کد خبر : 13999
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
103 views

استاندار مازندران اعلام کرد:

رونق تجارت مازندران و «ولگاگراد» با رفع تعهدات ارزی و بکارگیری تهاتر

رونق تجارت مازندران و «ولگاگراد» با رفع تعهدات ارزی و بکارگیری تهاتر
استاندار مازندران گفت: با رفع تعهدات ارزی و به کارگیری تهاتر میزان تجارت بین مازندران و ولگاگراد افزایش می‌یابد.


به گزارش تیتر شمال؛ سید محمود حسینی پور استاندار مازندران که در راس هیاتی روز دوشنبه هفته جاری به کشور روسیه سفر کرده است در بازدید از روند مذاکرات کارگروه مشترک کشاورزی مازندران و ولگاگراد روسیه، اظهارداشت: نشست تخصصی گروه‌های اقتصادی مازندران و ولگاگراد روسیه در حالی در تخصصی ترین سطح در روسیه در حال برگزاری است که ۲ طرف به یک نقطه مشترک دست یافتند که با رفع تعهدات ارزی و به کار گیری تهاتر میزان تجارت بین ۲ طرف افزایش می یابد.

سید محمود حسینی پور، افزود: تیم اقتصادی ولگاگراد و مازندران با رضایتمندی از رونق تجارت بین ۲ طرف اعلام آمادگی کردند با شناسایی ظرفیت‌های تولیدی و مصرفی ۲ استان در بخش انسانی و دامی رونق تجارت به صورت تهاتری را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: برخی از غلات تولیدی ولگاگراد جایگاه ممتازی در روسیه دارد که در تولید آفتاب گردان و روغن این استان در بین ۸۹ استان روسیه در رتبه ششم قرار دارد.

حسینی پور تصریح کرد: ولگاگراد سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن آفتابگردان تولید می‌کند که از این مقدار ۶۰۰ هزار تن روغن بدست می آورد و آمادگی دارد مازاد آن را به مازندران صادر کند.

استاندار مازندران اضافه کرد: ولگاگراد در تولید گندم، جو، ذرت و تولید برخی از نهاده های دامی جایگاه ممتازی در روسیه دارد و در این نشست تخصصی اعلام کرد با توجه به پایان برداشت غلات آماده است آنها را به مازندران صادر کند.

حسینی پور افزود: از طرف دیگر استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی ایران که در تولید مرکبات، کیوی و سبزیجات جایگاه ممتازی در ایران دارد و این اقلام مورد مصرف و نیاز روسیه است و تیم اقتصادی اعزامی از مازندران آمادگی خود را بر رونق صادرات این محصول به ولگاگراد اعلام کرد .

وی تصریح کرد: در جلسه تخصصی تیم اقتصادی ۲ طرف بر نقش و جایگاه ممتاز بندر امیر آباد تاکید شد که مازندران آمادگی کامل دارد با حذف واسطه‌ها تجارت در این بندر را رونق دهد.

حسینی پور افزود: طرف های ایرانی و روسی در این نشست بر حل مشکلات پیش روی بخش خصوصی تاکید کردند که این امر زمینه ساز رونق تجارت بین ۲طرف است. و حجم مبادلات تجاری مازندران و ولگاگراد را بیش از این گسترش و به صورت جهشی افزایش می دهد.

در این پیوند و واکاوی ظرفیت های تجاری مازندران نشان می دهد که بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهایCIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

مسئولان دو استان مازندران و ولگاگراد روسیه در راستای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم برای برقراری رابطه با کشورهای همسایه به این نتیجه قطعی رسیده اند که کشاورزی می تواند به شاهراه گسترش و تبادلات تجاری میان ۲ استان تبدیل شود. ‎

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.