کد خبر : 17169
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
147 views

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

تبادل پزشک و دانشجو با کشور زیمباوه در حوزه بهداشت و درمان

تبادل پزشک و دانشجو با کشور زیمباوه در حوزه بهداشت و درمان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: می‌توانیم با کشور زیمباوه در حوزه بهداشت، حوزه درمان با تبادل پزشک و دانشجو همکاری کنیم.


به گزارش تیتر شمال؛  فرهاد غلامی صبح امروز در دیدار با برایت کوپمبا سفیر جمهوری زیمباوه اظهار کرد: دو کشور مستقل در کنار سایر روابط سیاسی و اقتصادی اکنون زمینه را برای حوزه پزشکی فراهم می‌آورند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به واقع کشوری قدرتمند از جمله علوم پزشکی در منطقه و حتی جهان است؛ قبل از انقلاب خیلی از بیماران ما برای درمان و دارو وابسته به خارج بودند اما پس از انقلاب در حوزه درمان دیگر وابستگی به کشورهای خارجی نداریم و در حوزه دارو نیز بسیاری از داروها و مواد اولیه در  داخل کشور تولید می‌شود.

این مسئول ادامه داد: حوزه‌هایی که می‌توانیم همکاری کنیم حوزه بهداشت، حوزه درمان با تبادل پزشک و دانشجو است.

غلامی اعلام کرد: در حوزه آموزش با تبادل اساتید و دانشجو و در حوزه پژوهش نیز ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک می‌تواند به همکاری دو کشور منجر شود.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران یک دانشگاه پیش‌رو در ایران بوده و جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و مرکز کلان منطقه‌ای یک کشور می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: نزدیک به ۶۰۰ هیات علمی و ۸ هزار دانشجو و ۱۳۰ رشته تحصیلی در حوزه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی در کنار ۵ بیمارستان آموزشی و ۲۵ بیمارستان درمانی مشغول فعالیت هستند.

این مسئول ادامه داد: وجود طبیعت زیبا زمینه را برای توریسم درمانی و توریسم سلامت نیز کاملا فراهم آورده است.


برایت سفیر جمهوری زیمباوه در ایران نیز در این دیدار گفت: اینکه اینجا هستیم اتفاقی نیست و خداست خداوند است برای باب همکاری بیشتر و انقلاب اسلامی برکتی بوده است برای همه جهانیان.

برایت ادامه داد: از برکات انقلاب اسلامی برای زیمباوه آن بود که ما قبل از در استعمار کشورهای دیگر بودیم و پس از انقلاب ایران برای ما الگو شد تا اکنون مستقل باشیم.

وی عنوان کرد: اکنون ۴۵ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و اکنون ظهور ایده‌های امام را داریم می‌بینیم و ما اینجاییم تا روابط مان را با ایران بهبود ببخشیم.

سفیر زیمباوه اعلام کرد: امروز در واقع هدفمان آن است که روابط دو طرفه را گسترش دهیم و بدنبال حصول نتایج هستیم.

این مسئول ادامه داد: سلامت را باید به دست آورد و حفظش کرد و لذا حفظ آن نیازمند تبادل علوم پزشکی است و ایران جزو کشورهای پیش‌رو درمان و دارو است و مشتاق این همکاری هستیم.

برایت گفت: ما کاملا عملکرد پزشکی ایران را بررسی کردیم و بسیار برای ما الهام بخش است و پیشرفت در عین تحریم ها بسیار الهام بخش است.

وی افزود: ایران رتبه ۵۸ را در جهان در خدمات بخش سلامت دارد و ایران قابل استناد است.

سفیر زیمباوه تاکید کرد: ایران به صورت سالانه این ارقام را بهبود بخشیده و این برای ما مشهود است.

این مسئول اذعان کرد: نکته مهم آنکه در ایران نرخ از بین رفتن کودکان و ناباروری خیلی کاهش یافته است و سیستم ارائه خدمات نیز رو به رشد است که می‌خواهیم این مسیر را دنبال کنیم.

برایت افزود: قبل از سفر به ایران گزارشی در اختیار ما گذاشتند که تعداد داروخانه‌های ایران به اندازه رستوران‌های غربی هستند و این نشان از اهمیت به حوزه درمان دارد.

وی عنوان کرد: در ایران داروها برای عموم قابل دسترس است و عمده قشر کشور می‌توانند از پس هزینه‌ها بر آیند و ما می‌خواهیم این مسیر را دنبال کنیم.

سفیر زیمباوه اشاره کرد: خواسته من آن است که صبوری کنید تا با مصاحبت با یکدیگر سنگ بنای خوبی را پایه‌گذاری کنیم.

این مسئول متذکر شد: یکی از سیاست‌های خوب ایران در بخش سلامت، گسترش شبکه سلامت در مناطق محروم است و این الویت نخست بنده برای کشورم است.

برایت عنوان کرد: ادغام دو شبکه داروسازی و درمان نتایج خوبی در بر داشت؛ در سال ۲۰۱۴ د ادامه این سیستم تکاملی، کاهش هزینه‌ها و در دسترس بودن خدمات پزشکی حاصل شد.

وی افزود: برنامه اجرایی در ایران مشتمل بر ادغام سیستم دانشگاهی و بیمارستانی بوده است و رسیدن به برنامه مورد نظر در گرو آموزش حرفه‌ای پرسنل است.

سفیر زیمباوه گفت: در مقایسه با ایران کشور ما یک اقتصاد کوچک است که تحت تحریم آمریکا هستیم و لذا همیشه اقتصاد ما تحت فشار است.

این مسئول ادامه داد: ایران تاب آوری بیشتری در تحریم‌ها نسبت به زیمباوه دارد و تشکر می‌کنم که دست یاری به سوی ما دراز کرده‌اید.

برایت اعلام کرد: تا سال ۲۰۱۴ براحتی ۳۰۰۰ پرسنل ما از کشورهای استرالیا و کانادا بودند و ما دارای کمبود نیروی پزشکی است و هدف از سفر ما کمک ایران برای رفع مشکلات دارو و خدمات پزشکی است.

وی گفت: عمادی در کنار من هستند که در کشورهای آفریقایی فعالیت فراوانی دارند و موسسات متعددی را تشکیل دادند؛ ما بدنبال اشتراک دانش هستیم.

سفیر زیمباوه عنوان کرد: تربیت پزشکان مجرب، دارو ساز و خدمات پزشکی مطلوب هدف ما از این سفر و نشست است.

این مسئول یادآور شد: در کشور ما دو دانشگاه داروسازی و علوم پزشکی داریم و واقعا ظرفیت کافی برای تولید دانش را نداریم و در فوق تخصص به کمک شما نیاز مبرم داریم و بزودی هیات دیپلماتیک دیگری از زیمباوه به ایران خواهد آمد.

برایت کرد: بروزرسانی دارو و درمان در زیمباوه و بهینه سازی آن در گرو این تبادل اطلاعات میان دو کشور است.

وی افزود: همکاری داروسازی، جابجایی دانشجو و پزشک و نیز بورسیه می‌تواند از جمله موارد مورد توافق در جلسات ما باشد.

سفیر زیمباوه اشاره کرد: ما با کمال میل آماده همکاری هستیم و هر زمان با بنده کاری داشتید بنده شخصا حاضر خواهم شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.