کد خبر : 15072
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
125 views

مدیرکل بنیاد شهید مازندران خبر داد:

راه‌اندازی سامانه تاریخ شفاهی رزمندگان و شهدای مازندران در آینده‌ای نزدیک

راه‌اندازی سامانه تاریخ شفاهی رزمندگان و شهدای مازندران در آینده‌ای نزدیک
کهنسال با بیان اینکه جمع‌آوری تاریخ شفاهی یکی از راهبردهای ما در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است؛ گفت: به زودی سامانه ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان و شهدای استان راه اندازی می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛ سعید کهنسال در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران به تشریح برنامه‌های حوزه فرهنگی در آستانه هفته دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: رسانه‌ها نقش موثری در تولید محتوا و نشر فرهنگ ایثار و شهادت دارند که قابل تقدیر و تجلیل است.

وی افزود: اهم فعالیت بنیاد شهید در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است؛ امری که مدت‌ها مغفول مانده بود.

مدیرکل بنیاد شهید مازندران خاطرنشان کرد: لذا باید تمامی امور دارای سبقه فرهنگی باشد و توسط اصحاب رسانه تبیین شود.

این مسئول ادامه داد: عدم شفافیت قانونی و عدم پیوست مالی از جمله مشکلاتی در این حوزه است که نیازمند مطالبه‌گری است.

کهنسال گفت: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم اکنون شاهد یک پیوستگی و وحدت میان دستگاه‌های متولی هستیم که تمامی امور در قالب قرارگاهی پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: خرد جمعی پیش نیاز انجام امور فرهنگی است تا کارهای فاخری را رقم بزند.


لزوم وحدت رویه و حرکت روی یک مدل مشترک از سوی دستگاه‌های متولی
مدیرکل بنیاد شهید مازندران بیان کرد: حضور تشکل‌های ایثارگری و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت در وسط میدان برای انجام کارهای عملیاتی بنیاد یک حضور حداکثری است که در پیشبرد امور فرهنگی با جدیت دنبال می‌شود.

این مسئول افزود: وحدت رویه و انتخاب یک مدل مشترک در میان دستگاه‌های متولی در امور فرهنگی از راهبردهایی است که مجدانه آن را دنبال می‌کنیم.

کهنسال اعلام کرد: پایش، نظارت و ارزیابی از اصول کار فرهنگی است که با جدیت در دستور کار قرار دارد.

وی اذعان کرد: جمع‌آوری تاریخ شفاهی در دیدارهای حضوری با خانواده‌های شهدا یکی از راهبردهای ما در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

مدیرکل بنیاد شهید مازندران گفت: ما در حوزه آرشیو وصیت‌نامه، زندگینامه، تصاویر، صوت، فیلم و سخنان شهدا در استان با یک از هم گسیختگی مواجه هستیم که هنوز تجمیع نشده است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به صورت قرارگاهی دنبال می‌شود

این مسئول مطرح کرد: در گذشته نهادهای متفاوتی دلسوزانه اقدام به جمع‌آوری اسناد شهدا کرده‌اند که این اسناد در دستگاه‌های مختلف موجود است اما یک آرشیو کلی وجود ندارد.

کهنسال با اشاره به اجرای ۱۴ برنامه مشترک در طول هفته دفاع مقدس، اعلام کرد: طی هفته دفاع مقدس امسال نیز برنامه‌های متنوعی در دست انجام قرار دارد که غبارروبی گلزار شهدا، ایستگاه‌های صلواتی، دیدار با خانواده‌های شهدا در قالب طرح سپاس، تجلیل از رزمندگان دوران دفاع مقدس، تبلیغات محیطی، اعزام راویان دفاع مقدس به دستگاه‌های اجرایی جهت روایت دوران دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه‌های دفاع مقدس، برگزاری نمایشنامه‌های صحنه‌ای و خیابانی، آموزش روایت‌گری، پژوهش‌محوری از هر شهید، محله‌محوری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، رونمایی فیلم روجا و زیر درخت توت از جمله برنامه‌ها در طول این هفته است.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات متنوع ورزشی، اعزام خانواده‌های شهدا به عتبات عالیات، مشهد و قم، معرفی شهدای دفاع مقدس در صداوسیما، اعزام پیام آوران ایثار، تعویض پرچم مزار شهدا و برگزاری یادواره‌های شهدا در اقصی نقاط استان از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان مازندران است.


 تاریخ شفاهی ۲۵۰۰ ایثارگر مازندران در سال‌جاری جمع‌آوری می‌شود
محمد علیزاده معاون فرهنگی بنیاد شهید مازندران نیز اظهار کرد: تاریخ شفاهی زندگی‌نامه، خاطرات و وصیت‌نامه شهدا در قالب یک سامانه‌ای که در دست راه‌اندازی است به نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

وی افزود: اطلاعات موجود در حال بارگذاری در سامانه است و به‌زودی این سامانه راه‌اندازی خواهد شد.

معاونت فرهنگی بنیاد شهید مازندران خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۴ هزار ایثارگر در مازندران شناسایی شده است که باید تاریخ شفاهی آنان ضبط شود.

این مسئول ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون، تاریخ شفاهی بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ ایثارگر جمع‌آوری شده است و طی سال جاری بنا است تا تاریخ شفاهی ۲ هزار و ۵۰۰ ایثارگر جمع‌آوری شود.

علیزاده گفت: یاد‌واره شهدای افلاکیان در طول هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد که کلیه مراسم‌های این برنامه از آثار مستندات موجود شهدا استفاده و اجرا شده است.

وی متذکر شد: به جای مجری، قاری و مداحی این برنامه از فیلم و صوت به جای مانده از شهدا استفاده شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.