کد خبر : 16592
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
150 views

با گذشت دومین ماه از پاییز؛

دسته کاکایی‌ها و مرغابی‌ها رسیدند/ کوچ بی‌بازگشت درنای امید

دسته کاکایی‌ها و مرغابی‌ها رسیدند/ کوچ بی‌بازگشت درنای امید
دسته کاکایی ها، کله سبزها و مرغابی ها به مازندران کوچ کردند اما هنوز خبری از درنای سفید سیبری «امید» درتالاب های استان نیست.


به گزارش تیتر شمال؛ علیرضا نوری کجوریان: دومین ماه پاییزی رو به پایان است و هنوز از امید درنای رویایی خاکستری سرزمین‌های سیبری به مازندران خبری نیست.

پارسال هفته اول آبان ماه بود که امید در تالاب‌های مازندران پر کشید اما اکنون آبان رو به پایان است و هنوز از امید تالاب‌های مازندران خبری نیست. امید هر سال از زیستگاه خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان، آذربایجان به تالاب‌های بین‌المللی فریدون کنار در مازندران مهاجرت می‌کند و چند ماهی از سال را در تالاب‌های استان می‌گذراند.

این درنا ۱۵ سال است که تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند و سال گذشته برای آنکه این درنا از تنهایی به درآید یک گونه درنای بلژیکی نیز به مازندران آورده شد تا با همدیگر زیست و زادآوری کنند.

همه چیز خوب پیش می‌رفت و درنای فرنگی با همدیگر دوست شده بودند اما هنگام برگشت درنای بلژیکی در میانه راه از ادامه سفر بازماند و امید به تنهایی به مقصد ادامه داد.

تأخیر امید و نیامدن آن به مازندران بیم و امید را برای آمدن یا نیامدن این تک درنای سیبری افزایش داده است، چرا که تاکنون دسته‌های زیادی از پرندگان مهاجر به مازندران سفر کردند و هنوز از امید خبری نیست.

دسته کاکایی‌ها و مرغابی‌ها رسیدند/ کوچ بی‌بازگشت درنای امید

داغ شدن شایعات درباره امید

تأخیر امید بازار گمانه‌ها و شایعات را افزایش داده است، عده‌ای می‌گویند امید از بین رفته، برخی می‌گویند امید با تالاب‌های مازندران قهر کرده است اما دسته‌ای نیست بر این عقیده هستند که امید به مازندران می‌آید.

دُرنای سیبری که امید از گونه آنهاست و با نام علمی «گروس لئوکوجرانوس Grus leucogeranus» شناخته می‌شود؛ پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که قدی نزدیک به یک و نیم متر دارد و فاصله دو بال آن بیش از ۲ متر است. این درنا بدنی یکدست سفید با پاهای بلند سرخ رنگ دارد و منقار بلند سیاهی روی صورت قرمز رنگ آن نشسته است.

یک دوستدار حیات وحش محیط زیست می‌گوید: پاییز و زمستان مازندران فرصتی است تا پرندگان مهاجر و به ویژه درنای سپید خاکستری را در تالاب به نظاره بنشینیم.

محمدی در گفت و گوبا خبرنگار مهر با بیان اینکه تخریب زیستگاه‌ها، شکار غیر مجاز و تغییرات اقلیم از جمله عواملی است که کوچ پرندگان را به استان کاهش داده است، گفت: با این حال از داشتن سایت پرنده نگری به رغم جاذبه‌های فراوان در استان محروم هستیم.

از داشتن سایت پرنده نگری به رغم جاذبه‌های فراوان در استان محروم هستیم

وی گفت: هر ساله مسافران زیادی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش و پرندگان مهاجر به شهرهای مختلف از جمله فریدون کنار و تالاب ازباران سفر می‌کنند و باید از این فرصت پرنده نگری بهره ببریم.

تک درنای سیبری طی دو سال گذشته طی هفته اول دوم آبان ماه به مازندران کوچ می‌کرد و سرانجام پس از حدود ۴ ماه زمستان گذرانی مقصد سفر به سیری را در پیش می‌گرفت.

پارسال درناهای امید و رؤیا ۳۴ روز به صورت مشترک با یکدیگر زیست کردند و سرانجام امید به تنهایی به سفر خود ادامه داد و هنوز به مازندران برنگشته و این در حالی است که درنای بلژیکی رؤیا نیز چشم به راه امید مانده است.

کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تالاب فریدون کنار در پی بارش‌های اخیر آبگیری شده است از فراهم بودن محیط مناسب برای میزبانی دنیا خبر داد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پس از ورود امید در تالاب‌های استان درنای رؤیا نیز رهاسازی می‌شود، گفت: پیش بینی می‌شود به زودی شاهد آمدن دنیای امید به منطقه باشیم

درنای سیبری به طور تاریخی به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود. جمعیت مرکزی این گونه منقرض شده است و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد

همه ساله ۱۵۰ گونه پرندگان مهاجر به مازندران سفر می‌کند و تک درنای سفید همراه با قوهای فریادکش و کاکایی‌ها هنوز به ایران نیامدند که سبب نگرانی‌هایی شده است.

دسته کاکایی‌ها و مرغابی‌ها رسیدند/ کوچ بی‌بازگشت درنای امید

عطاء الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مهاجرت پرندگان به اراضی تالابی استان همزمان با فصل پاییز و سردشدن هوا در مرزهای جغرافیایی بالاتر به ویژه در روسیه و سیبری رخ می‌دهد، افزود: شرایط آب هوایی در مبدا و مقصد و درجه حرارت بالا تأثیر مهمی در مهاجرت پرندگان می‌گذارد زیرا مهاجرت پرندگان تابع شرایط آب و هوایی است.

۳۰ درصد پرندگان آمدند / ‏‬ سفر امید در بازه زمانی ۴۵ روزه

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه تاکنون ۳۰ درصد پرندگان مهاجر و زمستان گذران وارد آب بندان ها و تالاب‌های استان شدند، افزود: کاکایی‌ها به طور کامل آمدند و خودتکا، کله سبز و مرغابی‌ها وارد استان شدند.

وی ادامه داد: غازها و مرغابی نیز به اندازه وارد استان شدند و قوها جزو آخرین دسته‌های پرندگان مهاجر هستند که شروع مهاجرت آنها از آذرماه است ولی سال گذشته یک هفته زودتر و اولین دسته قوها ۲۵ آبان مهاجرت کردند.

کاویان با اشاره به اینکه درنای امید طی ۱۵ سال گذشته در بازه زمانی ۳۰ مهر تا ۱۴ آذر به استان سفر و مهاجرت کرده است، افزود: تغییرات اقلیم و شرایط جوی در مهاجرت این گونه پرنده تأثیر دارد و امیدواریم در این بازه زمانی به استان مهاجرت داشته باشد.

همه ساله در زمستان ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آب بندان های مازندران از جمله تالاب میانکاله و فریدونکنار می آیند که جمعیت کثیری از این پرندگان که قوهای فریاد کش.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.