کد خبر : 14068
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
124 views

تشریح دستاوردهای سفر هیات اقتصادی مازندران به روسیه؛

انعقاد قرارداد ۲۴۶ میلیون دلاری تا راه‌اندازی خط پروازی مسکو به ساری

انعقاد قرارداد ۲۴۶ میلیون دلاری تا راه‌اندازی خط پروازی مسکو به ساری
استاندار مازندران گفت: در سفر هیات اقتصادی استان به روسیه ۲۴۶ میلیون دلار قرارداد بسته شد که باتوجه به مراودات دو کشور این قرارداد بیشتر می‌شود.


به گزارش تیتر شمال؛ سیدمحمود حسینی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه با هدف تشریح دستاوردهای سفر هیئت اقتصادی مازندران به روسیه اظهار کرد: دولت سیزدهم راهبردی را در سیاست خارجی تدوین کرده است تا بتواند در بی اثرکردن تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران تاکنون از مزیت‌های مرزی خودش هیچ استفاده‌ای را نبرده است، تصریح کرد: مازندران با ۵ کشور از طریق دریای خزر هم‌مرز است و بسیار محدود از این مزیت بهره بردیم، با راهبرد جدی دولت ، راه برای مازندران باز شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه سه بندر مهم دریایی و سه فرودگاه مهم بین‌المللی در استان می‌تواند نقش بسیار موثری در کریدور شمال جنوب ایفا کند، ادامه داد: از یک سال و نیم گذشته دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه شروع کرده است و دعوت‌نامه‌های پی در پی برای حضور در کشورخودشان داشتیم.

حسینی‌پور با اعلام اینکه اولین سفر خارجی مقامات اجرایی استان با همراهی بخش خصوصی به صورت رسمی به کشور روسیه انجام شده است، اظهار کرد: در این سفر سعی کردیم فعالان اقتصادی استان حضور پیدا کنند تا توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی اهداف سفر را دنبال کنیم.

وی با بین اینکه جلسات متعددی در این سفر ۶ روزه در کشور روسیه انجام شده است، گفت: این سفر دستاوردهای خوبی داشته است و برخی از این دستاوردها غیرقابل پیش‌بینی بوده است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه انعقاد قراردادهای اجرایی هدف اصلی ما در این سفر بوده است، ادامه داد: در چند استان روسیه  پایانه صادراتی روماک مازندران راه‌اندازی می‌شود و قرارداد همکاری ۲۰۰ میلیونی دلاری برای عرصه محصولات غذایی مازندران بسته شد.

این مسئول با اعلام اینکه این قرارداد برای اولین بار بین دو کشور ایران و روسیه بسته شد، خاطرنشان کرد: قرارداد تامین مواد پلیمری به ارزش ۲۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ بسته شد.

حسینی‌پور از راه اندازی دفتر پارک علم و فناوری مازندران و تکنو پارک مسکو خبر داد و گفت: با دستور رئیس گمرک روسیه موانع ارسال مواد غذایی از مازندران به روسیه برداشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این سفر سه کارگروه بین مازندران و روسیه تشکیل شده است، ادامه داد: حل مشکلات قرنطینه‌ای محصولات آبزی، مشکلات بانکی و مراودات گردشگری در این سفر بررسی شد و در مراودات خودمان با روسیه مشکلی پولی و بانکی نداریم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه لیزینک خرید کشتی از دیگر موارد مهم این سفر بود که محقق شد، ادامه داد: کارت گردگشگری در اولویت دو کشور قرار گرفت.

این مسئول تعامل برای کشتی‌سازی ایران و روسیه، انعقاد تفاهم‌نامه مرکز صادرات برنج ایران و سرای تجاری ایران در مسکو و راه اندازی دفتر این در آینده نزدیک برنج مازندران در سبد غذایی روسیه قرار می‌گیرد.

حسینی‌پور از تفاهم‌نامه دانشگاه فذا و سن پتزبورگ برای آموزش زبان فارسی بین دو کشور خبر داد و گفت: مازندران با اقتدار و عزت در این سفر وارد مذاکره شده است.

استاندار مازندران افزود: با قراردادی که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه بسته شد باید تغییراتی در تولید محصولات‌مان ایجاد کنیم و به سمت صادارت‌محور پیش برویم.

این مسئول فعال کردن کریدور شمال جنوب را یکی از مزیت‌های مهم مازندران دانست و ادامه داد: واردات نهادهای دامی از خزر به زودی شروع می‌شود تا نیازمندی‌های تولیدات دام و طیور تامین شود.

وی توجه به گردشگری را یکی از مسائل مهم در این سفر عنوان کرد و افزود: بزرگ‌ترین رویداد گردشگری با حضور ۲۰۰ فعال این حوزه پنج مهرماه سال جاری در مازندران برگزار می‌شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه خط پروازی روسیه و ساری به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، گفت: پیشنهاد خط دریایی برای جابجایی گردشگران داده شد و مورد موافقت طرف روسی قرار گرفت.

حسینی‌پور اظهار کرد: در سفر هیات اقتصادی مازندران به روسیه ۲۴۶ میلیون دلار قرارداد بسته شد که باتوجه به مراودات دو کشور طی ماه های آینده این قرارداد بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.