کد خبر : 17329
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳
140 views

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خبر داد:

تعطیلی و برچیده شدن بازار غیرقانونی فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار

تعطیلی و برچیده شدن بازار غیرقانونی فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار
پس از سالها دغدغه و نگرانی دوستداران محیط زیست، تعطیلی و برچیده شدن بازار غیرقانونی فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار محقق شد.


به گزارش تیتر شمال؛ پس از سال‌ها دغدغه و نگرانی دوستداران محیط زیست و مطالبات به حق افکار عمومی و در اجرای مواد قانونی ( ماده ۱۰-۱۲ قانون شکار و صید و ۸ ایین نامه اجرایی همین قانون،ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی) با پیگیری‌های مستمر از سوی محیط زیست استان و همراهی مسؤولان و معتمدان شهرستان فریدونکنار و دستگاه قضایی، علاوه بر تمکین و احترام بازاریان مورد نظر و سماکان به اجرای قانون و در راستای مراقبت از حقوق عامه بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی در فریدونکنار برچیده و تعطیل شده است.

عطاءاله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های مستمر از سوی محیط زیست استان و شهرستان فریدونکنار و همراهی قاطعانه مسؤولان شهرستان فریدونکنار اعم از فرماندار، دادستان و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، معتمدان شهر، اصحاب رسانه، مطالبه دیرینه دوستداران حیات وحش و عموم علاقمندان به محیط زیست محقق شد و بازار غیرقانونی عرضه، فروش و تجارت پرندگان وحشی برچیده و تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه امسال بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار برپا نشد، تاکید کرد: ماموران محیط زیست به‌صورت لحظه‌ای و مستمر در حال رصد بازار جمع شده هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: ساماندهی شکار و زنده‌گیری پرندگان وحشی در تالاب فریدونکنار در مسیر بهره‌برداری صحیح قرار گرفته و با حذف بازار غیرقانونی سوداگری پرندگان مهاجر، بهره‌برداری به سمت و سوی استفاده پایدار قرار گرفته است.

کاویان با اشاره به حذف بازار و برچیدن روش‌های غیرقانونی زنده‌گیری پرندگان مهاجر، بهره‌برداری سنتی و پایدار  که همان روش سنتی و پذیرفته شده “دوما” است را در منطقه ضروری  دانست که موجب احیاء و امنیت زیستی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر به تالاب می‌شود.

وی از  حمایت های همه جانبه مسؤولان شهرستان فریدونکنار، جوامع محلی، دامگاهداران و سماکان که در جمع‌آوری بازار غیرقانونی پرندگان مهاجر وحشی با مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار، همکاری و همراهی کردند، تشکر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و به تبع آن مجموعه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با احترام به حقوق ذی‌نفعان تالاب و مجموعه دامگاهداران، بر حفاظت مشارکتی تالاب و بهره برداری معقول از منابع زیستی با اعمال روش‌های سنتی و پذیرفته شده “دوما” در منطقه همواره تاکید نموده و از توسعه و ترویج فعالیت های گردشگری و پرنده نگری برای بقای منطقه حمایت می‌کند.

لازم به ذکر است؛ تالاب بین‌المللی فریدونکنار مشتمل بر دامگاه‌های سه گانه سرخرود، ازباران و لپوی فریدونکنار دارای حدود ۲۰۰ بهره‌بردار است، که در دو دهه اخیر بدلیل تغییر  روش برداشت شکار سنتی از دوما به روش غیر‌مجاز و صید تجاری “کرس ” چالش‌های زیادی در حفاظت و مدیریت تالاب و حیات وحش ایجاد کرد و عده ای سودجو و زیاده خواه نیز در به انحراف کشاندن شیوه سنتی مدیریت و مشارکت حفاظت تالاب در این فرآیند نقش داشته و از این رو عمده دامگاه‌داران را ناخواسته در مسیری که در تقابل با اهداف و برنامه حفاظت از محیط زیست بود را قرار دادند.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.