کد خبر : 13878
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۱
121 views

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

اقوام مازنی و گیلکی در معرض کاهش شدید جمعیتی هستند

اقوام مازنی و گیلکی در معرض کاهش شدید جمعیتی هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: کاهش جمعیت در استان‌های شمالی موجب شده اقوام مازنی و گیلکی به شدت در معرض تهدید جمعیتی قرار گیرند.


 عباس علیپور در حاشیه همایش جوانی جمعیت مازندران با اشاره به اینکه با کاهش جمعیت بسیاری از اقوام در خطر انقراض هستند، اظهار کرد: در این میان، کاهش جمعیت در استان‌های شمالی موجب شده اقوام مازنی و گیلکی به شدت در معرض تهدید قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه بهم خوردن ترکیب سنی جمعیت را شاهد هستیم و پیرتر شده‌ایم، افزود: کاهش جمعیت موجب بهم‌خوردن ترکیب فرهنگی و قومیتی نیز می‌شود.

*سقوط نرخ باروری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه نرخ باروری و سطح جانشینی به ۲ و یک دهم رسیده است، گفت: نرخ باروری وابسته به این است که چند خانم در سن باروری داریم، تعداد زنان ازدواج کرده چه میزان است و اینکه اوج باروری باید بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی باشد.

علیپور با اعلام اینکه روند سقوط نرخ باروری در کشور را شاهد هستیم، یادآور شد: نرخ باروری ۶ و نیم بود که به یک و شش دهم رسیده است.

وی اضافه کرد: در میان کشورهای منطقه، ایران کمترین نرخ باروری را داشته و بعد از ارمنستان، رتبه دوم را داراست که این مساله تهدیدات امنیتی را در آینده به‌دنبال خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت مازندران با اعلام اینکه جمعیت سالمند به شدت در حال افزایش است، اضافه کرد: آمار سقط‌جنین در کشور بالا است و پزشکی قانونی در جریان بسیاری از سقط‌ها قرار ندارد.

*جولان تک فرزندی در غرب مازندران

علیپور با اشاره به اینکه هر چه تعداد بانوان ۱۵ تا ۴۹ سال کاهش یابند، پنجره جمعیتی‌ بسته‌تر خواهد شد، تاکید کرد: فرصت‌مان بسیار بسیار محدود است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه تنها در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم فرصت داریم اقدامی در رابطه با جمعیت انجام دهیم، از کاهش ۵ درصدی زاد و ولد خبر داد و گفت: تعداد موالید در مازندران از ۴۷ هزار تولد به ۳۰ هزار تولد در سال رسیده است.

علیپور با ذکر اینکه طلاق به شدت در حال افزایش است، افزود: از ۶ هزار متارکه به ۱۰ هزار مورد در سال رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه تک فرزندی در غرب استان بیشتر از سایر نقاط استان است، خاطرنشان کرد: در ۴۰ سال آینده جمعیت استان نصف خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از ۱۰ نفر ۴ نفر سالمند هستند، گفت: در ۵ سال گذشته ۴۵ درصد کاهش تولد، ۱۷ درصد کاهش ازدواج و ۲۰ درصد افزایش طلاق را شاهد بودیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.