کد خبر : 18497
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۰۷
147 views

جهانگردی مرکبات مازندران/ دست باغدار خالی است

جهانگردی مرکبات مازندران/ دست باغدار خالی است
ساری- مرکبات مازندران در بین ۲۹۸ قلم کالای صادراتی این استان قرار داشته و کام مردمان جهان را شیرین کرده است.


به گزارش تیتر شمال؛ چند روز دیگر به پایان سال باقی مانده و هرچند برنامه صادرات ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی مرکبات در مازندران تاکنون محقق نشد اما روند صادرات این محصول در سال جاری نسبت به سال‌های قبل جهش داشته است.

بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی دریایی و جاده‌ای، شناسنامه دارشدن باغات و تولید محصول باکیفیت سبب شده تا کشورهای مختلفی دروازه‌هایشان به روی محصولات باغی و مرکبات مازندران باز کنند و نوبرانه باغات استان بر سر سفره مردم کشورهای مختلف قرار گرفته است.

اگرچه روند میزان صادرات مرکبات از مازندران با رشد و جهش روبرو شده است، اما نرخ این محصول در باغات برای کشاورزان همچنان تک رقمی است و بخشی از محصولات نیز در حال حاضر در انبارها وجود دارد.

در سال جاری یک میلیون و ۳۷۷ هزار تن محصول شامل ۲۹۸ قلم کالا از مازندران صادر شد که ۲۳۸ هزار تن آن مرکبات و ۱۴۹ هزار تن کیوی است و این محصولات و کالاها در بازارهای ۴۹ کشور جهان عرضه شده است.

در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۲۳۸ هزارتن مرکبات مازندران به ارزش ۸۷ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به ۲۲ کشور هدف صادر شد

حسن خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۲۳۸ هزار تن مرکبات مازندران به ارزش ۸۷ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار به ۲۲ کشور هدف صادر شد و این روند با جدیت در حال استمرار است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی در راستای فعال سازی دیپلماسی اقتصادی دولت را از جمله دلایل روند روبه رشد صادرات محصولات و کالاهای استان بیان کرد و گفت: در سال جاری با بهره گیری از تجربه سال قبل از حمل ونقل و ناوگان دریایی نیز برای صادرات محموله‌های باغی استفاده شده است.

جهانگردی مرکبات مازندران/ دست باغدار خالی است

وی شناسنامه دارشدن باغات و تولید محصولات کیفی را از دیگر دلایل رشد صادرات مرکبات نسبت به سال‌های قبل بیان کرد.

طرح شناسنامه دارشدن باغات مرکبات در مازندران از سال قبل کلید خورد و تاکنون حدود ۱۵ درصد از باغات استان زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند. بعد از تجربه تلخ دو سال قبل و برگشت محموله صادراتی کیوی از هند، برای جلوگیری از تکرار این واقعه، شناسنامه دارشدن باغات مورد توجه قرار گرفت.

محسن آهنگری سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابل اظهار کرد: بیش از دو هزار هکتار از باغات شهرستان در راستای رصد محصولات باغبانی تا سبد غذایی مردم شناسه دار شده و شهرستان بابل تاکنون رتبه دوم استان را در این زمینه داراست.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر از باغداران خواست با مراجعه به اتاق اصناف کشاورزی به ثبت اطلاعات باغ خود در سامانه سبک (sabak.org) و دریافت شناسنامه باغ اقدام کنند چون بزودی همه خدمات بخش کشاورزی (نهاده‌های یارانه‌ای، تأمین حامل‌های انرژی و سوخت، خریدهای تضمینی، حمایتی و توافقی) باتوجه به شناسنامه باغ ارائه خواهد شد.

آهنگری افزود: باغدارانی که قصد صادرات محصول خود را دارند می‌توانند با دریافت کد «کیوآر» از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی که جزئیات تولید محصول، اطلاعات واحد تولیدی، مختصات جغرافیایی، نام باغدار یا مسؤول فنی، نوع محصول، زمان آغاز کشت، فرآیند تولید، مراقبت و تغذیه و برداشت محصول، سموم و کودهای مورد استفاده در سامانه اینترنتی ثبت می‌شود و هر کاربر با وارد کردن بارکد روی میوه یا بسته بندی، اطلاعات را در گوشی یا رایانه مشاهده نماید، دریافت کند.

دپوی محصول در انبارهای مازندران و دست خالی باغداران

فصل باغداری و چیدن مرکبات در استان مازندران در آستانه نوروز پایان یافته است و کشاورزان منتظر فروش دسترنج باغات خود هستند و این درحالی که آنان به بازار شب عید و تنظیم بازار دل خوش کرده‌اند.

علی حمیدی کشاورز و باغدار مازندرانی که آبان ماه محصول باغات پرتقال خود را به صورت یکجا و انبوه به واسطه‌ها فروخته است، افزود: امسال پرتقال تامسون را کیلویی ۱۰ هزار تومان فروختم که نسبت به قیمت سال قبل رشد داشت ولی همچنان هزینه‌های کشاورزان و باغداران را تأمین نمی‌کند.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه همچنان ۲۰۰ جعبه از پرتقال محلی و خونی در انبار دارم، گفت: اگر نتوانیم آن را در بازار شب عید به فروش برسانم سبب فاسد شدن و بروز ضرر می‌شود.

جهانگردی مرکبات مازندران/ دست باغدار خالی است

وی قیمت پیشنهادی برای خرید پرتقال خونی و محلی را در انبارها توسط واسطه‌ها کمتر از پنج هزار تومان اعلام کرد.

در حالی که برداشت مرکبات در باغات مازندران به پایان رسید، کارشناسان و صاحبنظران به باغداران توصیه کرده‌اند نسبت به برداشت محصولات باقیمانده روی درخت برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی و آفات خودداری کنند.

روند صادرات محصولات کیوی در مازندران نیز امسال با رشد و جهش روبرو بود و ۱۴۹ هزار تن کیوی به کشورهای مختلف صادر شده است.

۱۴۹ هزار تن کیوی صادر شد

بابک مؤمنی سرپرست جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۱۴۹ هزار تن کیوی مازندران به ارزش حدود ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به کشورهای هند، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، آلمان، انگلستان، گرجستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ارمنستان، عراق، قطر، و امارات-صادر شد و این روند استمرار دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: با اصلاح و احیای باغات و بکارگیری روش‌های نوین علمی، مرکبات مازندران کیفیت پیدا کرد و حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی دارد و تبدیل به یک برند شده است.

مؤمنی افزود: باید پایانه‌های قدرتمند داشته باشیم و تنها اکتفا به یک پایانه صادراتی نکنیم و با رقابتی شدن فعالیت‌ها، منافع آن به باغداران و کشاورزان استان برسد.

وی ادامه داد: محصولاتی در مازندران تولید می‌کنیم که شایستگی بازارهای جهانی را دارد.

براساس اعلام گمرکات مازندران در سال جاری ۲۹۸ قلم کالا از استان روانه بازارهای خارجی شد که سهم مرکبات نیز در آن قابل توجه بوده است. مازندران به بازار شب عید چشم دوخته تا علاوه بر فروش محصولات در بازارهای داخلی بتواند برنامه صادرات ۵۰۰ هزار تنی را محقق کند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.