کد خبر : 16483
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۱۱
208 views

شوربختی «شوکاشور» و انتظار برای تعیین تکلیف نهایی زباله آمل

شوربختی «شوکاشور» و انتظار برای تعیین تکلیف نهایی زباله آمل
با اعلام معاون استاندار مازندران مبنی بر انتخاب منطقه شوکاشور از بین سه گزینه نهایی سایت زباله آمل با توجه به محدودیت‌های مکان تعیین شده به دلیل قرار داشتن در جنگل‌های هیرکانی در حال حاضر اجرای طرح با مخالفت‌های اجتماعی و نوشتن نامه سرگشاده اعضای شورای شهر آمل به رئیس جمهور ختم شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ نخستین روزهای آبان امسال ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای تعیین تکلیف معضل زباله آمل و انتخاب مکان جدید برای دپوی زباله از سوی رئیس جمهور اعلام شد که مدیران و مسؤولان مازندران را به تکاپو واداشت.

سایت دپوی زباله شهرستان آمل در منطقه عمارت که بیش از ۳۰ سال پذیرای پسماند مردم است هم‌اکنون به کوه عظیم تبدیل شده است که دیگر از معضل فراتر رفته و تبدیل به بحران زیست محیطی بزرگ شده است، بحرانی که هر لحظه ممکن است خبرهای ناخوشایند از آن به گوش برسد و شیرآبه‌های سیاه و متعفن که سلامت انسان‌ها را به سمت سرطان و بیماری‌های لاعلاج می‌برد.

کوه عظیم عمارتِ زباله منتظر تصمیم نهایی

فرماندار آمل در روزهای پایانی ضرب‌الاجل رئیس جمهور از تصمیم نهایی برای این اقدام جهت دپوی زباله آمل در مکان جدید خبر داد و گفت: دو نقطه برای دپوی زباله آمل انتخاب شد که پس از بازدیدهای کارشناسانه نقاط مستعد برای دپوی زباله انتخاب شده تا به زودی در نشست پسماند شهرستان آمل نهایی شود.

ذات‌الله زارعی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات شهرستان مبحث زباله و پسماند است، اظهار کرد: دو موضوع مهم در ارتباط با مسئله پسماند و منطقه عمارت به عنوان محل دپو و انباشت زباله مطرح است که یکی از آنها موضوع سد مخزنی هراز و دیگری بحث تعریض جاده هراز است زیرا با تلمبار فراوان زباله در زمینه تعریض محور هراز ممکن است با رانش مواجه شویم، پس متوقف کردن دفن زباله در عمارت یک ضرورت اساسی است.

یک بام و دو هوای دپوی احتمالی زباله در منال بلده

در این بین فرماندار شهرستان نور هم در نشست خبری اعلام کرده که به هیچ وجه حاضر نیست تا انتقال زباله آمل به منطقه بلده انجام شود و تا زمانی که در این شهرستان مسؤولیت دارد اجازه ورود زباله به بلده را نمی‌دهد ولی در مقابل فرماندار آمل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا یکی از نقاط پیشنهادی جایگزین عمارت منطقه منال در شهر همجوار است، یادآور شد: این منطقه در گزینه‌ها جای ندارد زیرا به نظر نمی‌رسد مشکل جدی در دو نقطه پیشنهادی واقع در شهرستان آمل وجود داشته باشد و پس ازتأیید نهایی، در آینده نزدیک شهرداری آمل ورود پیدا کرده و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

همچنین سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: طی سه روز متوالی بازدید میدانی از آمل در بیش از ۱۰ نقطه انجام شد که براساس اولویت سه نقطه انتخاب شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در کارگروه اخیر مدیریت پسماند استان، اظهار کرد: پس از سه روز بازدید میدانی و متوالی در آمل بیش از ۱۰ نقطه بررسی شد که در پایان براساس اولویت سه نقطه برای مدیریت پسماند انتخاب شد.

شوربختی “شوکاشور” با انتخاب از بین سه گزینه نهایی دپوی زباله

احمد توکلی با اعلام اینکه براساس اولویت در کارگروه آمل منطقه شوکاشور با موقعیت مکانی روبروی سایت نارنجستان در محور هراز انتخاب شد که منطقه ای جنگلی است، افزود: این منطقه به لحاظ دسترسی و ارتباطی پایین کاسه سد بوده و خطری در آب شرب مردم ندارد.

وی با اشاره به مناطقی همانند پاساکش و سنگ چالک جنب معدن جوان، بیان کرد: قطع درخت در سایت پیشنهادی معذوریت اصلی است که قرار شد پنج برابر این مسیر تبدیل به جنگل در بحث کاشت و نگهداشت با تکالیف شهرداری آمل انجام شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران یادآور شد: همه تأسیسات زباله‌سوز باید به نقطه جدید انتقال داده شود البته سیستم پیشنهادی زبال ‌سوز آمل ریجکتی است و برای شیرابه‌های سطحی هم  فضای مورد نیاز پیش‌بینی شد.

وی با بیان پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی سد هراز، خاطرنشان کرد: با توجه به پایان نیافتن سایت عمارت اعتبار به این پروژه اختصاص نیافت و تعیین تکلیف نشدن سد عمارت بهانه است.

محل جدید انباشت زباله؛ مکانی در دل جنگل‌های هیرکانی و محدودیت ثبت یونسکو

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به وجود درختان جنگلی هیرکانی در مکان جدید سایت زباله آمل، اظهار کرد: با توجه به ثبت یونسکو محدودیت های قانونی در این منطقه وجود دارد البته این محدوده داخل طرح جنگلداری در محدوده زغال سنگ است و مسئله خشک شدن جنگل‌ها در آینده به دلیل شیرابه‌ها وجود دارد.

در بین اعتراض نهادهای دولتی، دوستداران طبیعت و جنگل‌ها، اعضای شورای اسلامی شهر آمل هم با ارسال نامه ای با ایجاد عمارت جدید زباله در این شهرستان مخالفت کردند.

مخالفت اعضای شورای شهر آمل با ایجاد عمارت جدید زباله

اعضای شورای اسلامی شهر آمل با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری مخالفت خود را با ایجاد عمارت جدید زباله در این شهرستان اعلام کردند.

در پی ضرب‌الاجل ۱۵ روزه رئیس جمهور مبنی بر تعیین محل دفن جدید و انتقال زباله منطقه عمارت به محل دفن جدید اعضای شورای اسلامی شهر آمل با ارسال نامه ای به دفتر ریاست جمهوری مخالفت خود را اعلام کردند.

در متن این نامه آمده است: در خصوص مسئله پسماند شهرستان آمل با توجه به سابقه موضوع و مشکلات زیست محیطی محل دپوی فعلی زباله در منطقه عمارت که در بالا دست سد در حال احداث هراز واقع است، با عنایت به تأکید حضرتعالی برای حل این معضل، اینجانبان اعضای شورای اسلامی شهر آمل به نمایندگی از مردم شریف شهر آمل ضمن تاکید بر فریز کردن و بی خطرسازی محل دپوی فعلی زباله، خواهان تدبیر اساسی در این رابطه و جلوگیری از ایجاد یک عمارت جدید و مشکلات زیست محیطی تبعی آن هستیم.

در ادامه بیان شد: پیشنهاد می‌شود قبل از فریز کردن محل دپوی فعلی عمارت تمهیدات لازم نسبت به حمل و امحای زباله آمل در مناسب ترین محل و با مناسب ترین شیوه در خارج از شهرستان آمل با هزینه دولت محترم، تا تعیین تکلیف نهایی و راه اندازی تکنولوژی مناسب برای امحای زباله آمل که طرح مورد نظر در معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری در دست بررسی و اقدام است، صورت پذیرد.

عاقبت زباله و پسماند آمل چه خواهد شد؟

گفتنی است با پایان ضرب الاجل ۱۵ روزه رئیس جمهور در مورد معضل زباله در آمل، مکان جدید برای انتقال زباله و ایجاد سایت پسماند معرفی شد ولی پس از معرفی مکان جدید اعتراض های مردمی و برخی نهادها آغاز شده و باید بنشینیم تا در روزهای آینده ببینیم چه بر سر زباله در این شهرستان بیش از ۴۰۰ هزار نفری می آید.

گزارش از قربانعلی مسافر

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.