کد خبر : 13709
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
126 views

مدیریت مصرف برق‌ خانگی به مردم سپرده شد

مدیریت مصرف برق‌ خانگی به مردم سپرده شد
همزمان با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق، مدیریت مصرف برق بخش خانگی به مردم سپرده شد.


به گزارش تیتر شمال؛ سال گذشته بود که دولت در راستای مدیریت مصرف برق بخش خانگی، طرح پاداش صرفه جویی را به مردم معرفی کرد. این طرح برای تشویق مردم به صرفه جویی توسط وزارت نیرو مطرح شد و با موافقت دولت اجرایی شد. در نخستین سال اجرای طرح پاداش صرفه‌‎جویی برق، در بخش خانگی بالغ بر 1350 میلیارد تومان پاداش صرفه جویی پرداخت شده و 8  میلیون خانواده یک یا چند قبض برق رایگان دریافت کردند. به معنای دیگر 8 میلیون خانواده توانستند به اندازه‌ای صرفه‌جویی کرده و پاداش بگیرند که از پرداخت هزینه برق در یک یا چند ماه معاف شوند.

* کاهش 4.5 درصدی مصرف برق خانگی با سپردن کار دست مردم
همچنین اجرای این طرح سبب شد تا برای اولین‌بار در سال گذشته شاهد جلوگیری از رشد سرکش مصرف برق بخش خانگی باشیم و این شاخص با کاهش 4.5 درصدی مواجه شود. به عبارت دیگر برنامه مدیریت مصرف برق به مردم سپرده شده و مردم نیز به بهترین نحو آن را اجرا کنند.

باتوجه به تجربه مثبت پاداش صرفه‌جویی برق، دولت بر آن شد که برای دومین سال پیاپی مدیریت مصرف برق بخش خانگی را به مردم بسپارد و طرح پاداش صرفه‌جویی را برای دومین سال اجرا کند، با این تفاوت که رقم حداکثر پاداش در سال جاری نسبت به سال گذشته 4 برابر شده و به 2 هزار تومان رسید و همچنین دربرگیری طرح به وسعت کل خانواده‌های ایرانی گسترش یافت و مدت زمان اجرای آن نیز با افزایش یکماهه به 4 ماه در فصل گرم رسید.

با گذشت یک ماه از اجرای دومین مرحله از طرح پاداش صرفه‌جویی هم اکنون 220 میلیارد تومان پاداش به مردم پرداخت شده و 35 درصد مردم مشمول پاداش صرفه‌جویی برق شدند.

برای مثال یک خانواده بوشهری در خرداد 1402 با صرفه جویی برق موفق شده اند به اندازه یک ماه یارانه نقدی پاداش دریافت کنند. آنها در 28 روز با کاهش مصرف برق خود نسبت به خرداد ماه سال 1401 موفق به دریافت پاداش 422 هزار تومانی(22هزار تومان بیشتر از مبلغ یارانه) شدند.

‌سرپرست خانواده بیان می‌کند، ما در خانه 3 کولر گازی داشتیم که سال گذشته 24 ساعته فعال بود، اما امسال کولر اتاق‌ها در زمانی که استفاده نمی شد را خاموش کردیم و از این طریق 422 هزار تومان پاداش دریافت کردیم.

* طرح پاداش صرفه‌جویی تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت
با توجه به اطلاعات وزارت نیرو، مشترکان برق می توانند با مراجعه به نرم افزار (برق من) از ریز اطلاعات مصرف برق خود و دریافت پاداش مطلع شوند.طبق محاسبات صورت گرفته، حداکثر میزان دریافت پاداش در مناطق عادی مانند تهران در یک ماه معادل 825 هزار تومان است که در 4 ماه معادل 3 میلیون و 300 هزار تومان خواهد شد.

به دلیل اینکه در مناطق گرمسیری الگوی مصرف بیشتر است، می توان پاداش مصرف برق خود را از 2.5 برابر الگو به صفر برساند، می توان از حداکثر پاداش صرفه جویی یعنی ماهیانه 3 میلیون و 375 هزار تومان بهره مند شود.

با توجه به گزارش‌های یاد شده، با کوچک ترین اقدام و خاموش کردن یک لامپ می‌توان مبلغ بزرگی از قبض برق خود را کم کرد، همچنین در مناطق گرمسیری با خاموش کردن تنها یک کولر گازی، می توان شامل طرح پاداش صرفه جویی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.