کد خبر : 16519
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
118 views

تاخیر بیش از انتظار؛

امید، حال خوشی که نیامد

امید، حال خوشی که نیامد
"امید" تک درنای باقی مانده از گله غربی درناهای سیبری که همواره در سال های اخیر حضورش در تالاب فریدونکنار حال دوستداران محیط زیست را خوب می کرد تا کنون برای زمستان گذرانی به مازندران نرسیده و این تاخیر بیش از انتظارش برای دوستدارانش باعث ایجاد شائبه هایی شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ “‌امید “‌ تک درنای سیبری باقی مانده از گله غربی این نوع درناها که در این زمان در سال های گذشته برای زمستان گذرانی به مازندران می آمد اما امسال تاخیر چند هفته ای آن باعث سوالاتی شده که “آیا این پرنده زنده است و به مازندران می آید؟ ” را در اذهان ایجاد کرده است.

امید هفتم آبان پارسال در تالاب فریدونکنار فرود آمد و طبق روال همه ساله انتظار می رفت تا به امروز که ۲۱ روز از آبان ماه می گذرد به استان می آمد اما این امید دوستدارانش به ناامیدی مبدل شده است.

در طول تاریخ زندگی این پرنده نه چندان جوان همواره زمستان گذرانیش به مدت چهار ماه در تالاب فریدونکنار سپری می شد چه زمانی که با جفت خود “‌آرزو”‌ بود و چه پس از آن و تنهایی این مسیر چند هراز کیلومتری را طی می کرد.

با وجود تمام بسترسازی برای استقبال و میزبانی از امید شامل آبگیر شدن تالاب، ‌ حفاظت و نگهبانی شبانه روزی محیط بانان و حتی برنامه ریزی ها برای رهاسازی “‌رویا”‌ درنای بلژیکی که پیشتر قرار بود همسفرش شود اما هنوز در آسمان مازندران خبری از این پرنده نیست.

 

همسفر تک درنای سیبری در مازندران معروف به”درنای امید” در پانزدهمین سال تنهایی سفرش به تالاب بین المللی فریدونکنار ۶ بهمن پارسال با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور از کشور بلژیک به این منطقه منتقل شد و با رعایت پروتکل های لازم وارد منطقه فریدونکنار شد ابتدا در سازه رها سازی در محل زمستان گذرانی امید جای گرفت.

درناهای “امید” و “رویا” روز ۱۴ اسفند ماه پس از ۳۴ روز اقامت به صورت مشترک، تالاب بین المللی فریدونکنار را به سمت سیبری ترک کردند اما درنای بلژیکی مسیر را ادامه نداده و در منطقه ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد.

از آن تاریخ تاکنون درنای بلژیکی به فضای محیط بانی “اجاکله” شهرستان فریدونکنار منتقل شد و در آنجا زندگی می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:‌ امید سالهاست چه با زوج خود “‌آرزو”‌و چه پس از دست رفتن همراه زندگیش به تنهایی برای زمستان گذرانی به مازندران می آید.

عطاالله کاویان افزود:‌ امید همه ساله اواخر مهر و اوایل آبان در تالاب فریدونکنار فرود می آید و در این سالها هرازگاهی زمان فرودش با تاخیر همراه بود.

وی ادامه داد: به طوری که در یکی از این سالها ۳۰ آبان و سال دیگر ۱۴ آذر در این تالاب فرود آمد که همگی آنها به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران توضیح داد:‌ در این مدت ۱۵ سال مهاجرت و زمستان گذرانی این پرنده در تالاب فریدونکنار در سال ۱۳۸۸ اصلا به مازندران نیامد و تمام فصول سردسال را در توقفگاههای مسیر سپری کرد.

وی اظهار داشت: اینکه امید تاکنون به مازندران نیامده است را نمی توان دلیل بر از بین رفتنش گذاشت شاید در حال حاضر شدت سرما بدان حد نرسیده باشد که پرنده احساس کند تا برای زمستان گذرانی به مازندران مهاجرت کند.

به گفته کاویان در کنار تمام تحلیل های کارشناسی که بیان شد با توجه به اینکه امید، ‌پرنده جوانی نیست این احتمال هم وجوددارد به هر دلیل در مسیر دچار آسیب شده و یا از بین رفته باشد اما بیشتر تصور و تحلیل های کارشناسان به این سمت و سو است که شرایط آب و هوایی و سرمای نه چندان شدید باعث تاخیر پرواز امید برای زمستان گذرانی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.