کد خبر : 11571
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
119 views

آغاز کشت برنج در مازندران؛

حسینی‌پور: واردات خیانت به محصول برنج مازندران است

حسینی‌پور: واردات خیانت به محصول برنج مازندران است
استاندار مازندران در مراسم آغاز کشت برنج با بیان اینکه برنج که برند مازندران است، گفت: چرا برنج پاکستانی باید در مازندران جولان دهد و نباید اجازه دهیم اعتبار برنج مازندران زیر سوال رود و باید این اعتبار حفظ شود و اگر افرادی که اقدام به واردات می‌کنند خیانت به محصول مازندران است.


به گزارش تیتر شمال؛  سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران پیش ازظهر امروز در آیین نشا مکانیزه برنج کشور در روستای خاریک شهرستان ساری اظهار کرد: نشاکاری در سال جدید را تبریک می‌گوییم و به یمن این ماه مبارک برکت در حوزه کشاورزی مازندران بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

وی گفت: برنج و برنجکاری با حیثیت کشاورزان و مازندران گره خورده است چرا که مازندرانی‌ها سالیان سال برکت را بر سر سفره مردم کشور می‌آورند و فقط مازندرانی‌ها باید از کشت برنج دفاع کنند.

استاندار مازندران بیان کرد: در یکسال گذشته صادرات برنج برای نخستین‌بار آزاد شد و تعرفه‌های گمرکی صفر شد چرا که اکنون رقابت مفهوم دارد.

وی با بیان اینکه باید بین کشورهای که برنج وارد می‌کنند باید رقابت ایجاد کنیم و رقابت با افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تولید به‌وجود می‌آید، ادامه داد: مسؤولیت اصلی این کار با جهادکشاورزی است و جهادکشاورزی امسال باید تحول بزرگ ایجاد کند و اعتبار برنج مازندران را از این چیزی که است افزایش دهد.

حسینی‌پور گفت: چرا برنج پاکستانی باید در مازندران جولان دهد و نباید اجازه دهیم اعتبار برنج مازندران زیر سوال رود و باید این اعتبار حفظ شود و اگر افرادی که اقدام به واردات می‌کنند خیانت به محصول مازندران است.

وی افزود: برنج که برند مازندران است را باید به محصول صادراتی تبدیل کنیم چرا که بهترین برنج با طعم بالا را داریم و علاوه بر تامین نیاز داخل کشور به صادرات آن باید بیندیشیم.

حسینی‌پور با بیان اینکه باید بهره‌وری را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید افزایش دهیم و این اتفاق در مازندران رخ داد، گفت: بازار چین را برای مرکبات به دست گرفتیم در حالیکه کار راحتی نبود اما محموله صادراتی را پایان سال ارسال کردیم تا بتوان برای سال جدید هم این بازار را حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: قول می‌دهیم امسال سال رونق بازار برنج مازندران باشد.

باید به سمت تکنولوژی و فناوری پیش رویم

علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی نیز در آیین نشا مکانیزه برنج کشور در روستای خاریک شهرستان ساری با بیان اینکه مشکلاتی که درباره افزایش قیمت کود داشتیم به حدی دردناک بود که حتی مرفه‌ترین زارع هم نمی‌توانست با این قیمت تولید کند و اگر حل نمی‌شد امسال با چالش قحطی مواجه می‌شدیم، اظهار کرد: مازندران و گیلان بهترین خاک را دارند و به‌راحتی می‌توان کشت برنج داشت و کیفیت و کمیت خوبی دارند.

وی با بیان اینکه باید به سمت تکنولوژی و فناوری پیش رویم،گفت: بدون استفاده از کود نمی‌توان افزایش تولید داشت و باید فرهنگ استفاده از کود را بهینه‌ کرد و برای کیفیت و کاهش بیماری باید از کود پتاس و فسفات استفاده کنیم در حالی‌که کشاورزان از این دو کود در مزرعه خود استفاده نمی‌کنند.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: سال قبل سال سختی را به دلیل درگیری اوکراین و روسیه داشتیم ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت محصولات جهانی افزایش پیدا کرد و در شرایط سخت قدر داشته‌های خود را می‌دانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.