کد خبر : 18047
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
164 views

پرونده افتتاح ناقص نیروگاه زباله سوز نوشهر روی میز دستگاه قضا

پرونده افتتاح ناقص نیروگاه زباله سوز نوشهر روی میز دستگاه قضا
نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت بیش از سه سال از بهره برداری آن طبق گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اکنون به علت رعایت نشدن الزامات زیست محیطی، شکایتی علیه کارفرمای این نیروگاه انجام گرفته تا هرچه زودتر نسبت به رعایت اصول موازین زیست محیطی اقدام کند.


به گزارش تیتر شمال؛ نیروگاه زباله سوز نوشهر با گذشت بیش از سه سال از بهره برداری آن طبق گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر  اکنون به علت رعایت نشدن الزامات زیست محیطی، شکایتی علیه کارفرمای این نیروگاه انجام گرفته تا هرچه زودتر نسبت به رعایت اصول موازین زیست محیطی اقدام کند.

این نیروگاه در ۲۷ آذر ماه سال ۱۳۹۹ با هدف فرآوری ۲۰۰ تُن زباله تولیدی شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه “پلنگ چال ” مکان قبلی دفن سنتی و غیر بهداشتی زباله نوشهر افتتاح شد.

برابر قرارداد، شهرداری نوشهر در اجرای این طرح ملی به عنوان کارفرما معرفی شد منتهی سرمایه گذار بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات و ابنیه باید مدت هفت سال سود حاصل از فروش برق فعالیت نیروگاه که بابت آن سرمایه گذاری کرده بود باید در آمد کسب کند.

کامبیز محسن سلطانی رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت: یکی از علت‌های شکوائیه علیه کارفرمای نیروگاه این بوده که متاسفانه با گذشت بیش از سه سال از فعالیت این مجموعه همچنان به سیستم تصفیه خانه، انتقال پسماند‌های خطرناک دپو شده با ثبت درخواست در سامانه جامع محیط زیست مجهز نشده و افزون بر آن سیستم پایش لحظه‌ای آن مدتی است روند فعالیت آن مختل شده است.

او افزود: افزون بر آن قرار بود همزمان با بهره برداری نیروگاه زباله‌های تلنبار شده مربوط به چهار دهه گذشته در ضلع غربی آن به شکلی ساماندهی شود به عبارتی زباله‌های ارزشمند و قابل بازیافت جداسازی و بقیه هم امحا شود که چنین نشد و امروزه در زمان بارندگی حجم زیادی از شیرابه زباله وارد رودخانه منتهی به دریای خزر می‌شود که یک فاجعه زیست محیطی است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر، کوتاهی در رفع اختلال سامانه پایش لحظه‌ای دود خروجی ناشی از دودکش نیروگاه مشکل دیگر آن برشمرد و گفت: خروجی دودکش نیروگاه متصل به سامانه پایش لحظه‌ای اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان در راستای سنجش گاز‌های تولیدی و ذرات ناشی از سوزاندن زباله بوده است و این پایش‌ها لحظه به لحظه باید از طریق سامانه ثبت شود که متاسفانه مدتی است غیر فعال شده و کارفرما هم در این زمینه اقدامی نمی‌کند.

سلطانی افزود: کم کاری کار فرما و سرمایه گذار در رعایت الزامات زیست محیطی، موضوعی که بار‌ها با مسوولان مرتبط در میان گذاشته شد به گونه‌ای که چندین بار این مسوولان از مدیرکل حفاظت محیط زیست گرفته تا معاون امور عمرانی و هماهنگی استانداری، رییس دادگستری، دادستان و فرماندار شهرستان از نحوه فعالیت نیروگاه بازدید داشتند منتهی هنوز اقداماتی که باید برای رفع معضلات زیست محیطی نیروگاه باید به سرانجام می‌رسید، نرسیده است.

سلطانی گفت: تا اینکه در چهاردهم ماه جاری دادستان کل مازندران به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و دبیرشورای حفظ حقوق بیت المال هم از این مجموعه بازدید داشتند و دادستان در همانجا به شهرداری و مدیریت نیروگاه دستور داد هر چه زودتر باید مشکلات آن را رفع و نتیجه کار را گزارش دهند.

او ابراز امیدواری کرد با توجه به گلایه و شکوائیه تشکل‌های مردم نهاد حامی محیط زیست نسبت به فعالیت غیر استاندارد نیروگاه، با صدور حکم دستگاه قضایی هرچه زودتر کارفرمای نیروگاه ملزم به رعایت الزامات زیست محیطی شود و افزون بر دیگر مشکلات آن هم هرچه زودتر رفع شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.