادرات مرحله نخست کار است و ما باید رویه کار را با جدیت در راستای جلب اعتماد طرف روسی دنبال کنیم.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران اذعان کرد: اجازه صادرات منوط به رعایت ضوابط و مقررات قانونی است.

این مسئول ادامه داد: در خصوص شرکت‌های لبنی نیز موارد غیرمنطبق وجود داشت که مشکلات و موانع احصا و در حال پیگیری هستیم که بنظر می‌رسد در این حوزه نیز به زودی به نتیجه خواهیم رسید و فرآیند صادرات محصولات لبنی آغاز خواهد شد.

آقاپور کاظمی تصریح کرد: حوزه آزمایشگاهی نیز آزمایشگاه دوک در استان پس از ۱۵ سال بروزرسانی شده است و امیدواریم این آزمایشگاه را به سطح مطلوب برسانیم.

وی اعلام کرد: مرکز دوک یک پروژه ملی بود که با پیگیری انجام شده یک اعتبار بالغ بر ۲.۶ میلیارد تومانی را تامین و کار بروزرسانی را انجام دادیم و مشکلات این آزمایشگاه تا حد زیادی مرتفع شده است.

اتفاقات جدید صادراتی در دولت سیزدهم
سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران متذکر شد: هم اکنون در حال بهسازی و ترمیم تجهیزات این آزمایشگاه هستیم که باید مرحله به مرحله پیش برویم تا به نقطه ایده آل برسیم.

مهرداد قلی‌پور مدیرعامل شرکت فرآوری و بسته‌بندی انواع آبزیان شرکت پاک‌ثمر میرود اظهار کرد: شرکت پاک ثمر از سال ۸۸ کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا صادرات به کشور ترکمنستان را داشت.

وی افزود: از سال ۹۴ صادرات خود را با گوشت ماهیان خاویاری و قزل آلا و  سردآبی دنبال کردیم.

مدیرعامل شرکت ماهی پاک ثمر خاطرنشان کرد: این شرکت بر اساس ضوابط بهداشتی کشورهای مقصد کار خود را ادامه داد.

این تولیدکننده اعلام کرد: در فروردین ۱۴۰۰ خیلی از شرکت‌ها کار را به دنبال تحریم‌ها متوقف کردند که در ادامه در دولت سیزدهم و در سفر استاندار و سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران در سفر به روسیه جلسه موفقی برگزار شد که محل اتفاقات جدیدی در صادرات رقم خورد.

ارسال ۸ کانتینر ۱۹ تنی به ارزش حدود ۳ میلیون دلار به روسیه از هفته آینده
قلی‌پور بیان کرد: توانمندی علمی ایران در حوزه صادرات و رعایت ضوابط بهداشتی و قانونی مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو کشورهای هدف و روسیه است.

وی اشاره کرد: ۱۱ شرکت رجیستر صادرات ماهی در کشور هستند که شرکت پاک ثمر یکی از این شرکت‌ها است.

مدیرعامل شرکت آبزی پاک‌ثمر تاکید کرد: اگر سفر استاندار و سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران به روسیه انجام نمی‌شد سازمان غذا دارو در حال تصویب ممنوعیت واردات محصولات لبنی و ماهی به این کشور بود که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد.

این تولیدکننده افزود: طرف قرارداد ما از شرکت‌های معتبر و فعال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه هستند.

قلی‌پور تصریح کرد: در پی انعقاد این قرارداد، ۸ کانتینر ۱۹ تنی به ارزش حدود ۳ میلیون دلار تا ژانویه تحویل سه شرکت طرف قرارداد روسی خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز یک آزمایشگاه پیوسته در مازندران نداریم و در این آزمایشگاه تمامی آزمایش‌های مورد نیاز طرف قرارداد در آن انجام گیرد؛ در حالی که ۳۴ آزمایشگاه پیوسته در روسیه وجود دارد.

لزوم حذف تعهدات ارزی برای رشد صادرات
مدیرعامل شرکت ماهی پاک‌ثمر می‌رود متذکر شد: ارزی، تبادل و معاملات ارزی، حمل و نقل از دیگر چالش‌های کلان صادرات محصولات آبزی به کشورهای هدف است.

این مسئول گفت: برای ارتقای تولیدات و محصولات آبزی صادرات محور باید تعهدات ارزی از سوی دولت حذف شود.

قلی‌پور یادآور شد: مازندران ۳۸۰۰ شرکت آبزی‌پروری در حال فعالیت هستند که تولیدات مازاد داریم و راهی جز صادرات نداریم.

رضایت طرف روسی از رعایت الزامات بهداشتی 
فارز پلی آف نماینده شرکت روسیه نیز گفت: طبق تعریف‌هایی که از این شرکت شنیدم و کیفیت محصولات پاک ثمر امروز از نزدیک از این شرکت بازدید و به چشم دیدم که استانداردها را رعایت می‌کند.

وی ادامه داد: امروز که این مجموعه را دیدم برای یک قرارداد بلند مدت با این شرکت رغبت پیدا کردم و نظیر رعایت ضوابط بهداشتی و استانداردها در این شرکت را در جای دیگری ندیدم.

بازار کریسمس روسیه تشنه محصولات آبزی مازندران است
آسیف نسیبف نماینده شرکت روسی نیز در این دیدار اظهار کرد: ۵ تا ۶ سال که با این شرکت همکاری می‌کنم و بسیار راضی هستم.

وی افزود: ۵ ماه است که این شرکت وارد وضعیت قرمز شده بود و ما در نزدیکی کریسمس هستیم و خوشحالیم که این شرکت در وضعیت سبز هستند.

این نماینده روسی خاطرنشان کرد: ما نیاز به خرید ۴ کانتینر برای بازار کریسمس دارین و خوشحالیم این ارتباط از سر گرفته شده است.

ابراز رضایت مشتریان روسی از کیفیت محصولات آبزی مازندران

غلامرضا اسکندری نوشیروانی نماینده ۴ شرکت در مسکو نیز گفت: مشکلی در بسته بندی و کیفیت با این شرکت نداریم و مشتریان ما ثابت هستند.

وی افزود: تا ژانویه باید تنها برای یک شرکت ۴ کانتینر بار ببرم و خیلی از سبز شدن این شرکت خوشحالیم.

نماینده طرف روسی خاطرنشان کرد: ما و مشتریان ما کاملا از کیفیت این شرکت رضایت داریم و سابقه همکاری ما با این شرکت به ۶ سال باز می‌گردد.

گفتنی است بنا به توافقات انجام شده نخستین محموله صادراتی این شرکت در هفته آتی به روسیه ارسال خواهد شد.

شایان ذکر است این محصولات در کشور روسیه به ۲۵ فرآورده تبدیل و در بازار روسیه عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.