کد خبر : 15627
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
179 views

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

«تبیین»؛ مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است/لقب «دارالمومنین» باید ماندگار بماند

«تبیین»؛ مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است/لقب «دارالمومنین» باید ماندگار بماند
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تبیین و روشنگری مبنای تفکر انقلاب اسلامی است؛ گفت: «دارالمؤمنین» از ویژگی‌های بارز شهرستان بابل است که باید در تمام طول تاریخ به یادگار بماند.


به گزارش تیتر شمال؛ آیت‌الله صادق لاریجانی ظهر امروز در اولین پیش همایش ملی دارالمؤمنین در شهرستان بابل ضمن گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: شهرستان بابل از زمان‌های گذشته تابه‌حال از وجود علمای بزرگی برخوردار بوده است و برگزاری این همایش از ابتکارات این شهرستان برای تبیین افکار جامعه لازم و ضروری بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توقع در دین افزود: باتوجه‌به وضعیت فرهنگی و تمدنی در حال حاضر باتوجه‌به روایات و آیات متعدد دینی این توقع در جامعه وجود دارد که به ترویج افکار علمای بزرگ بپردازند و شخصیت‌های علمی را در جامعه برای نسل‌های آینده ترویج دهند.

وی تصریح کرد: جایگاه و نقش عالمان دینی بسیار رفیع و دقیق است، و بر همه کسانی که استعداد و توانایی فراگیری علوم دینی را دارند لازم است که در صورت نیازِ جامعه در این عرصه قدم بگذارند و در امر یاریِ دین همت گمارند.


آموزه‌های اسلام ناب به نسل جوان ارائه شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باتوجه‌به جایگاه رفیع دین مبین اسلام و حضور قدرتمند آن در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در مواجهه هوشمندانه با چالش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در طول تاریخ بشریت جامعه نیازمند ترسیم چشم‌اندازی برای بشریت است تا آینده‌ای الهام‌بخش، فعال و مؤثّر را در جهت تحکیم و ارائه الگوی مردم‌سالاری دینی، ایجاد و توسعه جامعه اخلاقی، نوگرایی و پویایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب به نسل جوان داشته باشد.
انقلاب اسلامی نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود
آملی‌لاریجانی بیان داشت: انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود که در جامعه شکل گرفت. حضرت امام رحمةالله‌علیه حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد و واقعیاتی را که در رژیم پهلوی اتفاق می‌افتاد و آن‌ها مخفی می‌کردند، مورد روشنگری قرار داد؛ بنابراین، تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است؛ یعنی اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست. اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند، باید این تبیین را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم. اینکه بعضی‌ها تعریف تبیین را تحریف کردند و به معنای پوشاندن حقایق یا توجیه اشتباهات به کار برده‌اند، برداشت کاملاً نادرستی است و باید این برداشت را اصلاح کرد. نکته مهم دیگر اینکه باید این مفهوم را در کنار سایر مفاهیمی که رهبر انقلاب بر روی آن تأکید دارند، تعریف کنیم.

آملی‌لاریجانی با اشاره به تفقد در دین گفت: معنای تفقد در دین به معنای تلاش برای کسب معرفت عمیق است و فقیه فردی است که به معرفت عمیق در دین می‌رسند و می‌توانند قوانین و احکام را برای جامعه تبیین کنند پس علمای ما با چنین شخصیت‌هایی نباید در طول تاریخ مهجور شوند.

وی ادامه داد: کتاب خدا و معارف اهل‌بیت مملو از علومی است که باید روی مولفه‌های اثر گدار در علوم‌انسانی دینی کارکرد و آن را برای جهان تبیین کرد.


 

لقب دارالمومنین باید ماندگار بماند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چنین همایش‌هایی باعث می‌شود که دارالمؤمنین که از ویژگی‌های بارز این شهرستان شهرستان‌های مازندران است که باید در تمام طول تاریخ به یادگار بماند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به تناقص بین نگاه و عمل برخی از افراد اشاره کرد و افزود نباید فقط شعار داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این همایش اذعان داشت: هدف از این همایش ملی نشان‌دادن هویت شهر بابل است که یکی از عناوین شناخته شده در سطح استان و بیرون از استان برای این شهرستان بوده است و در بین مردم این عنوان امر شناخته شده‌ای است و بار فرهنگی دارد.
بابل به علت سبقه طولانی حوزه‌های علمیه به دارالمومنین شهرت دارد
امام‌جمعه شهرستان بابل نیز اظهار داشت: شهرستان بابل از جمله شهرهای استان مازندران است که دارای سبقه دینی برجسته‌ای در کشور بوده است که به‌منظور برجسته‌سازی این سبقه تاریخی این همایش شکل گرفت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی ادامه داد: این همایش باهدف حفظ میراث ارزشمند ایمانی گذشتگان در ۱۰ محور اصلی آماده شد و در اختیار عموم قرار گرفت و مقالاتی نیز پیرامون این محورها از صاحب‌نظران دریافت شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این همایش که به‌صورت پیش همایش برگزار شده است.

امام‌جمعه بابل با تأکید بر ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی و موقوفات در این شهرستان بیان داشت: امید داریم با برگزاری این همایش‌ها در کنار نام بابل هویت دینی این شهرستان را برندسازی کنیم تا هویت واقعی آن حفظ و ماندگار شود.

دبیر همایش ملی دارالمؤمنین بابل نیز با اشاره به ابعاد مختلف علمی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی این شهرستان اظهار کرد: این شهرستان به علت سبقه طولانی متعدد حوزه‌های علمیه در این شهرستان قدمتی طولانی در لقب این شهرستان به‌عنوان دارالمؤمنین دارد.

وی تصریح کرد: وجود ۳۰ حوزه علمیه و وجود ۷۰ مجتهد گواهی است بر سبقه طولانی این شهرستان به‌عنوان دارالمؤمنین بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.