کد خبر : 14472
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
217 views

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران خبر داد:

جلوگیری از تخلیه 3 هزار تن ذرت فاسد در بندر امیرآباد

جلوگیری از تخلیه 3 هزار تن ذرت فاسد در بندر امیرآباد
سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران گفت: حدود ۳ هزار تن محموله نهاده ذرت برای استفاده در صنعت خوراک دام و طیور شب گذشته وارد اسکله بندر امیرآباد شده بود که طی بازدید شبانه به دلیل آلودگی اجازه تخلیه و ترخیص صادر نشده است.


به گزارش تیتر شمال؛  حمزه آقاپور کاظمی سرپرست اداره کل  دامپزشکی مازندران امروز در بازدید از کشتی حامل این محموله ذرت در بندر امیرآباد اظهار کرد: حدود ۳ هزار تن محموله نهاده ذرت برای استفاده در صنعت خوراک دام و طیور شب گذشته وارد اسکله بندر امیرآباد شده بود که طی بازدید شبانه به دلیل آلودگی اجازه تخلیه  و ترخیص صادر نشده است.

وی گفت: این محموله از مبدا دچار سوختگی، کپک زده و بوی نامساعد بود که با هوشیاری کارشناسان دامپزشکی شهرستان و هماهنگی با اداره کل دامپزشکی مازندران جلوی تخلیه این کشتی گرفته شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه این محموله مذکور فاقد شرایط ارگانولپتیکی است،گفت: در بررسی‌های صورت گرفته این محموله فاقد مقررات و استاندارد های تعریف شده بوده و بنابراین اجازه تخلیه و ترخیص ندارد.

آقاپورکاظمی تصریح کرد: موضوع طی صورت‌جلسه‌ای به شرکت وارد کننده ابلاغ شد و کشتی با محموله ذرت به کشور مبدا عودت داده شد.

وی، ساماندهی و نظارت کیفی و بهداشتی برای تولید خوراک دام و طیور و صدور مجوز ترخیص محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی جهت مصرف در مراکز پرورش و صدور مجوز برای ترانزیت فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌های دامی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی عنوان کرد.

سرپرست اداره کل  دامپزشکی مازندران  با اعلام اینکه نظارت بر روند بهداشت و سلامت محموله های وارداتی نهاده‌های دامی در بنادر سه گانه استان به صورت شبانه روزی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: طبق حساسیت‌های بالای سازمان دامپزشکی و ضوابط تعریف شده این محموله‌ها در بدو ورود به لحاظ ظاهری بررسی می‌شوند در صورت تایید اولیه نمونه‌برداری خواهند شد و در صورت تایید آزمایشات اجازه تخلیه و ترخیص صادر می شود.

آقاپورکاظمی از ادامه فرآیند نظارت تا زمان ترخیص کامل نهاده‌ها در انبار‌های بنادر خبرداد و گفت: در صورتی‌که محموله‌های پس از تخلیه از کشتی‌ها به دلایل مختلف از بنادر ترخیص نشوند همکاران مستقر با نظارت و آزمایش‌های دوره‌ای ۴۵روزه این نهاده‌ها را در حجم های مختلف بررسی می‌کنند و در صورتی که این آزمایش‌ها مشکلی به لحاظ سلامتی برای این نهاده‌ها رخ دهد از ترخیص جلوگیری خواهد شد و جهت طی کردند روندهای قانونی به مراجع ذی‌صلاح ارجاع خواهد شد.

وی به اهمیت توجه ویژه به سلامت بهداشتی محموله‌های وارداتی به‌خصوص نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در صورتی‌که نظارت‌های لازم این قبیل محموله‌هها صورت نگیرد و وارد صنعت خوراک دام شوند به دلیل قارچ و سم‌های آفلاتوکسین که در آن وجود دارد می‌تواند بهداشت و فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز و شیر و … تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت با استفاده از این فرآورده‌ها دچار بیماری‌های شدید گوارشی، کبدی و خدای نکرده سرطان‌های متعدد شود و به همین دلیل سلامت خوراک دام تضمین کننده سلامت انسان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.