کد خبر : 18686
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۴۴
146 views

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد؛

کارت سوخت آزاد با محدودیت‌های پُردردسر

کارت سوخت آزاد با محدودیت‌های پُردردسر
در حالی به ایام نوروز و ورود مسافران به استان مازندران نزدیک می‌شویم که با وجود محدودیت سقف بنزین کارت سوخت در جایگاه‌ها و نیز کمبود کارت سوخت آزاد در پمپ‌‌های بنزین‌، افزایش گلایه‌‌های مردمی و تشدید مشکلات موجود در ایام نوروز دور از انتظار نیست.


به گزارش تیترشمال؛ در حالی رفته رفته به پایان سال ۱۴۰۲ و آغاز سال جدید نزدیک می‌شویم که ورود بالغ بر ۷ میلیون مسافر طی ایام نوروز به استان مازندران به‌عنوان نخستین مقصد مسافران نوروزی در سطح کشور، محل بسیاری از نگرانی‌ها در تأمین آرد و نان گرفته تا سوخت و کالاهای اساسی است.

بنزین، یکی از مهم‌ترین سوخت‌های حیاتی کشور است که کمبود آن سبب خواهد شد تا رانندگان دچار مشکل شوند و برای تأمین سوخت، به چندین جایگاه مراجعه کنند.

بر این اساس، با توجه به الزام استفاده از کارت شخصی طی سال جاری و عرضه کارت سوخت جایگاه‌ها به رانندگان خودرو به حداقل ممکن رسیده است و با ورود مسافران بر گلایه‌‌‌های مردمی از کمبود کارت سوخت در جایگاه‌های سوخت افزوده خواهد شد؛ چالشی که تشکیل صف‌های طولانی را برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها بدنبال خواهد داشت.

گلایه مردم از کمبود کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها
انتظار برای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها و دست خالی بازگشتن از جایگاه‌ها و مراجعه چندین و چندباره به جایگاه‌های مختلف سوخت برای استفاده از کارت سوخت از موارد عدیده گلایه‌های مردمی در ایام عادی سال است که بر میزان این گلایه‌ها در ایام نوروز با توجه به حضور گردشگران به ویژه در شهرهای غربی استان خواهد افزود.

در حالی مردم از وجود یک کارت سوخت در هر جایگاه و نیز عدم تحویل پمپ‌چی‌ها از ارائه کارت سوخت گلایه‌مندند که در مقابل پمپ‌چی‌ها معتقدند که عمده این افراد دارای کارت سوخت بوده که تمایلی به استفاده از آن ندارند.

مردم از این بابت گلایه دارند که مدت زمان زیادی در صف منتظر مانده‌اند تا به جایگاه برسند و زمانی که نوبت سوختگیری شده است با این صحبت که کارت آزاد نداریم مواجه می‌شوند؛ از سویی دیگر در صورت وجود کارت سوخت نیز  رانندگان برای دریافت کارت سوخت آزاد باید مدت بسیاری را معطل بمانند تا کارت را تحویل بگیرند که همین امر سبب به وجود آمدن صف‌های طولانی خواهد شد.

مردم گمان می‌کنند عمدی کارت آزاد را ارائه نمی‌کنیم
پرسنل یکی از جایگاه‌های سوخت در خصوص چرایی این مشکلات می‌گوید: هم تعداد کارت‌های جایگاه‌ها و هم تعداد دفعات سوختگیری کاهش پیدا کرده است و با هر کارتی که در جایگاه وجود دارد، می‌توان ۲۰۰ بار سوختگیری کرد و بعد از آن امکان سوختگیری تا بعد از ساعت ۱۲ شب وجود ندارد؛ چنین موضوعی خودمان را هم با مشکل مواجه کرده است و مردم گمان می‌کنند که مقصر اصلی ما هستیم و از قصد کارت آزاد را ارائه نمی‌کنیم.

گفتنی است تقریبا بیش از ۷۰ درصد از مردم دارای کارت سوخت شخصی هستند، ولی بنا به دلایلی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند؛ که در این میان، عده‌ای جزو مصرف‌کنندگان واقعی کارت آزاد جایگاه‌ها هستند که ممکن است حق آن‌ها ضایع شود.

نگرانی مردم از معیوب شدن کارت شخصی و همچنین از مفقود شدن آن در جایگاه‌ها، اتمام سهمیه تخصیصی یارانه‌ای کارت خود باعث شده که بیشتر رغبت به استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه داشته باشند.

از طرفی یکی دیگر از دلایل نگرانی مردم این است که صدور کارت المثنی در بازه زمانی مشخص صورت نمی‌گیرد، هرچند طی چند ماه اخیر صدور آن در زمان کوتاه‌تری در حال انجام است.

                           
مشارکت ۶۵ درصدی مازندرانی‌ها در استفاده از کارت‌های شخصی
سبحان رجب‌پور مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری در زمینه این مشکل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بلاغ گفت: طبق بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور طرح الزام استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفت و طبق مصوبه مجلس باید ۹۰ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها باید با کارت شخصی انجام گیرد که هم اکنون این میزان در استان مازندران به ۶۵ درصد رسیده است.

وی افزود: برخی از کاربران علاقه به استفاده از کارت‌های شخصی در جایگاه‌ها ندارند و ۹۵ درصد این مراجعه‌کنندگان به جایگاه‌ها دارای کارت سوخت و سهمیه بنزین هستند که نمی‌خواهند از کارت شخصی خود استفاده کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، خاطرنشان کرد: اکثر این افراد، کارت‌های ملی، عابر بانک و گواهینامه را به همراه دارند اما از به همراه داشتن کارت سوخت، امتناع می‌کنند و سبب بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌ها در ایام نوروز افزایش خواهد داشت یا خیر؛ عنوان کرد: سقف سهمیه کارت‌های سوخت جایگاه‌ها ۸ هزار لیتر است و افزایشی نخواهد داشت.

رجب‌پور ادامه داد: سهمیه کارت سوخت فروردین‌ماه به میزان  ۱۶۰ لیتر  برای تمامی مالکان خودروها شارژ خواهد شد و عمده مشکل ما به نیمه دوم باز می‌گردد که تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: نگرانی بیشتر به هفته دوم نوروز باز می‌گردد که ممکن است مالکان با توجه به سفرها، سهمیه یارانه‌ای و آزاد آنان به اتمام برسد که با افزایش تعداد کارت جایگاه‌های عرضه در استان مازندران برای رفع این نگرانی تمهیدات لازم اتخاذ شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، گفت: تکلیف و مصوبه قانونی مجلس بر الزام استفاده از کارت‌های شخصی است و با پیگیری‌های صورت گرفته زمان صدور کارت المثنی به ۲۱ روز تقلیل یافته است.

                                     
استفاده از کارت شخصی تنها برای موارد اضطراری است
این مسئول با بیان اینکه کارت سوخت بنزین آزاد جایگاه‌ها به طور کامل جمع‌آوری نشده و تعدادی در هر جایگاهی موجود است، گفت: استفاده از این کارت تنها برای موارد اضطراری است و مردم با کارت سوخت شخصی برای سوختگیری وارد جایگاه‌های استان شوند.

رجب‌پور  با بیان اینکه استفاده مردم از کارت سوخت در اختیار جایگاه‌ها محدود به مواقع اضطرار است، عنوان کرد: افرادی که کارت سوخت‌شان مفقود شده، یا کارت سوخت به دست‌شان نرسیده و یا سهمیه آن به اتمام رسیده، می‌توانند از کارت‌های سوخت محدود موجود در جایگاه‌ها استفاده کنند.

وی اعلام کرد: روزانه هر جایگاهی حداقل پاسخگوی ۲۵۵ متقاضی استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها است و اگر شهری دارای  چهار پمب بنزین باشد ما روزانه در هر شهر به یک‌هزار مراجعه کننده بدون کارت سوخت، پاسخ می‌دهیم.

رد  کمبود کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه مازندران به نسبت سایر استان‌ها
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری، گفت:‌ در خصوص مالکان موتورسیکلت‌های مدل پایین نیز برای هر جایگاهی کارت ویژه مخصوص موتورسیکلت‌ها ارائه شده است و می‌توانند از کارت‌ها در زمان سوخت گیری استفاده کنند.

این مسئول در خصوص مالکانی که به دلیل انجام معامله و یا ثبت‌نام فاقد کارت هستند، مطرح کرد: هر فردی که مدارک ثبت‌نام کارت سوخت را به جایگاه‌داران ارائه کند، کارت آزاد سوخت در اختیار او قرار داده می‌شود.

رجب‌پور با رد این موضوع که کمبود کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه مازندران بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است؛ گفت: شهروند آن استان هم که به مازندران می‌آید می‌گوید در شهر ما کارت سوخت نیست اما با این حال، تکلیف قانون است و اگر صحیح هم باشد مدیری که در یک استان دیگر تکلیف قانونی خود را انجام نداده باید به مراجع بالادستی خود پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: کارت سوخت آزاد در تمامی جایگاه‌های عرضه مازندران وجود دارد و حتی در برخی از جایگاه‌ها دو کارت سوخت در اختیار آنان قرار داده شده است و با توجه به تمهیدات اتخاذ شده تعداد کارت سوخت تمامی جایگاه‌های عرضه مازندران در ایام نوروز افزایش خواهد یافت تا مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری با بیان اینکه هدف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، جمع‌آوری تمام کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها نیست، بلکه هدف ساماندهی آن‌ است؛ اذعان کرد: استفاده مردم از کارت سوخت شخصی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

این مسئول گفت: تمامی تمهیدات لازم برای ذخیره‌سازی بنزین در ایام نوروز اندیشیده شده است و هیچ کمبودی در عرضه سوخت نخواهیم داشت.

                                  
لزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کارت شخصی توسط مالکان خودروها
عباس خلیل‌پور مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی مقاومت برخی مردم در برابر فرهنگ‌ استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، شایعاتی است که به گوش می‌رسد، از قبیل گرانی بنزین، خرابی تراشه کارت‌ها، ترس از مفقود شدن، ترس از طولانی بودن زمان صدور کارت، جاماندن کارت در جایگاه و عواملی از این دست که از موانع اجرای صحیح این طرح است.

وی افزود:این اطلاعات نادرست عموما از افراد غیر مسئول منتشر شده حال آنکه منافع فردی استفاده از کارت شخصی که منتج به منافع اجتماعی هم خواهد بود، از جمله رد یابی جاماندن کارت و سرقت ، جلوگیری از سوء استفاده احتمالی جایگاه از کم‌فروشی و گران‌فروشی فرآورده، جلوگیری از قاچاق و توزیع نا عادلانه یارانه بنزین که برای افرادی که بدون انضباط مصرف از یارانه بیشتری استفاده کرده در مقابل آن‌ها که رعایت الگوی مصرف می‌کنند نظام توزیع عادلانه یارانه بنزین را دچار اختلال می‌کنند و همچنین باعث ناترازی در تولید و مصرف و برنامه‌ریزی‌های آتی می‌شود.

خلیل‌پور خاطرنشان کرد: اگر مردم به شایعات توجه نکنند جز عده معدودی نیاز به کارت سوخت اضطراری ( کارت آزاد سوخت ) پیدا نخواهند کرد و سهولت دسترسی نیازمندان واقعی به سوخت اضطراری مدیریت خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: با توجه به تمامی این مشکلات و در راستای کاهش آن طی جلسه‌ای که اخیرا برگزار شده است تصمیم بر آن شد تا تعداد کارت‌های سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت مازندران طی ایام نوروزی افزایش یابد.

وی عنوان کرد: تا به این لحظه اطلاعیه‌ای در خصوص افزایش سهمیه بنزین ویژه نوروز برای مالکان خودرو اعلام نشده است.

مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری گفت: میزان ذخیره‌سازی بنزین در کارت‌های سوخت از مدت ۹ ماه ایام کرونا به ۶ ماه تقلیل یافته است که یکی از اهداف این تصمیم نیز  افزایش رغبت مالکان به استفاده از کارت شخصی است.

خلیل‌پور، با بیان اینکه تمامی مخازن ذخیره‌سازی بنزین در استان کاملا پُر است؛ اذعان کرد: تمامی تمهیدات لازم جهت ذخیره‌سازی بنزین در استان مازندران برای پاسخگویی به تقاضای شهروندان و مسافران طی ایام نوروز اندیشیده شده است و هیچ نگرانی بابت محدودیت یا کمبود عرضه سوخت در ایام تعطیلات نوروزی وجود ندارد.

وی یادآور شد: تعداد ۱۴۳ پمپ بنزین و ۱۲۰ جایگاه CNG در استان مازندران آماده ارائه خدمات به شهروندان و مسافران نورزی هستند.

مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری تأکید کرد: طبق مصوبه مجلس و تکلیف به وزارت نفت باید ۹۰ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها تا پایان امسال از طریق کارت‌های شخصی انجام گیرد و این دستورالعمل در کنار اینکه مسئولان ارشد هر استان را موظف به پاسخگویی در این زمینه کرده است از سوی دیگر متولیان امر را در دوگانه میان قانون و نیاز مردم قرار داده است.

خلیل‌پور، متذکر شد: سیاست تکلیفی استفاده از کارت شخصی در زمان سوختگیری است و انتظار از مالکان نیز عدم مقاومت از استفاده از کارت‌های شخصی است تا به حد نصاب ۹۰ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها دست یابیم.

میانگین مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۵ میلیون لیتر
هفته گذشته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره وضعیت مصرف بنزین در کشور اعلام کرده بود که میانگین مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بوده است. در اوج سفر‌های نوروزی در روز‌های ۲۶ و ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۱، ۱۴۳ میلیون لیتر بنزین توزیع شد که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این اعداد و ارقام را مجدداً ثبت کنیم.

جعفر سالاری‌نسب اظهار کرد: با توجه به تقارن ایام ماه مبارک رمضان با نوروز امسال، پیش‌بینی دقیقی از مصرف بنزین نوروزی قابل احصاء نیست، اما فرآورده مورد نیاز را پیش‌بینی کردیم و در انبار‌های نفت آماده توزیع است. در همین چند روز گذشته مصرف بنزین ۱۲۷ و ۱۳۳ میلیون لیتر را هم ثبت کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: مشکلی از نظر تأمین فرآورده نداریم و در توزیع باید بر مسئله کارت‌های آزاد جایگاه‌ها نظارت شود که از مردم درخواست می‌کنیم، حتما کارت سوخت شخصی همراه خود داشته باشند.

وی بیان کرد: هر کارت سوخت شخصی دارای ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر اعتبار سه هزار تومانی است و اگر فردی نیازی بیش از این داشت، می‌تواند از کارت‌های آزاد جایگاه‌ها استفاده کند که تعداد این کارت‌ها را هم ویژه ایام نوروز در جایگاه‌ها افزایش داده‌ایم.

                            
ثبت ۶۰۰ هزار کارت سوخت جامانده در جایگاه‌های عرضه
به گزارش بلاغ، یکی از نکات قابل تأمل و اثرگذار در همین زمینه ثبت ۶۰۰ هزار کارت سوخت جامانده در جایگاه‌های عرضه از ابتدای امسال تا کنون است؛ عدد جالب توجه‌ای که ارتباط مستقیمی با افزایش تقاضای مصرف کارت جایگاه‌های سوخت در زمان سوختگیری مالکان خودروها دارد.

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مالکان خودروها در صورت جا گذاشتن کارت سوخت شخصی خود در جایگاه‌ها می‌توانند به این سامانه به آدرس www.scs.niopdc.ir مراجعه و با وارد کردن شماره VIN خودرو، از محل کارت سوخت مطلع شوند و در اسرع وقت آن را دریافت کنند.

کارت‌های جامانده تا ۱۰ روز در اختیار جایگاهی که کارت در آنجا مانده است، خواهد بود و پس از آن به نواحی مرتبط با جایگاه، منتقل و تا سه ماه برای تحویل به مالک در ناحیه نگهداری می‌شود.

کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت پیش از این تحویل نواحی می‌شد و اطلاع‌رسانی مناسبی در این باره انجام نمی‌شد که مالکان بدانند کارت سوخت آنها به‌طور دقیق در کدام جایگاه جامانده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌منظور جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌های سراسر کشور و سهولت دسترسی صاحبان، سامانه‌ای را ایجاد کرد که این سامانه بتواند اطلاعات کارت‌های جامانده در جایگاه‌های عرضه سوخت را جمع‌آوری کند که اطلاعات کارت‌های جامانده ازسوی اپراتور در این سامانه به‌صورت دائمی به روز می‌شود.

گزارش – مجتبی قربانی

منبع: بلاغ مازندران
انتهای خبر/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.