کد خبر : 13384
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
144 views

سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیاردی دولت سیزدهم در دو استان مازندران و گلستان برای گذر از پیک مصرف

سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیاردی دولت سیزدهم در دو استان مازندران و گلستان برای گذر از پیک مصرف
مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، گفت:مبلغ سرمایه گذاری دولت سیزدهم در دو استان مازندران و گلستان برای گذر از پیک مصرف امسال چندین برابر سنوات گذشته بوده است؛بطوریکه بیش از دو هزار میلیارد تومان به این امر تخصیص داده شده است.


به گزارش تیتر شمال؛ دکتر موسوی تاکامی در گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه زنده برق آفرین شبکه تبرستان گفت: وزیر محترم نیرو، برای گذر از پیک امسال، 140اقدام را به شرکت های برق منطقه ای، توزیع و نیروگاه‌های تولید برق ابلاغ کرده است، تا با انجام این اقدامات، گذر موفقی را همچون سال گذشته از زمان های اوج مصرف برق داشته باشیم.

وی افزود: از این 140 اقدام، 47 اقدام به پروژه‌های توسعه و احداث شبکه برق باز می‌گردد که 7 پروژه، مربوط به حوزه برق منطقه ای مازندران و گلستان است و اکنون این پروژه ها به اتمام رسیده اند و یا تا اوایل تیرماه پایان می یابند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری هنگفتی که دولت در دو استان مازندران و گلستان، به سبب عقب ماندگی های گذشته انجام داده است، هم اکنون در مراحل پایانی انجام پروژه ها هستیم که می توانند ظرفیت انتقال برق را در شبکه افزایش دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال، خطوط ارتباط میان پست‌ها که انتقال توان را انجام می دهند، جزو الویت‌های ما است که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده است.

موسوی تاکامی بیان کرد: از جمله این پروژه‌ها می توان به پروژه بزرگ احداث خط انتقال برق 4 مداره 230 و 63 کیلوولت رویان به نوشهر اشاره کنیم که علیرغم تمام مشکلات احداث خط در کریدور خط قدیم، پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی دارد؛ همچنین در ساری- قائمشهر نیزخط ارتباطی جدید 63 کیلوولت دو باندل 4 مداره در کریدور خط قدیم و در شالیزارها احداث شده است. او اشاره کرد که البته خطوط دیگری نیز در دریاسر، محمود آباد، بهشهر و سایر شهرها اجرا شده است و پست های انتقال و فوق توزیع نیروی برق بسیاری در سطوح ولتاژ 400، 230 و 63 کیلولت نیز احداث، توسعه و افزایش ظرفیت یافته اند.

وی عنوان کرد: مبلغ سرمایه گذاری دولت مردمی سیزدهم در دو استان مازندران و گلستان برای گذر از پیک مصرف امسال چندین برابر سنوات گذشته بوده است بطوریکه بیش از دو هزار میلیارد تومان به این امر تخصیص داده شده است. البته علاوه بر این پروژه های اصلی، ا اجرای سایر پروژه های کوچک و بزرگ مورد نیاز دیگر نیز، در کنار پروژه‌های اصلی، احتمالا هزینه تمام شده را تا 50 درصد رقم اشاره شده افزایش می دهد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، اعلام کرد: ما طی سال جاری بالغ بر 100 مناقصه بزرگ برگزار کردیم تا با انتخاب پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات، پروژه‌ها را به فرجام برسانیم.

این مدیر مسئول ادامه داد: هدف ما تامین برق پایدار، پیوسته و بدون قطعی تمام مشترکین خانگی است. چرا که این مهم، خط قرمز ابلاغ شده از طرف وزیر محترم نیرو می باشد. لذا برای احصاء این فرمان استراتژیک، تقویت و اورهال نیروگاه ها، تعمیرات دوره ای خطوط و پست های انتقال و فوق توزیع انجام شده و شبکه کاملا برای مصرف بهینه آماده و گیت های ارسال توان کاملا باز هستند.

او اشاره کرد که در سالیان گذشته ضریب بارگیری از تجهیزات ما تا 100 درصد نیز صورت می گرفت و این بدان معنا است که در گذشته ترانسفورماتورها پربار بوده و خفقان ارسال توان برای خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق وجود داشت. اما اکنون، ظرفیت پست ها و خطوط انتقال نیروی برق را تا 20 درصد افزایش دادیم تا شبکه پایدار و با قابلیت دسترسی و اطمینان بالا باشد.

موسوی تاکامی اظهار کرد: الگوی مصرف مشترکین خانگی استان های مازندران و گلستان، 400 کیلووات ساعت، مصرف برق برای هرماه جهت هر مشترک پیش بینی شده است و امیدواریم مشترکین به این عدد حداکثری توجه داشته و مدیریت مصرف را سرلوحه کارها قراردهند.

وی در خصوص هزینه تولید برق و انتقال در کشور، گفت: برای نیروگاه های حرارتی بازای هر کیلو وات ساعت، سه تا چهار سنت دلار هزینه سوخت است و هزینه  بهره برداری و نگهداری نیروگاه نیز حدود دو سنت دلار است که مجموعا حدود 6 سنت دلار هزینه برای هر کیلووات ساعت می شود. البته برای فروش برق به مشترکین، هر کشوری سیاست های خاص خود را برای قیمت نهایی دارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، گفت: در کشور ما، نرخ متوسط فروش برق به مشترکین، 100 تومان بازای هر کیلووات ساعت برق است که خیلی ناچیز است اما هزینه تولید با در نظر گرفتن سوخت، بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت می باشد.

البته نرخ فروش برق در برخی کشورها، حدود 25 سنت دلار به ازای هر کیوات ساعت است، لذا با این نرخ، هر مشترک بطور متوسط حدود 12500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت پرداخت می کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: وزارت نیرو اقداماتی را انجام داده که مشترکین از آن منتفع شوند و اگر مشترکی خوب مصرف کند از پاداش صرفه جویی برخوردار خواهند شد که این پاداش به میزان کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل بستگی دارد؛ لذا این پاداش پلکانی است. او اشاره کرد، البته، مصرف مازاد بر الگوی مصرف هم پلکانی است و لذا هر مشترک که بیشتر مصرف کند، به فراخور میزان اضافه مصرف، متناسب با بازه اضافه مصرف، بصورت پلکانی و صعودی، هزینه بیشتری پرداخت می‌کند.

موسوی تاکامی تشریح کرد: ما 31 میلیون مشترک خانگی داریم که بیش از 72 درصد مشترکین زیر الگوی مصرف برق، مصرف انرژی برق دارند، 23 درصد مازندرانی ها نیز بین 400 تا 800 کیلووات ساعت مصرف می کنند و البته حدود 5 درصد نیز بیش از 2 برابر الگوی مصرف، مصرف برق دارند.

وی  با بیان اینکه میزان پاداش بسته به میزان مصرف است، افزود: آنانی که پایین تر از الگوی مصرف، برق مصرف می کنند تا 20 برابر تعرفه پاداش می گیرند و بازای هر کیلووات ساعت، 2 هزار تومان پاداش می گیرند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، گفت: خاموشی حتی یک لامپ اضافه به کشور کمک خواهد کرد و بدانند که تامین نقدینگی پروژه ها بسیار پیچیده است و هر میزان کاهش مصرف، می تواند در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی، کمک زیادی به کشور نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.