کد خبر : 16919
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
202 views

«غرور» هدیه چوب وکاغذ مازندران به دانش‌آموزان ایرانی؛

حالا تورق می‌چسبد؛ این کتاب‌ها ساخت ایران است

حالا تورق می‌چسبد؛ این کتاب‌ها ساخت ایران است
چوب و کاغذ امروز غرور را روی جلد تمام کتب درسی حک کرد؛ آری این خودکفایی و استقلال در تولید کاغذ، طعم تورق را دلچسب‌تر از همیشه کرده است و حالا این کتاب‌های کاملا ایرانی، درس «ما می‌توانیم» را برای دانش‌آموزان باورپذیرتر کرده‌اند.

به گزارش تیتر شمال؛ مجتبی قربانی _تقریبا تمام اهالی مرکز استان مازندران و مسافرانی که قصد عزیمت به استان سمنان از جنوب ساری را دارند کمی بعد از عبور از سه راهی آستانه پهنه کلا، در سمت چپ‌شان کارخانه عظیمی را مشاهده کرده‌اند که مایه مباهات است.

کارخانه‌ای که بلند شدن دود از دودکش‌های بلندش، چشم‌ها را به خود معطوف و  بوی تند آن مشام را می‌آزاد و این حاکی از سر پا بودن کارخانه عظیمی دارد که چرخ‌هایش می‌چرخد و بیش از دو هزار کارگر در آن رزق و روزی سر سفره‌هایشان می‌برند.

کارخانه‌ای که در فروردین ماه سال ۱۳۹۹، خبر واگذاری‌اش و اینکه شاید دیگر نه خبر از دودش باشد و نه بویش، هول و ولا به دل نه تنها کارگران بلکه همه استان انداخته بود، چوب و کاغذ برای مردمان این دیار یکی است مثل نساجی، یکی است مثل چیت سازی؛ هویت یک شهر که نه یک استان است، نبض زندگی است برای اهالی، بوی خوش نان گرم روی سفره است و غرور برای داشتن چنین داشته‌ای که برخی می‌خواستند با پنبه خصوصی سازی و تیزی واگذاری، سرش را ببرند!

قصه چوب و کاغذ با اهالی شهر، قصه دل دادگی است، قصه هویت است، قصه گذشتن کشاورزان از بهترین زمین و اراضی بود تا به جای خوشه‌های سبز برنج، این کارخانه غول پیکر آبی و نقره‌ای بروید و هر سال پربار تر  از سال قبل شود و حالا همان روز خوش برداشت است، روز خودکفایی…

 

آری، اینجا مازندران است؛ اصلا ساده بگوییم هر کجا پای خودکفایی و پیشرفت که باشد پای مازندران در میان است؛ اینجا پر از جوانان سختکوشی است که پس از هر شکستی، دست‌شان را روی زانو می‌گذارند و بلند می‌شوند و جانانه مبارزه می‌کنند برای پیروزی؛ چوب و کاغذ امروز نه به تولید بلکه به کارگرانش می بالد که مرد میدان بودند و با همه سختی‌ها، نگذاشتند تولید روی زمین بماند.

چوب و کاغذ امروز  غرور را روی جلد تمام کتب درسی حک کرد؛ آری این خودکفایی و استقلال در تولید کاغذ، طعم تورق را دلچسب‌تر از همیشه کرده است و حالا این کتاب‌های کاملا ایرانی، درس  «ما می‌توانیم» را برای دانش‌آموزان باورپذیرتر کرده‌اند.

امروز دستیابی به خودکفایی تولید کاغذ تحریر ۱۵۵ میلیون جلد کتب درسی در بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ کشور، پای مسئولان ملی را برای برگزاری جشن خودکفایی به صنایع چوب و کاغذ مازندران باز کرد و همین کارخانه‌ای که تا همین ۳ سال قبل حرف واگذاری‌اش بود امروز میزبان برگزاری جشن خودکفایی است.

 خودکفایی امروز نتیجه همت و حرکت در مسیر پیشرفت است
امید نیک‌نژاد صبح امروز در آئین خودکفایی در تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی کشور که با حضور وزیر ارشاد، استاندار مازندران، مدیرعامل شرکت توسعه آینده پویا، مسئولان ملی و استانی در محل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران برگزار شد، اظهار کرد: امروز یک رویداد بزرگ فرهنگی و دستاورد دولت سیزدهم را شاهد هستیم.وی افزود: ۱۵۵ میلیون جلد کتب درسی با کاغذ ایرانی تقدیم سراسر دانش آموزان کشور خواهد شد.مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران خاطرنشان کرد: از میزان تولید ۴۵۰۰ تن سال ۹۹ در  آذرماه ۱۴۰۰ به ۴۵  هزار تن رسیدیم و امسال به ۵۵ هزار تن خواهیم رسید.این مسئول ادامه داد: ۶۰۰ میلیون دلار تجهیزات در این شرکت است تا ما امروز به پیشرفت و خودکفایی برسیم.نیک‌نژاد اعلام کرد: امروز سرمایه‌گذاری در مسیر پیشرفت و تولید، هزینه نیست و باید کالایی را تولید کنیم که نیاز کشور است.وی عنوان کرد: همت باید به این سمت مصروف شود که نیاز کشور تولید شود و نگاه صرفا سودمحور ختم به این مسیر نمی‌شد.مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران عنوان کرد: ما می‌توانیم باری از دوش کشور برداریم و خوشحالیم به وعده خود در خودکفایی تولید با همه سختی‌ها عمل کنیم.این مسئول گفت: کارخانجات دیگر کاغذسازی کشور نیز در حال بازگشت به مدار تولید هستند و این امر دستاورد دولت سیزدهم است.نیک‌نژاد تاکید کرد: روزی به ما خرده می‌گرفتند چرا به سمت تولید کاغذ تحریر که دارای سود بسیار کمی است در حال حرکت هستید و ما پیام دولت را دریافت کردیم.مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران مطرح کرد: تا ۸۵ هزار تن کاغذ را ظرفیت تولید داریم و این کارخانه قابلیت تامین نیاز تا نیمی از نیاز کشور را دارد.وی متذکر شد: در طول دو سال گذشته از خروج ۱۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری شد.

نگاه ویژه ه به تولید و اشتغال رمز دسترسی به خودکفایی
مدیرعامل بانک ملی ایران نیز گفت: ما ظرف دو سال به شرایطی رسیدیم که تجهیزات و نیروی انسانی آن خروجی لازم را نداشت و حتی خیلی از همکاران بیکار و تجهیزات بلااستفاده بودند که امروز به خودکفایی تولید کاغذ کتب درسی دست یافتیم.ابوالفضل نجارزاده افزود: این شرکت زیر مجموعه بانک ملی است و ما نگاه سود و زیانی به این شرکت نداریم و نگاه ما نگاه دولت سیزدهم است.مدیرعامل بانک ملی ایران خاطرنشان کرد: این نگاه همانا نگاه ویژه به تولید و اشتغال است و لذا تلاش کردیم تا طی این دوسال، ظرفیت شرکت به ظرفیت گذشته و حداکثری برسد.این مسئول ادامه داد: در این دولت با همکاری و پشتیبانی و تلاش همکاران ما در چوب و کاغذ به این نقطه رسیدیم و تلاش کردیم موانع و مشکلات را مرتفع کنیم.نجارزاده گفت: ما از سال گذشته سیاست واگذاری سهام را در بورس داریم و این موضوع مغایر با حمایت بانک ملی از این شرکت نیست.وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی شهرک سلولزی تاکید کرد: حمایت تنها حمایت مادی نیست و باید سایر دستگاه‌ها یک نگاه تعاملی و ویژه به این شرکت داشته باشند.تحقق مطالبه رهبری پس از ۲۶ سالسیدمحمود حسینی‌پور نیز در آئین خودکفایی تولید کاغذ کتب درسی کشور در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران اظهار کرد: در این روز پرشور و پر محتوا باید از خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران تقدیر کنیم که در سایه امنیت امروز در حال برگزاری جشن تولید و خودکفایی کاغذ کتب درسی هستیم.وی افزود: در بحرانی که در سال های ۹۶ و ۹۷ در موضوع کاغذ در کشور رخ داد توجهی به بحث تولید نشد و تمرکز روی واردات رفت و به طور ریشه تولید کاغذ در کشور زده شد.استاندار مازندران خاطرنشان کرد: زمانی که دولت، کاغذ را در لیست اقلام ضروری نیاز کشور قرار داد، دلالان دست به احتکار کاغذ زدند.

این مسئول ادامه داد: از شروع دولت سیزدهم که یکی از راهبردی‌ترین کارهای آن حل مسئله است بسیاری از مشکلات حل شد و بیش از ۹۷ واحد صنعتی راکد مسئله آنان حل و به چرخه تولید بازگشتند.

حسینی‌پور عنوان کرد: بر اساس همین سیاست، این مجموعه استراتژیک کشور که در مرحله فروپاشی کامل قرار گرفته بود با پای کار آمدن دولت، وزارت ارشاد، نمایندگان، بانک ملی و مسئولان ملی و استانی،  این شرکت اکنون به بزرگ‌ترین تولیدکننده کاغذ کشور مبدل شده است.

وی بیان کرد: من دست تک تک کارگران این شرکت را می‌بوسم که ۶ ماه حقوق نگرفتند اما دست از کار و تولید نکشیدند.

استاندار مازندران اعلام کرد: امروز پس از ۲۶ سال از دستور مقام معظم رهبری، این مطالبه رهبری محقق شده است.

حسینی‌پور تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مواد اولیه این شرکت، در جنگل‌های مازندران است و زراعت چوب یکی از سیاست‌های اصلی استان برای تامین نیاز چوبی استان است.

وی ادامه داد: در دولت مردمی سیزدهم، برای استقلال تولید کاغذ تلاش‌های فراوانی صورت گرفت و تغییر مدیریتی رخ داده پس از دو سال نتیجه داد و این ریل‌گذاری دولت برای خودکفایی در تولید است.

استاندار مازندران متذکر شد: از تمام کسانی که در تولید کشور موثرند از مقام معظم رهبری که تولید را طی سالیان متمادی بر آن تأکید داشتند تا تک تک تولیدکنندگان و کارگران در خط مقدم تولید قدردانی می‌کنم و لذا اقدامات موثری در حوزه تولید داریم که کاغذ یکی از این موارد است.

 

خودکفایی تولید کاغذ نقطه پایان کار ما نیست

محمدمهدی اسماعیلی در آئین خودکفایی تولید کاغذ کتب درسی کشور در ساری اظهار کرد: دو سال قبل در بازدید از این شرکت شاید خیلی افق روشنی را متصور نبودیم و مدیرعامل شرکت به ما وعده افزایش تولید و خودکفایی را دادند که محقق شد.

وی افزود: امروز تمامی کاغذ ۱۵۵ میلیون جلد کتب درسی کشور در این استان تولید می‌شود و جای بسی افتخار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز تنها جشن خود کفایی کاغذ تحریر را نداریم بلکه بخش عمده حوزه نشر ما نیز به این نقطه رسیدند.

این مسئول ادامه داد: ملی شدن صنعت نشر نیز یکی از برنامه‌های ما بود و حدود ۵ هزار تن تولید کاغذ بود که نیاز کشور ۵۰ هزار تن بود.

اسماعیلی گفت: رئیس‌جمهور در کمتر دیداری بود که سخن از کاغذ و خودکفایی تولید را نداشته باشند.

وی عنوان کرد: دولت ما یک دولت متحد و یکپارچه است، یک رهبر فرزانه و یک مدیر مدبر در کابینه دولت داریم و امروز در این نقطه ایستادیم و این نقطه پایان کار ما نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما مجموعه بزرگی را در شیراز راه‌اندازی خواهیم کرد که سالانه ۵۰ هزار تن کاغذ را به حوزه نشر تقدیم خواهد کرد.

این مسئول ادامه داد: موضوع کاغذ صرفا یک موضوع فنی نیست بلکه به یک موضوع هویتی مبدل شده است و تمام دستاوردهای بی‌نظیر ما محصول نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی تصریح کرد: تمام رهایی ما از بند استعمار در ابتدا باید در اندیشه رخ دهد و لذا صرف فعل ما می‌توانیم برای باز کردن قول و  زنجیر استعمار از فکر و اندیشه جوانان ایرانی است.

وی افزود: دولت سیزدهم یک دولت صادق‌الوعد است و دیدیم که طی این دو سال بسیاری از عقب‌ماندگی‌های چندین ساله جبران شد و این مسائل در برابر توان و همت جوانان ایرانی، چیزی نیست.

ایران باید به یک صادرکننده کاغذ مبدل شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران باید به یک صادرکننده کاغذ مبدل شود و کشورهای همسایه و منطقه را پوشش دهد.

این مسئول تاکید کرد: دولت خودکفایی تولید کاغذ کتب درسی کشور را تکلیف خود دانست و ماهانه ۱۰۰۰ تن کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌گیرد و اهالی مطبوعات نیز پای کار بیایند.

اسماعیلی متذکر شد: تولید کاغذ شاید صرفه اقتصادی نداشته باشد اما مهم‌ترین عایدی آن عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروز خوشحالیم که گام‌های عملی را با تلاش شما مدیران و کارگران مازندرانی برداشتیم.

اسماعیلی مطرح کرد: دولت در حوزه کتاب یک بسته کامل را دارد جلو می‌برد و تمامی طرح‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌های مرکزی به‌زودی تامین اعتبار می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در دولت تصمیم فاصله تصمیم تا اجرا را بسیار کاهش دادیم و تلاش کردیم تمامی نیازمندی‌ها را فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید ملی شدن صنعت نشر را باید به نتیجه برسانیم و برخی تفکرات مدیریت فرهنگی را تضعیف کرده بود: ما این چرخه را تغییر دادیم و کار با خود مردم است.

در راه بازگشت از محل برگزاری دوباره بر می‌گردم، این بار با غرور دوباره به دودکش‌ها نگاه می‌کنم؛ بوی تندش آزارم نمی‌دهد؛ این دودها حالا ضرب المثل معروف « خواستن توانستن است» را به ذهنم متبادر می‌کنند….

انتهای پیام/

#خودکفایی_کاغذ
#پیشرفت_مازندران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.