کد خبر : 13320
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۶
198 views

به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران صورت گرفت؛

برگزاری کارگاه بین المللی سازی آموزش پزشکی کلان منطقه یک کشور در ساری

برگزاری کارگاه بین المللی سازی آموزش پزشکی کلان منطقه یک کشور در ساری
سومین کارگاه دو روزه بین المللی سازی آموزش پزشکی مختص دانشگاه های کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به‌عنوان مسئول کلان منطقه و با حضور معاون آموزشی وزیر بهداشت ، اساتید و مدیران وزارتی و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی گلستان، گیلان، بابل، سمنان و شاهرود برگزار شد.


به گزارش تیتر شمال؛ صبح امروز با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه، اساتید و مدیران وزارتی و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی گلستان، گیلان، بابل، سمنان و شاهرود،  کارگاه دو روزه بین المللی سازی آموزش پزشکی مختص دانشگاه های کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور آغاز شد.

 

این کارگاه آموزشی که با هدف توانمند سازی مدیران ، کارشناسان و اعضای هیئت علمی در راستای گسترش فعالیت های آموزشی بین المللی و توسعه بین المللی سازی آموزش پزشکی برگزار شده است از امروز به مدت دو روز ادامه خواهد یافت.

باید فضای خوبی برای جذب دانشجو و اساتید خارجی در دانشگاه ها ایجاد شود

دکتر فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مراسم آغازین کارگاه بین‌المللی سازی آموزش پزشکی مختص دانشگاه های کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور ضمن پاسداشت یاد و خاطره  ۱۷ شهید مدافع سلامت مازندران و۳۰ شهید کلان منطقه یک کشور، با اشاره به شکل گیری این کلان منطقه در سال ۱۳۹۴ و آغاز وفاق میان ۶ دانشگاه عضو، گفت: حوزه های کاری مشترک در کلان منطقه در بخش های آموزش و درمان و سایر بخش‌ها به خوبی پیش می‌رود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عقد تفاهمنامه مشترک و اشتراک گذاری منابع و نیز بین المللی سازی آموزش بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه‌ها در کلان منطقه است، اظهار امیدواری کرد؛ در این حوزه فضای خوبی برای جذب دانشجو و اساتید خارجی ایجاد شود.

 

دکتر غلامی فرآیندهای مرتبط با دوبخش تبادل اساتید و مسائل فرهنگی و احترام به آداب و سنن ملت‌ها در حوزه بین الملل را دارای اهمیت دانست و تاکید کرد با کیفیت بخشی و مشروعیت سازی در بستر جهانی می‌توانیم بستر خوبی را در این عرصه ایجاد کنیم و به اهداف خود دست یابیم.

هدف اصلی بین المللی سازی علوم پزشکی، ایجاد اعتبار و مرجعیت علمی برای کشور در این حوزه است

دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در کارگاه بین‌المللی سازی آموزش عالی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری در حال برگزاری است؛ گفت: بحث بین المللی بحث کوچکی در آموزش نیست و خوشبختانه کیفیت آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد افتخار ما است.

وی با اظهار اینکه پیشرفت‌های پزشکی امروز یکی از دستاوردهای انقلاب است که حاصل تلاش بسیاری از پزشکان و اساتید است، خاطرنشان کرد: بین المللی سازی صرفا به معنای گرفتن دانشجوی خارجی نیست و خیلی فراتر از این تصور است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: همه ما اعتقاد مان این است که برای ورود به حوزه بین الملل باید آموزش ما نیز مطابق با استانداردهای جهانی باشد تا با دیپلماسی علمی با کشورهای دنیا بحث و تبادل نظر کنیم.

دکتر باقری فرد مطرح کرد: دیپلماسی علمی یک فن است و باید تمامی دانشگاه‌های ما آن را بلد باشد و نیاز داریم به افرادی که در این حوزه متخصص باشند.

وی با بیان اینکه  یکی از ابزارهای استاندارد سازی، اعتباربخشی است و باید با اعتبار بخشی آن را نشان دهیم، تاکید کرد: ما بدنبال برنامه اعتباربخشی موسسه‌ای هستیم تا این استاندارد را از یک مرکز بین‌المللی دریافت کنیم و دانشجویان خارجی قطعا در انتخاب به این گزینه و تاییدیه بین‌المللی توجه می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: هدف از بین‌المللی سازی صرفا درآمدزایی نیست و حتی کسب کارهای فرهنگی نیست و جزو اهداف نازله محسوب می شود و هدف اصلی ایجاد اعتبار و مرجعیت علمی برای کشور است.

دکتر باقری فرد عنوان کرد: با این تفاصیل، توانمندسازی دانشگاه‌ها یک نیاز است تا به حوزه بین الملل ورود کنند و این توانمندسازی از مسیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی می گذرد و در ادامه توسعه خواهد یافت.

وی افزود: در عرصه بین المللی کشورهای زیادی داعیه آموزش دارند و ما باید  از ظرفیت های مختلف  هنری، اقلیمی، آب و هوا و بسیاری از ویژگی‌ها بهره ببریم تا در این حوزه ورود کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر  تخصیص تسهیلات ویژه برای دانشجویان خارجی و تسهیل فضای حضور این دانشجویان، گفت: بین المللی سازی می‌تواند عامل مهاجرت مثبت شود و می‌تواند دانشجویان خارجی را به یک ظرفیت برای استفاده در کشور تبدیل کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به حضور بیش از ۷ هزار دانشجوی خارجی در کشور، خواستار تداوم و استمرار برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی سازی در سایر دانشگاه‌های کلان منطقه کشور و توجه به رشد و ارتقای کیفیت آموزشی شد.

۲۷ هزار و ۳۹۲ دانشجو در ۳۸۹ رشته مقاطع در ۶ دانشگاه کلان منطقه در حال تحصیلند

دکتر خسرو قاسم‌پوری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نخستین روز از برگزاری کارگاه آموزشی بین‌المللی سازی در مازندران گفت: وضعیت رشته مقاطع در ۶ دانشگاه کلان منطقه مجموعا ۳۸۹ رشته است.

وی افزود: دو هزار و ۱۱۶ استاد و ۲۷ هزار و ۳۹۲ دانشجو  در این ۶ دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد:  فعالیت بین المللی این ۶ دانشگاه از لحاظ پذیرش دانشجو خارجی از سال ۹۳ آغاز شد که اکنون ۶۲۹ دانشجوی خارجی هم اکنون در این ۶ دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این مسئول با اشاره به حضور ۲۶۹ دانشجوی خارجی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ادامه داد: در مازندران پذیرش دانشجوی خارجی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است که اکنون تعداد آنان به ۴۶ نفر رسیده است.

دکتر قاسم‌پوری مطرح کرد: در راستای بین‌المللی سازی تفاهمنامه های متعددی از سوی دانشگاه های کلان منطقه با کشورهای همسایه منعقد شده است که گام مثبتی در این حوزه قلمداد می‌شود.

گزارش بخش اول کارگاه آموزشی بین‌المللی سازی آموزش عالی مختص دانشگاه های کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دکتر غلامرضا حسن‌زاده دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت کارگاه آموزشی بین‌المللی سازی آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک و نیز برنامه های آموزشي مشترک، تاسیس شعب دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو از جمله مسیرهای پیش رو در بین المللی سازی دانشگاه‌ها است.
وی افزود: رویکردهایی که در این راستا وجود دارد می‌تواند درآمد زایی، شناسایی نخبگان، تضمین کیفیت، نفوذ فرهنگی و ارتقای دانش فنی باشد.


دبیر شورای عالی برنامه ریزی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان در استان‌ها در سال ۱۴۰۱ حاکی از وجود ۱۱ هزار دانشجو در مازندران دارد و نسبت دانشجویان ایرانی به خارجی ما چندان جالب نیست.
این مسئول ادامه داد: بیشترین دانشجویان خارجی ما از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، هند و لبنان است و در کشور تهران و در کلان منطقه سمنان و گلستان وضعیت خوبی در جذب دانشجویان خارجی دارند.
دکتر حسن‌زاده اشاره کرد: با توجه به حضور پررنگ دانشجویان آفریقایی به ویژه از نیجریه این قاره می‌تواند هدف خوبی برای راه اندازی شعب دانشگاهی ببن الملل ایران در دنیا باشد.
وی تاکید کرد: دانشگاه سمنان با دانشگاه گرجستان و دانشگاه مازندران با دانشگاه روسیه در حال رایزنی و طی مراحل اولیه برای جذب دانشجوی خارجی است.

بین المللی سازی تبدیل به یک جز اساسی و لاینفک ماموریت های اصلی دانشگاه‌ها شده است

دکتر محمدحسین آیتی یکی از اساتید حاضر در نخستین روز این کارگاه آموزشی با موضوع تصویرکلی بین‌المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی گفت: غالب دانشگاه‌های کشور در حال جذب دانشجویان خارجی هستند و این امر نیازمند آموزش است.
وی افزود: سه دهه است از بین المللی سازی در دانشگاه‌ها آغاز شده است تا به چالش‌های این بخش پاسخ داده شود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بین المللی سازی برای بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تبدیل به یک جز اساسی و لاینفک ماموریت ها و کارکردهای اصلی شده است و در بسیاری از دانشگاههای مهم دنیا حتی به عنوان محتوای برنامه‌های درسی وارد شده است.


دکتر آیتی خاطرنشان کرد: اشکال جدید بین المللی سازی در حال شکل گیری است که فرآیند رتبه بندی و اعتبار بخشی نمونه هایی از آن است.
وی بیان کرد: بین المللی سازی آموزش عالی به معنای راهبردها و نوآوری های خاص کشورها در جهت همگرایی با روند دنیا در حوزه جذب دانشجویان خارجی است و ابعاد گوناگون سیاسی . اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بین المللی سازی نه تنها باعث تغییر نظام آموزشی شده بلکه در درون خود نیز دستخوش تحول و تغییر شده است.
دکتر آیتی ادامه داد: بین المللی سازی از راه دور در دوران کرونا گسترش یافت در حوزه جذب دانشجو و اساتید خارجی و نیز کادر آموزشی کارآیی دارد.
وی بر عوامل اثرگذار بر بین المللی سازی اشاره کرد و گفت: در مقابل چالش‌های فراوانی نظیر چالش‌های مالی، فرهنگی، فناورانه، ساختاری، دیپلماتیکی و دانشگاهی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: تسهیل گرهای بین المللی سازی برای دانشجویان بین الملل بسیار حایز اهمیت است که تسهیلات، زیرساخت‌ها، امکانات و اسکان و … از جمله تسهیل گرها است که مورد توجه دانشجویان خارجی قرار خواهد گرفت.
این مسئول گفت: بین المللی سازی در دانشگاه‌های ایران در حال انجام است و بعضا شناخت درستی از این مقوله وجود ندارد و لذا باید شاخص های ارزشیابی بین المللی سازی در دانشگاه‌ها تدوین و منتشر شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

ماموریت های بین المللی سازی در ایران باید در یک مسیر جامع و پیش بینی شده باشد

دکتر عنایت الله شعبانی رئیس کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این جلسه گفت: در این کارگاه ارائه محتوا توسط دانشگاه‌های کلان منطقه صورت گرفت و در هر حوزه از سرشناسان کشور آموزش لازم داده خواهد شد.
دکتر شعبانی با بیان اینکه ماموریت های بین المللی سازی در ایران باید در یک مسیر جامع و پیش بینی شده باشد، عنوان کرد: اگر ما بتوانیم از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه های دنیا در کشور استفاده کنیم این خود یک نوع از بین المللی سازی است که حایز اهمیت است.


وی با تاکید بر اینکه در گام نخست ، بین المللی سازی باید در خانه صورت گیرد و مبانی فکری نیز باید در این راستا شکل بگیرد، متذکر شد: باید دانشگاه‌های ایران را به دانشجویان خارجی معرفی کنیم و لذا یک پایگاه اطلاع رسانی جامع با نام education Iran بدین منظور تشکیل و راه اندازی شده است و در تلاش برای ارتقای این وب سایت هستیم.
دکتر شعبانی یادآور شد: باید به طور مداوم امتیاز کشور بر اساس شاخص‌های ارزیابی در حوزه بین‌المللی سازی مورد رصد قرار گرفته شود و برای بهبود آن موانع را مرتفع سازی و خود را به روز کنیم.

 

گزارش بخش دوم کارگاه آموزشی بین‌المللی سازی آموزش عالی مختص دانشگاه های کلان منطقه یک آمایشی سلامت کشور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

بخش دوم برگزاری کلاس آموزشی بین المللی سازی تماس ویدیو کنفرانسی با دکتر نکوفر مدیر روابط بین الملل دانشگاه تهران با موضوع دیپلماسی علمی آموزشی برگزار شد و حضار در گروه‌های ۴ نفره کارگاهی به بحث و تبادل نظر و مشارکت در کلاس آموزشی پرداختند.
در این کارگاه بر لزوم نگاه جهانی به آموزش بین الملل تاکید شد و عنوان شد که باید در این حوزه باید جهانی نگاه کنیم تا بتوانیم موفق عمل کنیم و بهترین مشارکت را داشته باشیم.

در بخش بعدازظهر، دکتر حسن‌زاده، پنل را با سخنانی آغاز کرد و در ادامه کلاس آنلاین با حضور ویدیو کنفرانسی استاد سیدمهدی رضایت با موضوع آیین نامه‌ها و ملاحظات آموزش دانشجویان از پذیرش تا فارغ‌التحصیلی از سر گرفته شد.

کارگاه آموزشی در بخش دوم عصرگاهی با تدریس دکتر صیادی از دانشگاه تهران ادامه یافت و با تشکیل تیم‌های دانشگاهی موضوعات مربوطه در حوزه بین‌الملل به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

گفتنی است روز دوم و پایانی این کارگاه آموزشی، فردا در ساری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.