کد خبر : 15816
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۴۴
234 views

نوعروس گردشگری مازندران نیازمند توجه بیشتر

هچیرود؛ جاذبه‌ها از هم سبقت می‌گیرند!

هچیرود؛ جاذبه‌ها از هم سبقت می‌گیرند!
هچیرود شهر همه چیز تمامی است؛ اینجا پر از فرصت‌هایی که اگر غافل شوید بعید نیست پشت دست‌تان را با دندان بگزید...


به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی- یکی از پر رفت‌وآمدترین شهرهای توریستی ایران، استان مازندران است. این استان دارای شهرهای پرجاذبه‌ای به نسبت سایر استان‌های ایران است. اگر استان مازندران را قطب گردشگری ایران بدانیم، بدون شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران را باید هچیرود دانست که به دلیل جاذبه‌های طبیعی بی نظیرش بسیار شهرت دارد. هچیرود تا سال ۹۱ یک منطقه روستایی متشکل از چندین روستا و دهستان بوده که به دلیل توسعه گردشگری در این منطقه، تبدیل به شهر شده است.

شهر هچیرود در نزدیکی چالوس قرار گرفته است و در کنار اتوبان کناره و در فاصله کمی از متل قو و نمک آبرود قرار گرفته است؛ در واقع جاده منتهی به هچیرود ۵ کیلومتر بعد از ساختمان معروف متل قو از کنار اتوبان کناره آغاز شده و تا کوه تله کابین نمک آبرود کشیده می‌شود.

هچیرود را می‌توان یک نگین سرسبز و زیبا و تازه کشف شده دانست، هر چند در منطقه‌ای با مقاصد گردشگری مشهوری چون نمک آبرود و متل قو، نام هچیرود کمتر شنیده شده است؛ با این حال هچیرود به تمام این مقاصد گردشگری مشهور و شناخته شده بسیار نزدیک است.

هچیرود با طبیعتی ساحلی و کوهستانی

از نظر جغرافیایی هچیرود از شمال به دریای خزر، از شرق با شهر چالوس و از غرب  به عباس آباد و کلارآباد و از  جنوب نیز با رشته های کوه‌های البرز همجوار است؛ طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های گردشگری این منطقه سبب شد که هچیرود نیز همانند بسیار از شهرهای شمالی به محلی امن و آرام برای سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری تبدیل شود.

از آن‌جایی که هچیرود همچنان بافت زیبای روستایی و سرسبز خود را حفظ کرده است، شاید بتوان گفت که مهم‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه همین طبیعت سبز، زیبا و بکر است. از طرفی هچیرود دارای طبیعتی ساحلی و کوهستانی است. نزدیکی به سواحل دریای خزر، دشت‌های سرسبز و جنگل‌های پوشیده از درختان و کوهستان‌های سربه فلک کشیده سبب شده است که هچیرود به مقصدی ایده آل برای علاقمندان به گردشگری و طبیعت گردان بدل شود.

گردشگری کشاورزی؛ ایده‌ای نو برای طبیعت‌گردی

از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه می‌توان به باغات میوه و مزارع و شالیزارهای هچیرود نیز اشاره کرد. به ویژه اگر در ماه‌های خرداد و تیر به این منطقه مسافرت کنید دیدن شالیزارهای سرسبز، دشت ها و علفزارها می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

هچیرود نیز مانند سایر شهرهای استان مازندران مأمن تولید مرکبات است. باغ‌های مرکبات به ویژه نارنج و پرتقال در این منطقه به وفور دیده می‌شوند. در فصل بهار عطر بهار نارنج و شکوفه‌های پرتقال هر علاقمندی به طبیعت را مسحور خویش می‌سازد.

برای علاقمندان به دریا و آرامش آن، اقامت در ویلاها و سوئیت‌های ساحلی در هچیرود می‌تواند بهترین انتخاب باشد.  سواحل هچیرود همانند سایر مناطق ساحلی در خطه شمالی کشور در فصول گرم سال پذیرای میهمانان و علاقمندان به دریا و شنا است.

رودخانه هچیرود؛ یک تیرو چند نشان!

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه رودخانه هچیرود است. این رودخانه در دل طبیعت هچیرود جریان دارد و در اطراف آن مناظر و چشم اندازهای طبیعی و بکر بسیاری وجود دارد که می‌تواند محلی برای لذت بردن از طبیعت و خنکای آب باشد. حاشیه رودخانه هچیرود پوشیده از درختان و پوشش گیاهی سبز و بومی است. نکته جالب توجه در مورد این رودخانه امکان ماهیگیری در آن است که برای گردشگران یک فرصت طلایی برای لذت بردن از اوقات خوش در کنار خانواده ایجاد می‌سازد.

هچیرود از اجتماع چندین روستا ایجاد شده است و یکی از زیباترین روستاهای این منطقه روستای چاخان با پوشش جنگلی انبوه است که برای علاقمندان به طبیعت کوهستانی و جنگلی یک مقصد متفاوت با چشم اندازهای بی نظیر محسوب می‌شود.

نمک‌آبرود بیخ گوش‌تان است

شهرک مشهور و توریستی نمک آبرود در منطقه هچیرود واقع شده است و فاصله چندانی با آن ندارد. بنابراین با اقامت در هچیرود می‌توان برای استفاده از امکانات گردشگری منطقه توریستی از جمله تله کابین و سورتمه و سایر تفریحات مهیج  منطقه استفاده کرد.

خط هشت یکی دیگر از محله‌های دیدنی چالوس است که دارای خط ساحلی بی نظیر و دیدنی است. با اقامت در هچیرود می‌توان برای لذت بردن از ساحل و دریا به این منطقه سفر کرد.

تدوین اطلس سرمایه‌گذاری هچیرود برای معرفی فرصت‌ها

جعفر ردایی شهردار هچیرود در خصوص توسعه فرصت‌های گردشگری هچیرود، اظهار کرد: اطلس سرمایه‌گذاری شهر، به منظور معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری هچیرود در دو بخش ساحل و جنگل و با ارائه طرح‌های بوم‌گردی، اسکله، هتل و دیگر بخش‌های گردشگری تهیه شده است.

وی با با بیان اینکه ساحل یک ظرفیت بزرگ برای این شهر است؛ افزود:با ایجاد پیاده راه ساحلی به طول ۶ کیلومتر این ساحل را متحول می‌کنیم و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

شهردار هچیرود با بیان اینکه موضوع سرمایه‌گذاری در شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در بخش مسکن گردشگری و خدماتی، سرمایه‌گذارانی که قصد فعالیت در ساحل، محلات و جنگل دارند به شهرداری مراجعه می‌کنند، اما بیشترین مشکل، محدودیت‌ها و موانع، ضوابط و مقررات دست و پاگیر است.

اینجا فرصت‌ها از دست نمی‌رود!

این مسئول با بیان اینکه در بحث برندسازی هچیرود اقداماتی صورت گرفته و هچیرود به نام شهر فرصت‌ها نامگذاری شده است؛ ادامه داد: در هچیرود هیات عالی و کمیسیون سرمایه‌گذاری تشکیل و در این رابطه جلسات متعددی برگزار شد، همچنین فرصت‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد.

ردایی، تاکید کرد: موانعی همچون حریم‌های متعدد، زیرساخت‌های شهری چون کمبود آب آشامیدنی یا تداخل اسناد ثبتی صادره در ساحل با خط محدوده منابع طبیعی، نداشتن تصویب طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی، عدم لحاظ جمعیت شناور و خانه دومی در برنامه ریزی شهری از مسائلی است که  مانع بهره‌برداری حداکثری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرها می‌شود.

احداث اسکله هچیرود لنگ موافقت منابع طبیعی

وی با اعلام آمادگی این نهاد خدمات رسان برای ساخت اسکله در هچیرود، عنوان کرد: در خصوص احداث اِسکله که مقرر بود در چند شهر استان اجرایی شود جای گله وجود دارد زیرا موافقت‌های اصولی انجام شد و اداره گردشگری هم همکاری کرد، اما در حوزه منابع طبیعی منجر به قرارداد نشد.

شهردار هچیرود گفت: طرح اسکله یک طرح منحصربفردی است و در صورتی که به آن توجه شود و موانع آن رفع شود فرصت بسیار ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

این مسئول اذعان کرد: جاده سلامت که در پای کوه مدوبن در کنار تله‌کابین نمک آبرود، ظرفیت بالای بوم‌گردی سنگ‌وارث و بازار بزرگ نیز فرصت‌های بسیار عالی برای سرمایه‌گذاری در شهر هچیرود است.

شهردار هچیرود، افزود: جاده پای کوه هچیرود به طول سه کیلومتر یکی از مهم‌ترین طرح‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری این شهر است که با قرارداد ۱۰ ساله به شهرداری واگذار شده است.

تلاش برای معرفی شهر ۱۰ ساله

این مسئول با بیان اینکه در این سه کیلومتر فضاهای متنوع و منحصر به‌فردی وجود دارد که موقعیت ویژه و خاصی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است، تشریح کرد: دو پروژه بزرگ شامل هتل پسرخاله پایدار و برج تجاری مسکونی صادقیان نیمه کاره رها شدند و از مالکان درخواست کردیم که جهت تکمیل و بهره‌برداری آن اقدام کنند؛ زیرا وجود طرح‌های نیمه تمام خود مانع سرمایه گذاری‌های جدید در شهر است.

ردایی بر استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت هنرمندان بومی منطقه تأکید کرد و افزود: رشته‌های ورزشی والیبال و ورزش‌های هوایی و ساحلی فرصتی برای هچیرود است تا ظرفیت‌های خود را در سطح ملی بهتر نشان دهد.

وی متذکر شد: هچیرود را شاید خیلی‌ها نشناسند، از این رو در معرفی و نام هچیرود که تنها ده سال از شهر شدنش می‌گذرد باید تلاش دو چندان صورت گیرد.

شهردار هچیرود یادآور شد: هچیرود روز ۲۸ آبان تبدیل به شهر شد و به همین منظور، ۲۸ آبان را روز هچیرود نامگذاری کردیم و برای این روز ویژه برنامه های متنوعی داریم که هر ساله با حضور شهروندان و گردشگران برگزار می‌شود.

اینجا همه چیز برای اقامتی دلچسب فراهم است

حسین متاجی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار  تیتر شمال؛ در این باره، اظهار کرد: هچیرود یکی از شهرهای برند گردشگری غرب مازندران است و به‌عنوان یکی از شهرهای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مازندران محسوب می‌شود.

وی افزود: اولین شاخصه این شهر آن است که در محدوده منطقه یک گردشگری ایران یعنی در محدوده نمک‌آبرود تا کلارآباد واقع شده است که در این محدوده، بهترین رستوران‌ها، بهترین مجتمع‌های سرگرمی و تفریحی و بهترین هتل‌ها نظیر هتل پنج ستاره پارسیان خزر، هتل چهار ستاره ونوس در مجموعه نمک آبرود، وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس، خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها و امکانات مناسب دست به دست یکدیگر داده و  فرصت‌های خوبی را رقم زده است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به فعالیت رستوران‌های بسیار خوب با سرو غذاهای متنوع یک ظرفیت بسیار مطلوب درقالب شکم‌گردی را نیز خلق کرده است که مشتاقان و طرفداران خاص خودش را دارد.

اجرای ۶ پروژه گردشگری با اعتبار ۵ هزار میلیاردی در دست اجرا است

متاجی عنوان کرد: البته وجود اقامتگاه‌های بسیار خوب به ویژه در روستای کریم‌آباد هچیرود نیز یکی دیگر از فرصت‌های خوب گردشگری این منطقه است که بخشی از همین روستا را نیز می‌توان با توجه به سرو غذاهای بومی-محلی، به عنوان منطقه شکم گردی تعریف کرد.

وی بیان کرد: در کنار این ظرفیت‌های مناسب موجود، پروژه‌های  بسیار خوبی نیز نظیر هتل چهار ستاره و دو ستاره در این محدوده در دست احداث است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس، گفت: البته بیش از ۶ پروژه مهم گردشگری با اعتباری بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی نیز در این محدوده در حال احداث است که به ظرفیت‌های این منطقه، اضافه خواهد کرد.

این مسئول اذعان کرد: این پروژه‌ها هم‌اکنون، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا بر پیش‌بینی‌ها حداقل ۵۰ درصد این پروژه‌ها تا دو سال دیگر به بهره‌داری می‌رسد.

بازی‌های دریایی، بومگردی و صنایع‌دستی را یک‌جا تجربه کنید

متاجی، فعالیت هفت ایستگاه تفریحی با امکاناتی نظیر بازی‌های دریایی، جت اسکی‌ها، قایق موتوری و پروازهای هوایی و هیجانی در مجموعه‌های ساحلی این منطقه از دیگر ظرفیت‌های این شهر است که بر جذابیت‌های گردشگری آن افزوده است.

وی اعلام کرد: پارک سنگ وارث هم که اخیرا از سوی شهرداری هچیرود آماده شده است یکی از نقاط بسیار جذاب برای پیاده روی در محدوده جنگلی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس، با اشاره به ظرفیت‌های بومگردی و صنایع‌دستی هچیرود، مطرح کرد: در حوزه صنایع‌دستی، کارگاه‌های فعالی در هچیرود داریم که عمده این کارگاه در رشته سفال،سرامیک، معرق‌کاری و منبت‌کاری مشغول فعالیت هستند که تولیدات بسیار کیفی و صادراتی را ارائه می‌دهند.

این مسئول، افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب تولیدات صنایع‌دستی در هچیرود می‌بایست با حمایت دولت، بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی ئر این شهر راه‌اندازی کرد تا بشود محصولات بومی-محلی این منطقه را به گردشگران، عرضه کرد.

کریم‌آباد روستای شاخص بومگردی/اینجا طعم غذاهای بومی زیر زبان‌تان می‌ماند

متاجی، اظهار کرد: بومگردی یکی از ظرفیت‌های خوب هچیرود است که به طور نمونه منطقه شاخص بومگردی ننه گل‌ابرو در روستای کریم‌آباد با ظرفیت ۱۲ اتاق یک ظرفیت قابل توجه در این بخش است که پذیرای مهمانان داخلی و خارجی بسیاری در طول سال است.

وی ادامه داد: با توجه به عمر نزدیک به یک دهه‌ای شهر تازه تاسیس هچیرود، یک زیرساخت‌ها و امکانات کامل گردشگری در این منطقه در حال شکل‌گیری است و لذا این شهر به عنوان شهر فرصت‌ها نامگذاری شده است که تمامی خدمات بخش گردشگری را به ذائقه‌های گوناگون گردشگران ارائه می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس، گفت: نزدیکی به دو فرودگاه و بندر نوشهر یکی دیگر از ظرفیت‌های این شهر است که بر جاذبه‌های هچیرود برای انتخاب به عنوان مقصد گردشگری، دو چندان افزوده است.

ظرفیت مغفول گردشگری سلامت در هچیرود

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر و با توجه به شکل‌گیری نوع نوینی از گردشگری با نام گردشگری سلامت، یکی از نیازهای هچیرود بحث توجه جدی به گردشگری حوزه سلامت است که بخشی از این حوزه را شهرداری با برخی پروژه‌ها نظیر پروژه جاده سلامت جنگلی و پیاده روی ساحلی فراهم آورده اما نیاز به احداث مراکز درمانی مجهز و ارائه خدمات پزشکی به بیماران خارجی و داخلی، کاملا احساس می‌شود.

متاجی، ادامه داد: در واقع یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی که می‌تواند در هچیرود اتفاق بیفتد، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و احداث هتل بیمارستان است که قطعا بسته خدمات گردشگری هچیرود را کامل‌تر خواهد کرد.

به واقع که هچیرود شهر همه چیز تمامی است؛ می‌توان در کنار دریا به افق خیره شد و به صدای امواج گوش داد یا روی ماسه‌های شنی‌اش راه رفت. می‌توان در دل جنگلش به تماشای رود نشست. اینجا فرصت اقامت در خانه‌های گلی روستایی با آن غذاهای لذیذ سنتی برایتان فراهم است و می‌توانید با خرید صنایع دستی، سوغاتی ماندگار را به ارمغان ببرید.

آری، اینجا ونیز مازندارن است….

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.