کد خبر : 22716
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
130 views

آئدس به پنجمین شهر مازندران رسید/نور میزبان جدید پشه ناقل تب دنگی

آئدس به پنجمین شهر مازندران رسید/نور میزبان جدید پشه ناقل تب دنگی
پیش‌بینی‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران مبنی بر احتمال افزایش گستره حضور پشه آئدس در این استان با نزدیک شدن به فصل پاییز و افزایش بارش‌ها محقق شده و تعداد شهرستان‌های این استان که پشه آئدس در آن‌ها مشاهده شده با ردیابی این حشره در شهرستان نور به پنج شهرستان رسید.


به گزارش تیتر شمال؛ بارندگی، ویژگی فصول سرد سال در مازندران و بهشتی برای آئدس پشه ناقل بیماری تب دنگی است. این روزها که کم‌کم به فصل پاییز نزدیک‌تر می‌شویم افزایش تعداد شهرهای میزبان این پشه طبق پیش‌بینی‌ها محقق شده که هشداری برای مردم این استان به منظور رعایت نکات بهداشتی لازم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران که پیش‌تر اعلام کرده بود با نزدیک شدن به فصل پاییز و شروع باندگی‌ها نگرانی از افزایش گستره حضور پشه آئدس در مازندران بیشتر می‌شود، امروز -دوشنبه- در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا از مشاهده این پشه در شهرستان نور نیز خبر داد.

رضا صفری عربی گفت: پیش‌بینی‌ها از افزایش تعداد شهرستان‌های آلوده به پشه آئدس محقق شده است. در حال حاضر با مشاهده پشه آئدس در نور تعداد شهرستان‌های آلوده به این پشه ناقل بیماری تب دنگی به پنج شهرستان افزایش یافته و رامسر،‌ تنکابن،‌ عباس‌آباد و محمودآباد در فهرست شهرستان‌هایی قرار گرفتند که پشه مورد نظر در آن‌ها ردگیری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اظهار کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد با رسیدن فصل پاییز و افزایش بارندگی‌ها کانون‌های مناسب تخم‌ریزی این پشه ایجاد شود، این امر موجب افزایش تعداد شهرستان‌های محل حضور پشه آئدس شده است.

گسترش قلمرو پرواز پشه آئدس در مازندران به پنج شهرستان

وی در خصوص پراکندگی مناطقی که پشه آئدس در آن‌ها ردگیری شده است اعلام کرد: ‌در حال حاضر این پشه در شهرستان‌های غرب استان مشاهده شده است. اما با توجه به مشاهده پشه در استان گلستان،‌ احتمال ردگیری و شناسایی آن در نقاط شرقی مازندران هم محتمل است.

به گفته صفری عربی هرچند تعداد شهرستان‌هایی که پشه آئدس در آن‌ها شناسایی شده افزایش یافت، اما تاکنون موردی از ابتلا افراد به این بیماری گزارش نشده است.

این مسئول با اشاره به حساسیت و نگرانی مردم در خصوص پشه‌های موجود در محیط زندگی‌شان گفت:‌ پشه آئدس از نوع پشه خاکی نیست و رنگ آن کاملا سیاه است و نوارهای سفیدی بر بدن دارد.

به گفته صفری عربی شهروندان در صورت مشاهده این نوع پش‌ها می توانند به مراکز بهداشت گزارش دهند تا اقدامات لازم برای امحای پشه‌ها انجام شود.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد در صورت داشتن علائم مختص بیماری تب دنگی می‌توانند به پزشک خانواده خود مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی لازم از جمله نمونه‌گیری برای آن‌ها انجام و مراحل درمان نیز اجرا شود.

گفتنی است تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. این ویروس، چهار نوع ویروس دنگی را شامل می‌شود که هر کدام می‌توانند علت ابتلا به تب دنگی شوند.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.