کد خبر : 15017
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
185 views

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید شالیکاران در گرو دانش‌بنیان کردن کشاورزی است

افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید شالیکاران در گرو دانش‌بنیان کردن کشاورزی است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع مهم امروز مسئله دانش بنیان کردن کشاورزی است؛ گفت: اگر ما امروز در حوزه کشاورزی شمال کشور سرمایه گذاری کنیم از واردات برنج بی نیاز خواهیم شد.


به گزارش تیتر شمال؛ منصور علی زارعی کیاپی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در شرایط کنونی در عرصه تامین امنیت غذایی مردم جهان در سال ۲۰۵۵ می بایست ۷۰ درصد تولیدات مواد غذایی را افزایش دهیم و بدون شک در کشور نیز باید همین سیاست را دنبال کنیم.

وی افزود:د ر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم بر تامین نیازمندی های غذایی کشور تاکید شده است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید  مهمترین مسئله در امنیت غذایی است که تحقق این مسئله در گرو دانش و پژوهش است که متاسفانه ما در این حوزه باید اعتراف کنیم که طی سالیان گذشته کم کار کردیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما میزان تولیدات برنج ما در کشور حدود ۲ میلیون تن است که مازندران نیمی از آن را تولید می‌کند اما ضریب بهره وری ما در استان از ۱۰ درصد تجاوز نمی کند و شاهد هستیم که در استان با چه مشکلاتی مواجه شده ایم.

زارعی عنوان کرد: ما در استان حدود ۴۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۲۱۵ هزار هکتار آن برنج و ۱۴۰ هزار هکتار باغی و مابقی اراضی دیمزار و صیفی جات است.

وی بیان کرد: مهمترین مسئله در افزایش ضریب بهره وری دو مقوله آب و خاک است که یکی از مزیت های استان در این مبحث بارش است که اگر به خوبی مهار شود پاسخگوی نیاز استان خواهد بود.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته خبری از دانش نبود اما در مقابل آب بندان های خوبی داشتیم که متاسفانه طی سالیان گذشته حداقل هزینه برای لایروبی  آب بندان ها صورت نگرفت و آب و خاک که مهمترین مسئله پایه تولید است با چالش مواجه شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اراضی ما به شدت به سمت ساحل و شوره زاری در حال حرکت است؛ گفت: حفر بی رویه چاه به دلیل کمبود آب موجب شده است تا خاک را نیز نابود کنیم.

زارعی اعلام کرد: موضوع مهم امروز مسئله دانش بنیان کردن کشاورزی است و بدون شک اساسی ترین موضوع در افزایش بهره وری، دانش بنیان کردن کشاورزی است و کشاورز نباید دغدغه افزایش بهره وری داشته باشد و تمام دغدغه اش باید تولید باشد.

وی اذعان کرد: دانش بنیان ها در حوزه کشاورزی به اندازه انگشتان یک دست هم در استان مازندران وجود ندارد و ما چاره ای جز دانش بنیان کردن کشاورزی نداریم و با این روال هرگز به افزایش بهره وری دست نخواهیم یافت.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی امروز میزان بهره وری برنج طارم محلی مازندران در هکتار حدود ۲٫۵  تن است که میزان بهره وری برنج های وارداتی در کشورهای دیگر بین ۸ تا ۱۰ تن است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه در مراسمات بزرگ و ادارات ما حتی در وزارتخانه های ما برنج محلی پخت نمی شود و از برنج های وارداتی بهره می بریم که این به دلیل استفاده سایر کشورها از دانش علیرغم کیفیت پایین برنج های وارداتی به نسبت برنج های محلی است.

زارعی مطرح کرد: با تمام تلاش هایی که انجام شده است هم اکنون نیز برنج های سال گذشته در انبارهای مازندران وجود دارد و این بدان علت است که برنج های محلی را خریداری نمی کنند.

وی اشاره کرد: بسیاری از متخصان و اهل دانش کشاورزی هستند که از وجود آنان در این حوزه استفاده نمی شود و متاسفانه  در سه دهه گذشته حتی اهالی دانش و پژوهش را در وزارتخانه راه نداده اند و وارداتی‌ها مسلط هستند و نمی‌گذارند این افراد تحرکی داشته باشند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به محض اینکه حرف از واردات برنج می‌شود زمینه را فراهم می‌کنند؛  تصریح کرد: متاسفانه ۲ میلیون تن برنج وارد کشور کردیم در حالی که برای دارو مشکل ارز داشتیم؛ اما می بینیم که علیرغم آنکه در کشور، برنج تامین بود ارز را به موقع و میزان کافی برای واردات برنج دادند و ۴ میلیون تن برنج در کشور داریم که مصرف ما ۳ میلیون تن است و بپذیریم که اینگونه کشاورز نمی‌تواند کار کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امسال دولت بتواند مشکل بازار برنج را حل کند برای سال بعد چه باید بکند؟ کشاورز اگر نتواند در اراضی خود ضریب بهره وری را با توجه به افزایش سالانه هزینه ها، بالا ببرد چه باید بکند؟ متاسفانه هر چه فریاد می‌زنیم نمی توانیم نتیجه بگیریم چون کاملا راه ها مسدود است و خیلی باید تلاش کنیم تا در این حوزه، کار کنیم.

زارعی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در حوزه کشاورزی شمال کشور سرمایه گذاری کنیم از واردات برنج بی نیاز خواهیم شد؛ هم اکنون ۴ میلون تن برنج پرمحصول در هکتار داریم برداشت می‌کنیم که اگر این رقم به ۶ تن برسانیم به خودکفایی خواهیم رسید.

وی افزود: در شرایط کنونی اگر می خواهیم کشاورزان غذای ما را تامین کنند باید به کشاورزان یارانه بدهیم؛ ما در حوزه بیمه با مشکلات جدی مواجه هستیم و باید بیمه باید بر اساس ارزش تولید باشد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حالی که سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد در حوزه مرکبات، ضایعات داریم اما فکری برای ضایعات مرکبات نکردیم؛ تاکید کرد: در حالی که مکانیزاسیون یکی از مسایل اساسی در افزایش ضریب بهره روی است  ما ۶ هزار تراکتور در استان درایم که ۳ هزار دستگاه آن اسقاطی هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از دانش و شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: دانش نقش بسیار موثری در حوزه کشاورزی و افزایش بهره وری دارد و اگر به این سمت نرویم قطعا با عقب ماندگی مواجه خواهیم شد.

زارعی با بیان اینکه اراضی شالیزاری مازندران دارای بهترین کیفیت هستند؛ متذکر شد: ضریب بهره وری ۴ تنی اراضی کشاورزی ما  اصلا قابل قبول نیست و با این نحوه کشاورز ما باید کشاورزی خود را تعطیل کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.