کد خبر : 19024
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۳۲
117 views

این پزشک تومورهای مغزی را بدون شکاف جمجه درمان می‌کند

این پزشک تومورهای مغزی را بدون شکاف جمجه درمان می‌کند
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از تکنیک ترانس تریگویید موفق به جراحی تومور مغزی شده است.


به گزارش تیترشمال؛ میثاق شفیع زاد جراح مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بارها و بارها با اقدامات درمانی منحصر به فرد در کشور و استان مازندران خبر ساز شده است.

این بار بیماری خانم با ۵۱ سال سن به دلیل سردرد مقاوم به درمان و اختلال بینایی به این پزشک مراجعه کرده است.

در بررسی‌های اولیه انجام شده و اقدامات تشخیصی توده بسیار بزرگی در ناحیه قاعده جمجمه به نواحی لترال گسترش پیدا کرده بود بیمار بعد از انجام آزمایش‌های مربوطه و سایز تومور و اختلالات بینایی و سردردهای شدیدی برای جراحی آماده می‌شود.

میثاق شفیع زاده در ارتباط با روند درمانی این نوع بیماری، اظهار کرد:در این جراحی خاص با توجه به اینکه تومور به نواحی پاراسلا با درگيري عناصر مهم عروقي و عصبي گسترش پیدا کرده بود، در بیشتر موارد امکان خارج کردن کامل تومور از طریق روش‎های اکثر اوقات امکان خارج سازی کامل تومور از طریق روش‌های استاندارد اندوسکوپی وجود ندارد و ارزش این جراحی به خارج سازی کامل تومور است.

وی ادامه داد: در مواردی که تومور بصورت کامل خارج نشود با باز کردن جمجمه قسمت‎های باقیمانده تومور خارج می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،اضافه کرد: برای درمان این بیماری بدون بازکردن جمجمه استفاده از تکنیک ترانس تریگویید که برای نخستین بار در مازندران عملیاتی شده را در دستور کار قرار دادم.

وی یادآور شد: نکته حایز اهمیت در این جراحی از طریق تکنیک ترنسترییگویید، راه دسترسی مستقیم به نواحی گسترش یافته لترال (مسیری متفاوت از اندوسکوپی استاندارد) را ایجاد کرده و تومور را در یک جلسه بصورت کامل، بدون شکاف جمجمه خارج کردیم

این جراح مغز و اعصاب مازندران یادآور شد: اگر از تکنیک به صورت مناسب استفاده نشود احتمال آسيب عروقي و عصبي که عوارض عروقي تهدید کننده حیات بیمار بوده را به همراه دارد و همچنین با توجه به سایز ضایعه امکان آسیب به عروق حیاتی قاعده جمجمه نیز وجود دارد.

وی دیگر عوارض استفاده نامناسب از این روش را اختلال حركتي چشم ذکر کرد و افزود: در این جراحی بدون هیچ آسیبی، تومور بصورت کامل خارج شده و بیمار با حال عمومی خوب مرخص شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.