کد خبر : 13561
تاریخ انتشار : شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۳۲
127 views

یادداشت؛

نقش افکار عمومی و رسانه‌ها در مدیریت مصرف برق

نقش افکار عمومی و رسانه‌ها در مدیریت مصرف برق
رسانه‌ها هسته اصلی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جهت تعیین رفتار کنشگر آحاد جامعه هستند؛ لذا انتشار و استمرار پیام‌های آموزشی و تبلیغی، در اهمیت مصرف بهینه و رعایت الگوهای درست مصرف کردن برق می‌تواند افکار عمومی را به سمت مدیریت صحیح مصرف، هدایت کند.


به گزارش تیتر شمال؛ در حالی یکم تا هفتم تیرماه هر سال، بعنوان هفته مدیریت مصرف نامگذاری با شعار «آرامش برای همه در دمای آسایش» نامگذاری شده است که سومین روز از این هفته مصادف با شنبه سوم تیرماه به نام مدیریت مصرف برق و افکار عمومی و رسانه نامگذاری شده است؛ بر این اساس در این یادداشت توجه شما مخاطبان گرامی را به نقش و جایگاه حایز اهمیت افکار عمومی و رسانه‌ها در مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف و نیز صرفه جویی این انرژی گرانبها جلب می‌کنیم:

در این روزهای گرم آغازین تابستان، این عنوان فرصتی مغتنم را فراهم می آورد تا با بازخوانی شعارهای مدیریت مصرف، مجدداً به فربه سازی شعور مسئولیت اجتماعی مبادرت کرده و احساس های غنی مردمی با لوای برافراشته “همه با هم، کنار هم و برای هم” را برانگیخته و در انظار به رخ بکشیم.

شعار امسال این هفته “آرامش برای همه در دمای آسایش” انتخاب و معرفی شده است. چرا که با تنظیم کولر های آبی روی دور کند و کولر های گازی روی عدد ۲۴ بدون ایراد خدشه به آسایش خانواده می توان آرامش را تجربه کرد.

از یک سو، افکار عمومی یک نیروی سیاسی قوی است که علیرغم جایگاه موثر و قوی آن به لحاظ جامعیت موضوعی اش در ساختار سیاسی کشورها، صندلی خاصی به خود اختصاص نداده است. خصلت عمده افکار عمومی، آشکارا بودن آن در ارتباطات اجتماعی و گستردگی دامنه آن و به یک معنا عمومیت هست و از سویی دیگر، یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد و تبلور فرهنگی افکار عمومی «رسانه ها» هستند. رسانه‌ها در کنار رهبران فکری، تجربیات تحولات اجتماعی و سیاسی، محیط فرهنگی و طبیعی، رشد و بلوغ فکری آحاد یک جامعه را رقم می زنند و با بارور کردن آن، نقش مهمی در هدایت و همچنین انحطاط افکار مخاطبین خود دارند.

نقش مهم رسانه ها در کاهش مصرف برق (در واقع بدمصرفی گروهی اندک از برخورداران از رفاه اقتصادی و مصرف کنندگان بی رویه در مبحث انرژی) و عبور از قله مصرف در تابستان ها و جبران ناترازی تولید و مصرف برق با ترویج فرهنگ مصرف بهینه، آگاهی‌بخشی به عموم مردم و اطلاع رسانی درباره دستگاه های کم مصرف امکان پذیر است.

در واقع، رسانه‌ها هسته اصلی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جهت تعیین رفتار کنشگر آحاد جامعه هستند؛ لذا انتشار و استمرار پیام‌های آموزشی و تبلیغی، در اهمیت مصرف بهینه و رعایت الگوهای درست مصرف کردن برق می‌تواند افکار عمومی را به سمت مدیریت صحیح مصرف، هدایت کند.

راه‌های گوناگون اطلاع‌رسانی نظیر شبکه‌های اجتماعی، رادیو، جراید، خبرگزاری‌ها و تلویزیون از جمله شیوه‌های اثرگذار تبلیغاتی خواهد بود و هر چه ابعاد فرهنگ‌سازی وسیع‌تر باشد، در دستیابی به اهداف راه هموارتری پیش روی صنعت برق خواهد بود.

گسترش فناوری های ارتباطی و افزایش روزافزون نفوذ رسانه های جمعی در ابعاد گوناگون زندگی، بویژه نقش آنها در شکل گیری و هدایت پدیده های مهم فرهنگی و اجتماعی، مانند سبک های جدید زندگی و الگوهای مصرفی و ساز و کارهای تأثیرگذاری رسانه ها بر نگرش ها و رفتارهای مخاطبان، موضوعاتی هستند که امروزه در خصوص ارتباط متعامل رسانه ها و مصرف مورد توجه قرار می گیرند.

رویکردهای رسانه در الگو سازی اقتصادی و فرهنگی و تعدیل رفتارهای اقتصادی با تاکید بر اثرات متقابل فرهنگ و اقتصاد و معرفی الگوی مصرف به عنوان موضوعی دارای وجوه فرهنگی و اقتصادی می تواند در بیان اهمیت و ضرورت اصلاح الگوی مصرف به منزله وظیفه ای دینی و ملی از یک سو و رسالت و پدیده ای اقتصادی – اجتماعی از سوی دیگر اثرگذار باشد.

رسانه ها می توانند با شفاف سازی وضعیت موجود صنعت برق، تصویری واقعی از وضعیت موجود با تأکید بر محدودیت های این منابع ارائه نموده و انتظارات مردم در خصوص مصرف، بویژه در بخش خانگی را ، که به لحاظ کمی بیشترین سهم مصرف این منابع را به خوداختصاص می دهد، تعدیل نمایند.

 

مع الوصف باید بگوییم که نقش رسانه به عنوان تحکیم کننده مضاعف مصرف بهینه انرژی در جامعه بسیار مهم است؛ لذا باید با دانش، بینش و روشی مناسب در حوزه مدیریت بهینه مصرف انرژی از جمله برق برای جامعه الگو سازی کند.

در عصر کنونی ارتباطات، بدون شک رسانه ها در تنویر افکار عمومی نقش بی بدیلی دارند و قادرند ذائقه ها را تغییر دهند لذا ضروریست رسانه ها در خصوص اهمیت اصلاح الگوی مصرف برق در راستای بهینه سازی مصرف برق، نقش آفرینی کنند.

مردم در مصرف برق باید الگوی مصرف را رعایت کنند در همین راستا لازم است رسانه ها به عنوان بازوی روابط عمومی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با ارائه اطلاعات درست و به موقع، زمینه همکاری مردم برای صرفه جویی در مصرف برق و گذر موفق از پیک تابستان، را فراهم کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.