کد خبر : 17427
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
47 views

نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان به وزارت کشور ارسال شد؛

نام یک مازندرانی در جمع ۲۶ نماینده ردصلاحیت شده مجلس یازدهم

نام یک مازندرانی در جمع ۲۶ نماینده ردصلاحیت شده مجلس یازدهم
براساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان،‌ صلاحیت ۲۶ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم از سوی هیئت‌های نظارت استانی رد شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ پیگیری‌ها حاکی از این است که اکثر نمایندگان ردصلاحیت شده توسط هیئت‌های اجرایی،‌ از سوی هیئت‌های نظارت استانی تایید صلاحیت شدند.

بنا بر این گزارش،  صلاحیت احمدعلیرضابیگی نماینده تبریز، سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان،  احسان ارکانی نماینده نیشابور،‌ شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان، علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل، رحمت‌الله فیروزی پوربادی نماینده نطنز، حسن محمدیاری نماینده رضوانشهر، احمد رسولی‌نژاد نماینده دماوند، الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان،‌ سیدعلی موسوی نماینده ملکان،‌ جلال محمودزاده نماینده مهاباد، عادل نجف‌زاده نماینده خوی و سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل در مجلس یازدهم از سوی هیئت‌های نظارت استانی رد شده است.

همچنین با وجود اینکه صلاحیت برخی نمایندگان استان اصفهان از جمله حسین میرزایی، عباس مقتدایی، سیدناصر موسوی لارگانی و سمیه محمودی از سوی هیئت‌های اجرایی رد شده بود، پیگیری‌ها حاکی از این است که صلاحیت تمامی نمایندگان این استان بجز  رحمت‌الله فیروزی‌ پوربادی نماینده شهرستان نطنز برای انتخابات پیش رو تایید شده است.

علاوه بر این براساس شنیده‌ها، از میان نمایندگان مجلس دهم، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب، عبدالرضا عزیزی و سلمان خدادادی رد صلاحیت شدند.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس به وزارت کشور ارسال شد. بر اساس قانون مهلت ۵۰ روزه هیئت‌های مرکزی استان‌ها و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات امروز تمام می شود، این نتیجه به وزارت کشور ارسال شد و در دو روز آینده وزارت کشور فرصت ابلاغی به داوطلبان دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس قانون سه روز فرصت اعتراض برای داوطلبان فراهم است و یک مرحله دیگر که توسط شورای نگهبان انجام می‌شود فرصت بررسی صلاحیت وجود دارد.

طحان نظیف با اشاره به اینکه به طور متوسط به ازای هر کرسی انتخابات مجلس ۳۸ نفر می‌توانند رقابت کنند، گفت: یک میلیون و ۷۵۰ سند در این مقطع بررسی قرار دادیم و بیش از بیست و یک هزار نفر واجد ثبت نام بودند که بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند یعنی نسبت تایید صلاحیت‌ها بیش از ۵۲ درصد بوده که این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است.

وی افزود: به طور متوسط به ازای هر کرسی انتخابات مجلس ۳۸ نفر می‌توانند رقابت کنند. این رقم ۲ برابر تاییدصلاحیت‌شده‌های دورۀ قبلی مجلس است. البته مرحلۀ بررسی شورای نگهبان هنوز مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه  بیش از ۵۲ درصد واجدین شرایط تایید صلاحیت شدند، عنوان کرد: بیش از ۲۱ هزار پرونده از واجدین شرایط در هیات‌های نظارت مورد بررسی قرار گرفت که بیش از ۵۲ درصد واجدین شرایط تایید صلاحیت شدند.

وی افزود: از ۲۷۵ نماینده  فعلی مجلس که در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند تنها ۲۶ نفر آنها تایید صلاحیت نشدند. که این تعداد به نسبت دوره گذشته کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در دوره قبل در این مرحله یعنی بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت استانی ۹۰ نفر رد صلاحیت شده بودند که البته پس از مرحله بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان این تعداد به ۷۳ نفر کاهش پیدا کرد‌.

وی افزود: ۳۸ درصد از متقاضیان با عدم تایید صلاحیت روبرو شدند و تنها کمتر از ۲ هزار نفر صلاحیت‌شان احراز نشد که کمتر از ۱۰ درصد داوطلبان است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در این دوره به ازای هر کرسی مجلس ۳۸ نفر تایید صلاحیت شدند که در حوزه‌های انتخابیه به رقابت خواهند پرداخت.

طحان نظیف ادامه داد: تایید صلاحیت‌های این دوره از اقشار مختلف مردم با تخصص‌های گوناگون هستند. در بین تاییدی‌ها، بیش از ۸۰۰ نفر استاد دانشگاه، بیش از ۱۵۰ نفر پزشک و کادر درمان، ۱۳۰۰ نفر فرهنگی، ۲۰۰ نفر از وکلا و قضات حضور دارند. بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی و ۳۷۰۰ نفر دهه شصتی هستند. بیش از ۳ برابر تعداد کرسی‌های مجلس از بانوان تایید صلاحیت شدند.

وی با اشاره به زمان دقیق اعتراض داوطلبان، ادامه داد: داوطلبان عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت شده از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ دی ماه فرصت دارند، شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه ۴ هزار نفر از داوطلبان برای شنیدن ابهامات دعوت شدند، گفت: بیش از ۴ هزار نفر از داوطلبان در تهران و هیات‌های نظارت استانی دعوت شدند تا ابهامات و نکات آن‌ها شنیده شود. دفاعیه آن‌ها نیز دریافت شد.

وی فزود: افرادی که از نتایج این مرحله(هیات‌های نظارت) شکایت دارند، از روز یکشنبه با مراجعه به سامانه داوطلب به آدرس http://davtalab.shora-gc.ir به ثبت شکایت خود اقدام کنند. زمان اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز ۴ بهمن است که بعد از آن فرصت ثبت شکایت هم وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.