کد خبر : 19849
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
146 views

وقتی مسجد بانی تولید می‌شود؛

معجزه‌ی اُمید

معجزه‌ی اُمید
جام رسانه ای امید میزبان اهالی رسانه از سراسر کشور بود و کارآفرینان ملی نیز در این رویداد حضور یافتند تا ارتباط صنعت و رسانه عمیق تر شود. در این میان مهدس علی معینی کارآفرین برتر کشور نیز با ما به گپ و گفت نشست و از یک مسجد گفت؛ مسجد امام حسین(ع) کرمان. مسجدی که ماجرای یک کارآفرینی را رقم زد.


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- مهندس علی معینی یکی از سخنرانان مراسم اختتامیه «جام رسانه امید» در نخستین روز از این رویداد است که به تبیین اهمیت امیدآفرینی برای خلق اتفاقات بزرگ و اثربخش با یک نمونه بومی اما ملی پرداخت.

ماجرایی که از یک ایده ساده در جمع خودمانی بچه‌های یک مسجد در انتهای خیابان مهدیه کرمان آغاز و به احداث یک شهرک صنعتی بزرگ منتج شد.

مهندس علی معینی در حاشیه بزرگ‌ترین لیگ رسانه‌ای کشور در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: ما یک تیم ۵ نفره از بچه‌های  مسجد امام حسین(ع) کرمان بودیم که با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود در محل زندگی‌مان، ایده احداث یک شهرک صنعتی در نزدیکی محله‌مان به ذهن‌مان رسید.

وی افزود: احساس وظیفه، امید، باور و توکل به خدا در کنار آموزه‌های قرآنی، موجب شد تا تمامی مشقات چندین ساله برای تحقق عملی این ایده را تحمل و استقامت کنیم.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان، خاطرنشان کرد: محله ما دارای جمعیت نسبتا بالا اما دارای مردم مومن و خدا جویی است که عمدتا با مشکل اشتغال مواجه بودند و اراضی کشاورزی آنان عمدتا بایر بود.

این جوان موفق، ادامه داد: ما می‌دانستیم که باید برای حل مشکل تولید، بسیاری از مشکلات بر دوش تولیدکننده است، او می‌بایست ایده را پیدا کند، زمین گیرد، مجوز بگیرد، مکان را بسازد، وام و تسهیلات بگیرد؛ لذا چون مشکلات خیلی زیاد است با حل یکی – دو تا مشکل، کار او راه نمی‌افتد و ما به همین منظور، وقت فراوانی را برای مطالعه و احصای مشکلات تولیدکنندگان و شهرک های صنعتی گذاشتیم.

معینی بیان کرد: مکانی که برای احدث شهرک صنعتی در نظر گرفته بودیم ۵ کیلومتر با محل زندگی ما فاصله داشت که در گام نخست ۶ هکتار از آن تبدیل به شهرک صنعتی و هم اکنون به ۴۰ هکتار رسیده است.

وی عنوان کرد: در بدو کار در زمینی به وسعت ۶ هکتار شروع به راه ادازی شهرک کردیم و چند تا کارگاه کوچک تولید تیرچه، بلوک و … راه اندازی کردیم و شغل خودمان را آغاز کردیم و پس از آن شروع به توسعه این شهرک دادیم.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان، ادامه داد: زمین شهرک در واقع زمین کشاورزی بود که تغییر کاربری آن نیز خیلی سخت بود ولی خداوند کمک کرد و کار جلو رفت، این اراضی کشاورزی عمدتا بایر بودند که در گذشته گندم می‌کاشتند اما دیگر بایر شده بود و کسی از آن استفاده نمی‌کرد.

این جوان موفق، اذعان کرد: مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف همواره می‌فرمودند که مردم ورود کنند و با استفاده از ابتکارات متنوع، مشارکت مردمی در این پروژه موجب شد تا کار با سرعت بیشتری پیش رود؛ یکی از ابتکارات ما این بود که بوروکراسی اداری را از میان برداشتیم و دریافت مجوزها را بسیار آسان کردیم، دیگر ابتکار ما به احداث نوع سوله‌ا باز می‌گشت که به مردم می‌گفتیم که به جای اینکه با سرمایه خود بروید و خانه بسازید بیایید یک واحد تولیدی بسازید.

معینی تاکید کرد: هم اکنون بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه در این شهرک صنعتی، سرمایه گذاری شده است و بیش از ۱۰۰۰ نفر نیز در این شهرک، مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: آن آرمانی که در احداث این شهرک مد نظر ما بود هم اکنون تنها ۴۰ درصد آن محقق شده است و ۶۰ درصد ماجرا مانده است و برای تبدیل این شهرک به یک بستر مناسب برای تولید، کار دارد و هم اکنون این شهرک دارای ۱۰۴ واحد فعال و ۴۰ واحد در حال ساخت است.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان، در خصوص میزان حمایت مسئولان از این ایده، گفت: در ابتدا میزان حمایت بسیار کم بود و باور نمی‌کردند، اکنون هم مسئولانی که اخلاص دارند و دلشان برای نظام می‌سوزد پای کار هستند؛ از سویی دیگر متاسفانه مشکلات بسیاری هم از ناحیه برخی مسئولان و پشت پرده ایجاد می‌شود و لذا مسئولان هم کمک می‌کنند و هم کارشکنی می‌کنند.

این جوان موفق، گفت: ما در احداث این شهرک تمام مدل‌ها در سراسر کشور را بررسی کردیم تا ببینیم چه واحدهایی را می‌شود در این شهرک، راه اندازی کرد و در واقع، مدل‌های موجود کشور را بومی‌سازی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که واحدهایی با مردم و شرایط منطقه ما متناسب است که واحدهای کوچک مقیاس باشند و ما در مطالعات خود به جوانان، میزان تحصیلات، واحدهای زیر پله‌ای، روحیات و سلیقه و علاقه‌مندی توجه کرده بودیم و می‌دانستیم چه واحدهایی باید در این شهرک بزنیم که بگیرد.

معینی در پاسخ به این سوال که آیا از مدل بومی شما در سایر نقاط کشور نیز استفاده شده است؛ گفت: بله، چند نقطه کشور تازه شروع کرده‌اند و این مدل در اصفهان، شیراز، تبریز و یزد، در مرحله مقدماتی قرار دارد و نمایندگان برخی از این استان‌ها از نزدیک از شهرک صنعتی ما بازدید کردند.

وی افزود: با راه اندازی این شهرک، معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی محله ما تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است و حتی از سایر نقاط شهر نیز جهت کسب و کار در این شهرک فعالیت دارند.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان، با بیان اینکه از زمان ایده تا اجرای عملی این طرح نزدیک به ۵ سال طول کشید، گفت: در طی این مدت، بارها و بارها فشار و سختی مشکلات به جایی می‌رسید که انسان، می‌برید اما نا امید نمی‌شدیم و بیشترین سختی ما به اخذ مجوزات و نیز ورود برخی جهت سرمایه‌گذاری اما به نیت زمین خواری باز می‌گشت.

این جوان موفق ادامه داد: از زمانی که اولین محصولات در این شهرک، تولید شد و اولین واحدها در شهرک مستقر شدند، امید در دل ما چند برابر شد و کارها با سرعت و انگیزه بیشتری به جلو پیش رفت.

معینی مطرح کرد: در دل اولین محصول و استقرار اولین واحد در واقع بستری است که امید خلق می‌کنند البته آیات شریفه قرآن نیز به آدمی دایما امید می‌دهند.

وی افزود: اکنون حلقه مرکزی ما از ۵ نفر به چند برابر رسیده است و حلقه‌های دوم و سوم نیز تشکیل شده است.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان، گفت: ما نام این شهرک صنعتی را سدید انتخاب کردیم که به معنای محکم و استوار است که برگرفته از آیات قرآن است و ما استواری و استقامت‌مان را در این ماجرا نیز از آیات قرآن آموختیم.

این جوان موفق، افزود: هر چند برخی از تولیدات این شهرک قابلیت صادراتی دارد و همکاران و تولیدکنندگان در حال رایرنی با کشورهای اطراف هستند اما هنوز در ابتدای کار قرار داریم.

معینی در پاسخ به این سوال که هم اکنون مهم‌ترین تولیدات این شهرک چیست؛ عنوان کرد: مهم‌ترین تولیدات حال حاضر شهرک، تولید لنت خودرو، سنسورهای اندازه گیری، تولید پلاستیک‌های مختلف، پلیمر ژل، قطعه سازی، ماشین سازی، بسته بندی آرد، محصولات غذایی، صنایع چوبی و غیزه است که البته کار جدیدی که به فرموده مقام معظم رهبری از سال گذشته آغاز کرده‌ایم به شرکت‌های دانش بنیان باز می‌گردد که مطالعه و تحقیقات اولیه انجام دادیم و موفق شدیم تا مجوز پردیس فناوری از وزارت علوم را بگیریم.

وی اعلام کرد: ما بنا داریم تا در این عرصه به این سمت برویم که دیگر کپی و مونتاژ نکنیم و اینگونه نباشد که به راه اندازی یک خط بسنده کنیم و در نظر داریم که با فراهم کردن بستر مطلوب از ظرفیت جوانان نخبه و توانمند استفاده کنیم و جالب است که بدانید ما در استان کرمان بالغ بر ۱۲۰ هزار دانشجو داریم که ظرفیت بسیار خوبی است.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سدید کرمان، اذعان کرد: ما بدنبال آن هستیم که در محصولاتی که در کشور ضعف داریم از ظرفیت این جوانان برای حل گره‌ها، بهره ببریم و با فراهم کردن بستر، به تولید محصول برسیم و کمک می‌کنیم تا آن را تجاری کنیم.

این جوان موفق، متذکر شد: نکته این ماجرا از آغاز تا پایان، خودباوری و اتکا به خدا است، یعنی وقتی ما توکل به خدا می‌کنیم باید با استقامت و امید، پیش برویم.

معینی در پایان گفتگو با لبی خندان گفت: درواقع با دست خالی یک شهرک راه اندازی کردیم و سرمایه اولیه این کار بزرگ را از آیه سوم سوره طلاق «وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ ۚ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرً» برگرفتیم و معتقدیم به شرط اینکه قواعد بندگی و اطاعت خدا را بجا آوریم دوباره هم می‌توانیم چنین کاری را در جای دیگری از کشور رقم بزنیم.

 

#جام_رسانه_ای_امید
#مازندران۱_شهید_هادی_باغبانی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.