کد خبر : 13785
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
154 views

دستگیری یک فعال محیط زیست در نشست خبری «پتروشیمی میانکاله» تکذیب شد

دستگیری یک فعال محیط زیست در نشست خبری «پتروشیمی میانکاله» تکذیب شد
رسانه‌های معاند در ساعت‌های گذشته با بمباران خبری و نشر اطلاعات ناقص و پراکنده موضوع دستگیری "حر منصوری عبدالملکی" فعال محیط زیستی در محل نشست خبری پتروشیمی میانکاله را مطرح کردند.


به گزارش تیتر شمال؛ مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه با دعوت از حدود ۵۰ خبرنگار رسانه های گروهی برنامه نشست خبری را در منطقه حسین آباد واقع در بهشهر برگزار کرد و در این جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پس از این جلسه خبری و از اواخر شب گذشته خبری مبنی بر بازداشت یک فعال محیط زیست مازندران در محل نشست خبری در رسانه های معاند بازنشر شد اما خبرنگار ایرنا و سایر خبرنگاران حاضر در این جلسه می گویند هیچگونه دستگیری روی نداده و نشست خبری با آرامش با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

رسانه‌های معاند در ساعت‌های گذشته با بمباران خبری و نشر اطلاعات ناقص و پراکنده موضوع دستگیری “حر منصوری عبدالملکی” فعال محیط زیستی در محل نشست خبری پتروشیمی میانکاله را مطرح کردند که پیگیری ها حاکی از آن است که هیچ خبرنگار یا فعال محیط زیستی در این جلسه دستگیر نشده است.

تکذیب دستگیری یک فعال محیط زیست در نشست خبری «پتروشیمی میانکاله»

دادستان مرکز استان مازندران نیز در پاسخ به دستگیری این فعال محیط زیست به خبرنگار ایرنا اعلام کرد که می بایست این موضوع را از دادستان بهشهر جویا شوم و فعلا اطلاعی در این خصوص ندارم.

گفتنی است مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد، چرایی از سرگیری فنس کشی، چگونگی واگذاری۹۲هکتار زمین حسین آباد ازسوی منابع طبیعی، اهلیت سرمایه گذار، آلودگی های هوا، زمین و دریا، تعداد اشتغالزایی بومی‌ها و بکارگیری متخصصان این صنعت ازجمله سوالات خبرنگاران درنشست با مدیر عامل، نماینده سهام داران و مشاور محیط زیست شرکت صنایع پتروشیمی مازندران درمحل اجرای طرح بوده است.

دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران روز سه شنبه با برنامه ریزی از سه نقطه ساری، نکا و بهشهر حدود ۵۰ تن از خبرنگاران رسانه های مختلف گروهی را به محل اجرای این صنعت مادر دعوت کرده و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

همچنین خبرنگاران پس از نشست خبری همراه با مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی مازندران فاصله محل اجرای طرح را تا منطقه حفاظت شده میانکاله بازدید و وضعیت منطقه را بررسی کردند.

 

ماجرای ساخت پتروشیمی میانکاله در اراضی مرتعی حسین‌آباد بهشهر مازندران که همزمان با سفر هیات دولت به مازندران توسط وزیر کشور در بیستمین روز اسفند سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد، حاشیه‌های متعددی به دنبال داشت تا جایی که ۲۲فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بر اساس دستور رییس جمهوری، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

از آن جایی که وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه میانکاله در شرایطی است که این شبه جزیره کوچک به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت رسیده و نه تنها به لحاظ طبیعی توانایی جای دادن صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی را ندارد، بلکه به لحاظ قانونی نیز امکان ساخت چنین سازه‌هایی وجود ندارد، شخص رییس جمهور دستور توقف آن را داده است و در ادامه با حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور درجمع خبرنگاران اعلام شد که پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.

تاکنون کارشناسان زیادی تاکید کرده‌اند که ساخت مجتمع پتروشیمی در این منطقه آسیب‌های محیط‌زیستی فراوانی به همراه دارد و می‌تواند معیشت و سلامت مردم منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

پتروشیمی مازندران که در فاصله حدود پنج کیلومتری تالاب بین‌المللی میانکاله جانمایی شده به گفته موافقان اجرای این پروژه همه مجوزهای لازم برای آغاز عملیات را دارد، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز نهایی ارزیابی زیست‌محیطی بارها اعلام کرد که هنوز مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه اجرا نشده و تا زمان تکمیل مطالعات نیز هیچ‌گونه عملیات عمرانی نباید انجام شود. تا جایی که مسعود عالیخانی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۱۷ فروردین در نامه‌ای به مدیرعامل پتروشیمی مازندران تأکید کرد تا پیش از تکمیل مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی از هر گونه عملیات اجرایی تا پیش از بررسی‌ها و ارائه نظریه کارشناسی خودداری شود.

دست اندرکاران شرکت پتروشیمی مازندران مهمترین مشکل پیش روی اجرای این طرح را سوء استفاده برخی از رسانه های معاند از عنوان منطقه حفاظت شده میانکاله عنوان کردند و خطاب به اصحاب رسانه اعلام کردند که فاصله محل اجرای کارخانه پتروشیمی با منطقه حفاظت شده میانکاله ۴.۵ کیلومتر است و این یعنی به هیچ یک از سه مقوله پرندگان، گیاهان و جانوران و آب و هوای منطقه آسیب نمی رساند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.