کد خبر : 11847
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
176 views

روزگار ناخوش ناشران در دشواره گرانی کاغذ؛

قفسه‌ها در انتظار کتاب/با این قیمت‌ها دست کسی به جیبش نمی‌رود!

قفسه‌ها در انتظار کتاب/با این قیمت‌ها دست کسی به جیبش نمی‌رود!
در این بازار گران کتاب، دیگر خبری از مخاطب عام و مردم کوچه و بازار نیست. همین خریداران انگشت‌شمار هم اولین کاری که می‌کنند، دیدن قیمت پشت جلد کتاب‌هاست.


به گزارش تیتر شمال؛ کاغذ از مواد اولیه صنعت نشر است؛ کاغذی که اگر نباشد، هیچ مکتوبی به دست خریدار نمی‌رسد و هیچ اثری نام کتاب بر خود نمی‌گیرد. سریال گرانی کاغذ سال‌هاست بر سرِ کتاب و صنعت نشر سایه انداخته و هرازگاهی یک تکان اساسی به تن نحیف کتاب و کتاب‌خوانی می‌دهد.

گرانی و افزایش قیمت کاغذ، اهالی کتاب و کتاب‌خوانی را حسابی نگران کرده است. شوخی یا جدی، این یار مهربان و دوست‌داشتنی، کم‌کم از سبد خرید کتاب‌خوان‌ها حذف می‌شود.

تأثیر این گرانی بر نشر کتاب چنان سهمگین بود که بسیاری از ناشران، عطای چاپ کتاب‌های جدید را به لقایش بخشیدند و وعده تجدید چاپ کتاب‌های پرطرفدار هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. در این میان تنها وضع ناشران دولتی و یا کسانی که از حمایت‌های خاص برخوردار بودند از بقیه کمی بهتر بود و توانستند آثار خود را باقیمت روز و حاشیه سود به بازار عرضه کنند.

انتشارات هاوژین که ۱۰ سال از عمر فعالیتش می گذرد از فعالان حوزه چاپ و نشر بوده و طی این مدت ۳۶۰ عنوان کتاب را منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

این روزها وقتی باب گفتگو را با نویسندگان یا مؤلفان کتاب‌، باز کنید یا پای درد و دل نویسنده جماعت بنشینید، اولین جملاتی که ردوبدل می‌شود، بلاتکلیفی آثاری است که در میانه راه چاپ و نشر زمین‌گیر شده‌اند.

سمانه سادات خاتمی کاوردی مدیرمسئول انتشارات هاوژین یکی از ۲۱ برگزیده نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران است که توجه خاصی به نویسندگان بومی دارد و اغلب آثارش در همین زمینه منتشر شده است

خانم خاتمی کاوردی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص انتشارات هاوژین و اوضاع این روزهای بازار چاپ و نشر، اظهار کرد: بیشترین کتاب‌های چاپ شده مان در حوزه ادبیات بومی و استان مازندران بوده است.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین بزرگترین مشکلات ناشران استان و کشور را ناپایداری قیمت کاغذ اعلام کرد و افزود: تورم کاغذ باعث شده که بسیاری از فعالان این عرصه حجم چاپ شان را کاهش دهند.

وی با اعلام اینکه در گذشته زیر نظر اتحادیه ناشران تهران که خودش زیر مجموعه وزارت ارشاد بود، سهمیه کاغذ داشتیم، یادآور شد: در مدت دو سالی که تحت پوشش اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران قرار گرفته ایم هنوز سهمیه‌ای به ما تعلق نگرفته است. البته رایزنی‌های با مدیران چوب و کاغذ استان انجام شده اما هنوز وعده‌ تامین کاغذ عملیاتی نگردید.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین با اشاره به اینکه کاغذ بحث اصلی چاپ است و در این زمینه با چالش مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: در بحث حمایتی برای مجموعه ناشران و نویسندگان در چند سال اخیر تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.

خاتمی کاوردی ادامه داد: بحث خرید کتاب از نویسندگان تنها دلگرمی متولیان این حوزه بود که متاسفانه از سال گذشته این موضوع هم منتفی شد و وزارتخانه اعلام کرده از روی اعلام وصول‌ها، کتاب نویسندگان را خریداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته وزارت ارشاد از هیچ ناشر مازندرانی کتاب خریداری نکرده است، خاطرنشان کرد: عرصه بر فعالان و نویسندگان به حدی تنگ شده که حتی شمارگان کتاب‌های ارزشمند هم به بیش از ۵۰۰ نسخه نمی رسد.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین یادآور شد: بسیاری از نویسندگانی که سراغ دارم پس از مشاهده وضعیت چاپ و نشر از ادامه کار انصراف دادند و یا اینکه در حد چند نسخه کوتاه و تنها برای یادگاری و اینکه اثری مکتوب داشته باشند نسبت به چاپ اقدام می کنند.

خاتمی کاوردی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود سختی‌های حوزه چاپ و نشر، کمبود منابع و هزینه‌های بالای نشر اصرار به ادامه حضور در این عرصه دارید، گفت: ناشران با کتاب زندگی می‌کنند و با انتشار هر کتاب احساس می‌کنیم که نفس تازه‌ای به فضای فرهنگی کشور داده ایم.

وی اضافه کرد: چاپ یک کتاب به مثابه تولد یک فرزند است و به همین دلیل هم بسیاری از ناشران پاگیر این عرصه شده و نمی‌توانند به آسانی از این مجموعه جدا شوند.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین دیگر دلگرمی ناشران را فرسایشی نبودن فعالیت این حوزه اعلام کرد و یادآور شد: هر کتاب؛ حرف، سخن، موضوع و مبحث تازه و جدیدی داشته و به همین دلیل ناشران هیچ وقت دچار روزمرگی نمی‌شوند.

خاتمی کاوردی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب مازندران گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا نمایشگاه کتاب برگزار نشد، این اقدام فرهنگی‌ بسیار ارزشمند بوده و از متولیان امر برپایی نمایشگاه سپاسگزاریم.

وی میزان فروش غرفه هاوژین را مناسب اعلام کرد و گفت: کتاب های بومی و مذهبی در صدر فروش قرار دارند.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین خواستار برگزاری فصلی نمایشگاه کتاب شد و از متولیان خواست در رابطه با زمان برگزاری نمایشگاه ها، نظر ناشران را لحاظ کنند.

مع الوصف، بدون شک جذابیت هر کتابخانه‌ای به کتاب‌های جدید و ورق نخورده آن است که مخاطب عام و خاص را برای رفتن به کتابخانه و مطالعه ترغیب می‌کند اما این روزها با گرانی کتاب، کتابخانه‌های کوچک و روستایی که هیچ حتی کتابخانه‌های بزرگ نیز با مشکلاتی برای تأمین کتاب مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.