کد خبر : 13163
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
138 views

عضو کمیسیون کشاورزی:

نقش مازندران در صنعت دام و طیور باید تعیین‌کننده باشد/لزوم سیاست‌گزاری در حوزه کشاورزی و واگذاری امور به تشکل‌ها

نقش مازندران در صنعت دام و طیور باید تعیین‌کننده باشد/لزوم سیاست‌گزاری در حوزه کشاورزی و واگذاری امور به تشکل‌ها
زارعی با بیان اینکه کارهای روی زمین مانده فراوانی در حوزه سیاست‌گزاری و اقدامات مبانی وجود دارد؛ گفت: باید تمامی تشکل‌ها به میدان بیایند و متاسفانه ما این تشکل‌ها را به میدان نیاوردیم و اینگونه می‌شود که به جایگاه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم.


به گزارش تیتر شمال؛ منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود  در مراسم تجلیل از فعالین تولیدات دامی در استان مازندران، گفت:با وجود موفقیت‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی به ویژه دام و طیور داشتیم، اما مشکلات جدی فراوانی هم همچنان در این حوزه وجود دارد که باید نسبت به رفع آن تلاش شود.

وی افزود: در هر صورت، ظرفیت ما می توانست خیلی بهتر از شرایط موجود باشد و جایگاه مازندران با توجه به شرایط خاص اقلیمی و همچنین ضریب بهره وری تولیدات مطلوب استان به نسبت سایر استان‌های کشور می بایست در بهترین شرایط باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خاطرنشان کرد: ضریب بهره وری تولیدات در سایر استان‌ها حدود هفت دهم است در حالیکه در استان مازندران این ضریب، 1.4 دهم است و به همین دلیل هزینه تولید در بخش دامپروری، طیور و شیلات در مازندران به نسبت سایر استان‌ها، ارزان‌تر است.

نماینده مردم ساری و میاندورود، ادامه داد:قبول داریم کارکنان جهاد کشاورزی در حقوق و دستمزد و امکانات نسبت به سایر ارگان‌ها از مزایای کمتری برخوردار هستند و در این شرایط سخت، کارهای بزرگی را انجام می‌دهند اما این وزارتخانه و سازمان‌های متبوع‌شان با قشری به نام کشاورز و تولیدکننده سرکار دارند که بی‌ادعا در حال تولید هستند تا امنیت غذایی جامعه دچار خدشه و آسیب نشود.

زارعی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص اقلیمی ما باید دو موضوع را در الویت قرار دهیم که نخست اقدامات مبانی و پایه‌ای و سیاست‌گزاری و دیگری کارهای میدانی است.

وی با بیان اینکه کارهای روی زمین مانده فراوانی در حوزه سیاست‌گزاری و اقدامات مبانی وجود دارد؛ اعلام کرد: در بحث طیور ما حدود 11.5 درصد از تولیدات کشور را داریم که در گذشته 130 میلیون قطعه جوجه تولید می‌کردیم که اکنون این رقم به  90 میلیون جوجه رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه مصرف سرانه مرغ کشور 32 کیلو بود که اکنون با پایین آمدن این میزان، رقمی اعلام نمی‌شود؛ گفت: این بدان معناست مصرف کننده قدرت خرید ندارد و این موضوع بسیار مهم است؛ چرا که در دراز مدت صف‌های دارو و درمان ما بلند خواهد شد.

نماینده مردم ساری و میاندورود ادامه داد: اینکه درصد مصرف لبنیات، گوشت، پروتئین سفید در میان مردم پایین آمده است بسیار مهم است و نباید به گونه‌‌ای عمل می‌کردیم که امروز میزان تولید در حوزه دام و طیور در استان کم می‌شد.

زارعی با بیان اینکه ما باید ضریب بهره وری را بالا می‌بردیم اما چالش‌های جدی را هم در بازار و هم در صادرات داریم؛ گفت: مازندران با توجه به تولیدات فراوان‌تری که نسبت به سایر استان‌ها در بخش دام و طیور دارد باید نقش تعیین کننده‌ای در حوزه دام و طیور داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مزیت اصلی مازندران در حوزه تولید برنج، مرکبات، دام و طیور است؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه ۴۰ درصد دام سبک استان از بین رفت و وضعیت در دام‌های نیمه صنعتی ما هم همین‌گونه است و برای پیشبرد کارها باید از ظرفیت تشکل ها استفاده کنیم و کارها را به تشکل‌ها واگذار کنیم؛ چرا که آنها دلسوزتر از من و شمای مسؤول در تولید هستند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در استان مازندران می‌توانیم شرایط خوبی را برای صنعت دام و طیور و شیلات، زنبورداری و نوغانداری  فراهم کنیم چرا که مازندران در تمامی این بخش‌ها حرفی برای گفتن دارد.

زارعی با اشاره به لزوم دانش‌بنیان کردن کشاورزی مازندران، ادامه داد: ۱۷ هزار فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی در مازندران داریم که باید پای کار باشند در حالیکه تنها ۲ هزار نفر پای کار هستند و فقط از ظرفیت این تعداد اندک مهندسان در استان استفاده شد.

وی با بیان اینکه تحرک و تحول در حوزه دام و طیور بدون واگذاری کارها به تشکل‌ها محقق نمی‌شود و اینگونه است که ضریب بهره وری ما افزایش خواهد یافت؛ متذکر شد: باید تمامی تشکل‌ها به میدان بیایند و متاسفانه ما این تشکل‌ها را به میدان نیاوردیم و اینگونه می‌شود که به جایگاه مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، با تاکید بر لزوم سیاستگزاری در حوزه کشاورزی مازندران، یادآور شد: ما باید حداقل بدانیم تا طی سه سال آینده چه می‌خواهیم انجام دهیم، چه میزان اراضی ما بنا است تجهیز و نوسازی شوند و اگر این سیاست گزاری‌ها را در مبانی رقم نزنیم قطعا از جایگاه فعلی نیز افول خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.