کد خبر : 16399
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
118 views

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران اعلام کرد:

افزایش دبی آب ۴ رودخانه غرب مازندران

افزایش دبی آب ۴ رودخانه غرب مازندران
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: دبی آب چهار رودخانه کاظم‌رود، پلنگ‌آبرود، سردآبرود و آزارود پس از بارندگی‌های اخیر ۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه برآورد شد.


به گزارش تیتر شمال؛ حیدر داوودیان در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده چالوس در جمع خبرنگاران میانگین بارندگی‌های کل استان از بعدازظهر ۱۳ آبان تا صبح ۱۴ آبان را ۱۵ میلیمتر عنوان کرد و افزود: طی این مدت در مناطق غربی استان ۲۶.۲ میلیمتر بارندگی ثبت شد که طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی شدید معابر را به دنبال داشت. میانگین بارندگی در مناطق مرکزی استان ۱۳.۹ میلمتر و در مناطق شرقی ۱.۶ میلیمتر بود.

وی با بیان این‌ که حداکثر دبی آب چهار رودخانه کاظم‌رود، پلنگ‌آبرود، سردآبرود و آزارود پس از بارندگی‌های اخیر حدود ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه برآورد شد، افزود: بیشترین میزان بارندگی به تفکیک ایستگاه‌ شهرستانی در ایستگاه ماشالله‌آباد عباس‌آباد با ۱۲۰ میلیمتر ثبت شده و پس از آن نیز ایستگاه کلارآباد با ۹۴ میلیمتر، ایستگاه کورکورسر نوشهر با ۸۰ میلیمتر و ایستگاه عباس‌آباد با ۷۵ میلیمتر بارندگی بالاترین حجم بارندگی را داشتند.

به گفته داوودیان مجموع حجم ریزش باران در بارندگی‌های روزهای اخیر استان ۳۹۱ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که ۱۶۶.۳ میلیون مترمکعب در مناطق غربی، ۲۱۸.۸ میلیون متر مکعب در مناطق مرکزی و ۶.۶ میلیون متر مکعب در مناطق شرقی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره میزان خسارت وارد شده در شهرستان‌های عباس‌آباد، چالوس و نوشهر، نیز گفت: بررسی مناطق حادثه‌دیده برای برآورد میزان خسارت همچنان در حال انجام است. اما بنا بر مشاهدات طغیان رودخانه‌ها دست‌کم سه دستگاه پل در شهرستان عباس‌آباد را تخریب کرد و به تعدادی از پل‌ها و بخشی از راه‌های روستایی خسارت وارد کرد. ضمن این که جاری شدن روان‌آب در معابر شهری چالوس، کلارآباد، نوشهر و برخی روستاهای منطقه نیز باعث آبگرفتگی برخی واحدهای تجاری و مسکونی شد.

داوودیان اظهار کرد: از نخستین ساعات بارش و جاری شدن سیلاب در غرب استان نیروهای مدیریت منابع آب با تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز در مناطق حادثه‌خیز مستقر شدند و بلافاصله پس از کاهش حجم آب نیز عملیات بازگشایی مسیر رودخانه‌ها آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، گفت: به استناد آمارهای ثبت شده از بارندگی‌های روز ۱۳ آبان در نوشهر و چالوس، در برخی رودخانه ها شاهد وقوع دِبی با دوره بازگشت بیشتر از ۲۰۰ سال بودیم که منجر به وقوع سیل و خسارت به برخی زیرساخت‌های منطقه شد. ‎

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.